Avatar billede kattendk Nybegynder
11. januar 2006 - 00:39 Der er 5 kommentarer

home.php?=id

Hej!

Jeg kunne godt tænke mig at lærer php, og vil gerne starte med at lave en hjemmeside i php.
Jeg skal have lavet, at man skriver www.mitdomæne.dk eks. så går den automatisk vidre til www.mitdomæne.dk/home.php?=index eller www.mitdomæne.dk/home.php?=ID .. Jeg er ret ny til php (:

Håber i kan hjælpe mig lidt igennem dette.. Jeg har søgt på google.dk men jeg synes ikke rigtigt jeg forstår det 100%, så håber på "ekspert" hjælp ;)
Avatar billede dennismp Nybegynder
11. januar 2006 - 01:10 #1
i index.php skriver du:

header("Location: URL");  // så redirecter den til den angivne URL .. se evt php.net/header
Avatar billede micmicmicmic Nybegynder
11. januar 2006 - 10:12 #2
<?
header("");
?>

Hvis du mangler lidt at starte på kan jeg varm anbefale webcafe.dk hvor du kan få det meste på plads sådan cirka. og dernæst kan du måske lære at bruge PHP.net, hvem ved :P
Avatar billede avminarm Juniormester
11. januar 2006 - 16:01 #3
køb hæftet "start på PHP5" - det kan du have stor gavn af - ellers prøv at pille i noigle gamle scripts - simple gæstebøger + nyhedssystemer - det kan man lære en hel del af - det du vil er nok:
index.php?action=smil

så sættes variablen $action=smil når det trykkes på linket og man vil kunne tilgå variablen med:

<?php
if($_GET['action']=="smil"){
  echo "Dit link smiler til dig";

?>

eller man kan bruge "include" i stedet for echo for at hente en anden side - webcafe er som "micmicmicmic" skriver også en god side - men mbn.dk indeholder også et par gode begynder guides.

Og her på E går du stort aldrig forgæves - men mit råd er prøv dig frem og spørg her når du har brug for hjælp - god fornøjelse ;o)
Avatar billede mccookie Seniormester
11. januar 2006 - 16:46 #4
Kig evt. også forbi php.net
Avatar billede kattendk Nybegynder
11. januar 2006 - 20:54 #5
Tak for alle svarene! (:

Til avminarm: Okay, det vil jeg prøve! Tak :)