Avatar billede computerphper Nybegynder
02. januar 2006 - 20:24 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Ingen forbindelse til begge routere

Hej eksperter,

Jeg vil være rigtigt glad, hvis I kan hjælpe mig med mit problem, som volder mig mange problemer:

Jeg har et problem med opsætningen af mit netværk. I øjeblikket ser min opsætning således ud:

ZyXEL 650R-31 -> Zonet ZFS3005 -> Linksys WRT54G

Altså oversat betyder det at min Cybercity forbindelse kører fra 650R-31 (router) til Zonet ZFS3005 (switch), som sender forbindelsen videre til henholdsvis mine andre computere samt en Linksys WRT54G router og accesspoint.

Der er DHCP aktiveret på begge routere, som giver 10.0.0.x IP-adresser på netværket. Derudover kører jeg med normale, hvide, kabler i mellem alle enheder.

Jeg kan ikke få forbindelse til routerne via HTTP, men de kan godt pinges og jeg kan sagtens være på nettet. Dette synes jeg er ret mærkeligt, og vil gerne høre forslag til løsning af problemet.

Mvh,
Christian Birch
Avatar billede levithan Nybegynder
02. januar 2006 - 20:53 #1
kan du pinge begge routeres IP Adresser fra din arbejds station?

jeg er ikke sikker men måske WEB http adgangen skal slåes til på routeren for at du får lov til at besøge den.

har du prøvet med HTTP://Adresse på router EVT med port nummer bagefter. Det vil fremgå af manualen hvad adressen skal være
Avatar billede computerphper Nybegynder
02. januar 2006 - 20:57 #2
Levithan: Jeg kan pinge begge fra WLAN. HTTP-adgangen er slået til, så det er heller ikke problemet, desværre. ZyXEL 650R-31 skal altid åbnes med http://10.0.0.1:2033, så der er altid en port bagefter. Det hjælper ikke at skrive hverken 80 eller 8080 efter min anden router, Linksys WRT54G.
Avatar billede computerphper Nybegynder
02. januar 2006 - 21:03 #3
Kan det være mine kabler? Der sidder almindelige hvide mellem det hele, men jeg har også blå- og røde-kabler.
Avatar billede levithan Nybegynder
02. januar 2006 - 21:06 #4
hvad ipadresse har Linksys WRT54G routeren. Hvis jeg husker rigtigt hedder den vist 192.168.0.1 kig i manualen for hvad management porten hedder.
Avatar billede levithan Nybegynder
02. januar 2006 - 21:07 #5
kablerne har ikke noget at sige. hvis det var forkerte kabler ville du slet ikke kunne komme i kontakt med din enhed hvilket du jo godt kan
Avatar billede computerphper Nybegynder
02. januar 2006 - 21:07 #6
Den hedder 10.0.0.25, jeg har skiftet adressen på den. Den hedder normalt 192.168.1.1. Jeg har kunne få forbindelse, men jeg har lige ændret opsætningen, og nu er der som sagt ingen HTTP-forbindelse.
Avatar billede computerphper Nybegynder
02. januar 2006 - 21:08 #7
(Opsætningen rent fysisk, har ikke ændret på noget software)
Avatar billede levithan Nybegynder
02. januar 2006 - 21:09 #8
ifølge manualen på din Linksys WRT54G står der at du skal åbne en webbrowser og skrive  HTTP://192.168.1.1  og TRYK enter.
Avatar billede computerphper Nybegynder
02. januar 2006 - 21:10 #9
Levithan: Det har ikke noget med det at gøre. Jeg søger en som kan forklare mig hvorfor, jeg KAN pinge og IKKE få HTTP-adgang. IP-en er rigtig, så intet problem der.
Avatar billede levithan Nybegynder
02. januar 2006 - 21:12 #10
prøv lige følgende

åben en dos promt på din pcer og skriv  "ipconfig /all" (uden Tegnet "

hvis du bruger XP man du markere indholdet i dos promten herefter højre trykker du for at kopiere ind i hukommelsen. indsæt indholdet herefter på denne side.  jeg skal se din konfiguration
Avatar billede levithan Nybegynder
02. januar 2006 - 21:13 #11
Det er HTTP adgang vi prøver at løse for dig. kræver jo lidt detaljer for opsætning
Avatar billede computerphper Nybegynder
02. januar 2006 - 21:30 #12
Levithan: Min WRT54G uddeler IP-adresser i området 10.0.0.50 til 10.0.0.255 (eller 254). Den uddeler gatewayen 10.0.0.25 (sig selv) og giver Cybercitys DNS-servere (212.242.40.3 og 212.242.40.51). Derudover kører hele mit netværk på undernetmasken 255.255.255.0 og det uddeler den dermed også.
Avatar billede computerphper Nybegynder
02. januar 2006 - 21:32 #13
Levithan: Dog har min WRT54G-router nærmest 2 IP-adresser, da den også får en IP-adresse fra ZyXEL-routeren. Jeg kan dog ikke se den IP-adresse lige nu, da jeg ikke kan få kontakt til ZyXEL-routeren.
Avatar billede levithan Nybegynder
02. januar 2006 - 21:46 #14
alle routere har typisk 2 ipadresser en på ydesiden(WAN) og en på indersiden(LAN) jeg kan prøve at skitsere.

(Global IP FRA UDBYDER eks 212.242.xxx.xxx) <ZyXEL 650R-31>(10.0.0.x dhcp)> <SWITCH(Bruger ikke ipadresse)> <Wan ip Der skal matche "ZyXEL 650R-31" ip address scopet  Linksys WRT54G>(LAN 10.x.x.x eller 192.168.1.x dhcp) <- Klient pcer

så for at kunne bruge HTTP skal du kontakte den ip som er din gateway på Linksys WRT54G LAN siden. som du kan se i en dospromt på din pcer når du skriver ipconfig.

når du finder ipadressen og stadig ikke kan logge på med WEB interface så prøv at skulle for din Linksys WRT54G og starte den op igen. Jeg har før haft problemer med at bruger admin interrface hvis jeg ikke genstartede dyret.
Avatar billede levithan Nybegynder
02. januar 2006 - 21:47 #15
skulle = slukke
Avatar billede computerphper Nybegynder
02. januar 2006 - 21:51 #16
Levithan: Jeg kender godt forskellen på LAN og WAN. Det jeg mener er, at min WRT54G-router får en LAN-ip af min ZyXEL-router, så den i princippet både har en IP som f.eks. 10.0.0.5 og en IP man selv angiver i dens konfiguration, som f.eks. 10.0.0.25 (i mit tilfælde).

MEN! Jeg har fået forbindelse til routeren nu, da jeg koblede mig på via kabler til den, hvilket jeg synes er mærkeligt. Kan man ikke få forbindelse til den via WLAN?
Avatar billede levithan Nybegynder
02. januar 2006 - 22:00 #17
du burte du også kunne :( men det er letter at kigge på når man sidder med skittet i hånden og kan checke forskellige ting
Avatar billede computerphper Nybegynder
02. januar 2006 - 22:00 #18
Levithan: Har du en MSN adresse, jeg kan kontakte dig på?
Avatar billede levithan Nybegynder
02. januar 2006 - 22:00 #19
ja levithann @ hotmail con
Avatar billede computerphper Nybegynder
02. januar 2006 - 22:02 #20
Levithan: Jeg har added dig.
Avatar billede levithan Nybegynder
02. januar 2006 - 22:47 #21
her er et svar.

og konklutionen blev så at begge routere ikke må køre på samme NET adresse og at de skal have hver deres egen

eks