Avatar billede stich Nybegynder
08. januar 2006 - 00:33 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hvem kan lave mig et lille favicon?

I disse tab-browser tider, synes jeg efterhånden jeg mangler et lille favicon.ico til min hjemmeside[1], så jeg håber der er en af jer der kan lave det for mig.

Antal kB betyder intet; den endelige størrelse skal være på 32x32, så det er vigtigt det er forholdsvist simpelt, og ikke mindst at man også kan se hvad det forestiller i 16x16, da det som regel er den størrelse brugeren vil se det i.

Jeg kunne fx forestille mig et, hvor (to af) mine initialer, A og R, er 'smeltet sammen', se fx min illustration[2] (nu forstår I nok også hvorfor jeg ikke selv laver det... ;-)). Man kunne også forestille sig de bare flød henover hinanden, eller hvad I nu ellers kan finde på. Hvis det bliver for 'mudret' - i 16x16, som er den vigtigste størrelse det ser godt ud i - at have både A og R med, vil det også være fint der blot er et A. Har du andre ideer kan det også være de kan bruges, jeg har bare ikke skyggen af kreativitet selv... :-)

mvh. Allan

[1]: http://blog.skalske.dk/
[2]: http://images.skalske.dk/icon.jpg
Avatar billede stich Nybegynder
08. januar 2006 - 00:36 #1
Der må forresten meget gerne bruges en eller flere andre farver, sammen med eller udover sort; min lille illustration var udelukkende for at vise hvad jeg mente med 'smeltet sammen'...
Avatar billede old-faithful Praktikant
08. januar 2006 - 12:29 #2
Prøvede lige at lave nogle simple ikoner hurtigt: www.hollmen.dk/files/ar-ikoner.zip

Wikipedia har en udmærket artikel om FavIcon: http://en.wikipedia.org/wiki/Favicon
Avatar billede skovge Novice
08. januar 2006 - 13:05 #3
Avatar billede stich Nybegynder
08. januar 2006 - 13:26 #4
Tak for buddene!

old-faithful: jeg kan bedst lide ar-blaa2, efterfulgt af ar-blaa1, så ar, og endelig a-m-skygge. Jeg synes dog de alle er lidt for uskarpe, men det er muligt det ikke kan undgåes i den størrelse (kunne dog være interessant at se om de bliver vist det bedre, hvis man har dem i 32x32!?). Og jeg bryder mig ærlig talt ikke udelukkende sort skrift på hvid baggrund, så hellere en eller flere af de farver jeg bruger på min side; lyseblå, orange, lime og lysegrå.

skovge: Ser pænt ud! Men størrelsen er som sagt temmelig vigtig, når nu det er et favicon (se fx den side old-faithful linkede til, hvis du ikke kender til dem). Og det er jo først og fremmest ikke kvadratisk, og desuden næsten umuligt at se hvad det forestiller, hvis man gør det til et 16x??.
Avatar billede old-faithful Praktikant
08. januar 2006 - 13:56 #5
Har gjort grafikken blødere. Prøv dem her: http://www.hollmen.dk/files/ikoner-ny.zip
Avatar billede skovge Novice
08. januar 2006 - 14:41 #6
Ja, jeg ved godt størrelsen er vigtig - dennuværende form er naturligvis kun for at du kan se logoet............når man laver selve favicon'et indeholder det jo begge størrelserne 16x16 og 32x32 i samme fil.

Kan sagtens gøres kvadratisk og da det er vector kan det sagtens skaleres og stadig ses.
Avatar billede skovge Novice
08. januar 2006 - 14:49 #7
Avatar billede skovge Novice
08. januar 2006 - 14:52 #8
....og i 32x32 - med lidt forskellige farver.
Avatar billede stich Nybegynder
08. januar 2006 - 15:31 #9
skovge: Nice, nice. Skulle netop til at sige jeg godt kunne tænke mig at have en baggrundsfarve på - men det kan jeg du har været i gang med. :-) Jeg forsøgte selv at 'skære' dem ud, men det så tosset ud med en hvid baggrund; muligt baggrundsfarven ikke er nødvendig hvis det er transparent (hvordan man så end gør det...) - i hvilket fald jeg godt kan lide den med orange skrift!
Jeg kan også godt lide den hvide på blå - men gider du lige prøve at lave hhv. et med orange på lysegrå, orange på lyseblå, blå på orange samt blå på lysegrå?
Jeg kan forresten se der er lidt calligrafi over bogstaverne; kan det gøres lidt mindre udprøget, specielt ved R'ets to begyndende hældninger?
Men absolut pænt arbejde!

old-faithful: jeg bryder mig ikke om skrifttypen, stregen over A'et skulle helst fortsætte direkte over i R'et, ligesom på mit eget og skovges. Jeg tvivler på jeg vil benytte et af dine i stedet, beklager, men de mangler bare et eller andet i forhold til det jeg er ude efter...
Avatar billede skovge Novice
08. januar 2006 - 19:36 #10
Okie - take another look!

Har lavet dem med de nye farver, og lavet en lidt mere smooth tekst i sort nederst!
Avatar billede stich Nybegynder
08. januar 2006 - 22:32 #11
Glimrende! Gider du lave et en ico-fil ud af hver af dem, så jeg selv kan variere osv.?
Og så lige smide et svar, naturligvis. :-)
Avatar billede skovge Novice
09. januar 2006 - 17:11 #12
Du kan hente alle "modellerne" her:
http://www.atomicdata.dk/eksperten/favicon/

...og så lave dine favicons online her:
http://www.chami.com/html-kit/services/favicon/
Avatar billede stich Nybegynder
09. januar 2006 - 22:25 #13
Tak for hjælpen!