Avatar billede bering Nybegynder
08. januar 2006 - 13:45 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Død harddisk - data recovery i Århus (eller omegn)

Jeg har en død harddisk med en del meget vigtige data på. Jeg har prøvet alle de tricks jeg selv kan, nu har jeg brug for noget professionel hjælp. Hvor finder jeg nogen i Århus der kan hjælpe med mig med at redde data fra harddisken? Og hvad er prislejet cirka?

Det drejer sig om en 40 gb almindelig ATA harddisk.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
08. januar 2006 - 13:46 #1
der er nok kun en løsning www.ibas.dk, men det er ikke billigt.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 13:58 #2
Hvis du på nogen måde kan få dyret til at snurre evt. som slave http://www.helgec.dk/lost_data.html
Avatar billede bering Nybegynder
08. januar 2006 - 14:06 #3
Jeg har prøvet at koble disken til en anden computer gennem en usb-boks til harddiske. Disken spinner fint, men er ikke så samarbejdsvillig. For et øjeblik siden gik Autoplay dog i gang, men så skete der ikke mere. Det lader faktisk til at det program HelgeC foreslog kan se disken, men jeg eksperimenterer stadig med det.
Avatar billede zenze Nybegynder
08. januar 2006 - 14:06 #4
Hvis det ikke drejer sig om mekaniske fejl, burde du prøve FileScavenger:
http://www.quetek.com/prod02.htm
Avatar billede levithan Nybegynder
08. januar 2006 - 14:14 #5
kan du uddybe lidt mere hvad "død harddisk" er for noget
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 14:17 #6
Du kan finde en MEGET simpel gif animation på http://www.helgec.dk/guiden.gif men er du i tvivl så spørg
Avatar billede bering Nybegynder
08. januar 2006 - 14:28 #7
Levithan: disken spinner når jeg sætter strøm til den i usb-boksen, men genkendes ikke at Windows. Jeg kan høre og mærke at der er aktivitet på disken, så at sige at den er død er måske lidt en overdrivelse.
Avatar billede levithan Nybegynder
08. januar 2006 - 14:30 #8
bering.

har du mulighed for at tage disken ud af usb kabinettet og sætte den direkte på bundkortet?
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 14:32 #9
Tror du ikke at partitionstabellen er smadret; Hvad sker der hvis du kører "testdisk_win.exe" på det program du downloadede fra mit link?
Avatar billede levithan Nybegynder
08. januar 2006 - 14:34 #10
bering.

Grunden til jeg spørger er for at se om windows kan finde harddisken på normal måde. og du derefter booter op i windows for at se status på disken i feks disk håndtering til at starte med.
Avatar billede bering Nybegynder
08. januar 2006 - 14:37 #11
Nu lod jeg lige HelgeCs program køre i et kvarter og det fandt ganske rigtigt dokumenter. Desværre navngiver det dem med nye navne (1.doc, 2.doc osv.) men hvis jeg kan få data ud igen kan jeg vel leve med det. Spørgsmålet er bare hvilken harddisk partition jeg skal vælge at køre programmet på? Harddisken havde, så vidt jeg husker, en C: og en D: partition. De vigtige data ligger naturligvis på C:.
Screenshot af det den finder er her: http://www.itu.dk/people/cbering/hdd.jpg
Avatar billede bering Nybegynder
08. januar 2006 - 14:39 #12
Levithan: disken vil ikke boote normalt, den er koblet til en bærbar gennem en usb-boks. Den dukker ikke på under Windows Explorer og FileScavenger og andre windows baserede programmer jeg har prøver fryser når jeg sætter dem til at lede efter disken.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 14:44 #13
Prøv lige og slap af 2 minutter, jeg vender tilbage
Avatar billede bering Nybegynder
08. januar 2006 - 14:46 #14
Den forrige kommentar er måske lidt uklar. Jeg er i tvivl om hvilken af de muligheder programmet giver mig (se screenshot) som jeg skal vælge for at få filerne fra C: drevet
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 14:48 #15
Det med at redde dine data har du altid mulighed for Se min kommentar 08/01-2006 14:32:53 hvis du kan genoprette en smadret partitionstabel er din disk jo OK igen så prøv lige det
Avatar billede bering Nybegynder
08. januar 2006 - 14:50 #16
Wow, FileScavenger har lige taget sig sammen og begyndte af virke da jeg satte den til kun at lede efter .doc dokumenter. Jeg giver lige det program en chance mere.
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 14:51 #17
Det er altså din c-partition på /dev/sdb vi taler om
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 14:52 #18
OK jeg kigger forbi igen ved 17:00 tiden
Avatar billede bering Nybegynder
08. januar 2006 - 15:03 #19
Partitionsstrukturen ser sådan ud: http://www.itu.dk/people/cbering/hdd2.jpg
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 15:19 #20
Du skal trykke enter for at få at vide om strukturen er OK, hvis ikke OK så foretag de ændringer programmet foreslår
Avatar billede zenze Nybegynder
08. januar 2006 - 15:28 #21
Husk at du skal købe FileScavenger, hvis disken er over en vis størrelse (640 kb tror jeg det er) Du kan købe online mens programmet kører. Bare gå online og gennemfør købet. Forrige nat reddede programmet 17 GB rub og stub for mig.
Se om disken bliver genkendt i Kontrolpanel -> Administration -> Computer Administration -> diskhåndtering. Bliver disken vist som RAW og 0 byte, så  er hjælpen nær, for FileScavenger kan genskabe selvom partitionstabellen er ødelaft.
Avatar billede zenze Nybegynder
08. januar 2006 - 15:29 #22
Sludder, det er selvfølgelig ikke hvis "disken" men hvis "filerne" er over 640 kb.
Avatar billede bering Nybegynder
08. januar 2006 - 15:31 #23
FileScavenger arbejder hårdt lige nu, så hårdt at jeg vil lade computeren passe sig selv. Tusind tak for hjælpen indtil videre, jeg vender tilbage når jeg er kommet lidt længere.
Avatar billede bering Nybegynder
08. januar 2006 - 16:05 #24
Hej alle. FileScavenger har lige reddet de allervigtigste word-dokumenter, ned til sidste bogstav, alle i perfekt stand. Nu arbejder det på at redde resten. Tusind tak til jer alle for svar og kommentarer, I har lige hjulpet med til at redde 8 års dagbøger og andre uerstattelige dokumenter.

Det virker fjollet at et spørgsmål der startede med "død harddisk" nu ender med at jeg redder alle data på et par timer, men sådan er Eksperten så fantastisk (og jeg var lidt panisk)

HelgeC og Zenze: smid et par svar, så giver jeg point
Avatar billede Slettet bruger
08. januar 2006 - 16:09 #25
:o)
08. januar 2006 - 17:46 #26
(Rigtige mænd tar' ikke backup - rigtige mænd græder tit...)
Avatar billede zenze Nybegynder
08. januar 2006 - 22:48 #27
Du skal være velkommen! Mit HD nedbrud var lige op til en WinXP opdatering. Mon der kan være en sammenhæng?
Avatar billede bering Nybegynder
08. januar 2006 - 23:05 #28
Det her var
Avatar billede bering Nybegynder
08. januar 2006 - 23:06 #29
lige efter en geninstallering af Windows...