Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
15. januar 2006 - 01:06 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Farverne forsvinder på skærmen

Jeg har en DOS-bootdiskette, hvor jeg bl.a. loader ANSI.SYS i Config.exe, så jeg kan muntre DOS-miljøet op med lidt farver.

Jeg nævner dette, fordi det måske kan have betydning for mit problem, men det tror jeg egentlig ikke.

Problemet er, at skærmen sommetider mister alle farver, når jeg har kørt et program (fx DELPART.EXE). Alting bliver sort/hvid, også når jeg lukker igen og åbner andre programmer, som normalt er fyldt med farver. Sort/hvid over det hele.

Efter reboot er alting normalt igen. Jeg har oplevet det på to forskellige computere, så det er nok ikke dér, problemet ligger...

Er det skærmdriveren på bootdisken, der ikke er god nok?

Jeg har en fil, der hedder EGA.CPI og én, der hedder VIDE-CDD.SYS
Avatar billede b_hansen Novice
16. januar 2006 - 08:25 #1
Nej, det er et gammelkendt problem fra dos-tiden. Ofte kunne man opleve, at skærmopsætning, farver m.v. blev ændret, når et program var afsluttet. Mit bedste nud er, at programmøren ikke har husket at gemme skærmoplysninger ved programmets start og derefter genaktivere disse ved programmets afslutning.
Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
17. januar 2006 - 04:25 #2
Jeg har sidenhen spurgt mig for forskellige steder og fik flg. forslag:

Start programmet fra en batchfil (call *.*) og put koden MODE co80 ind efter call-kommandoen.

Det er nok for tidligt at juble, men indtil videre har det vist gjort en forskel.
Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
18. januar 2006 - 06:51 #3
Nå, jeg fik vist selv givet det bedste bud, så jeg lukker bare og trækker pointene tilbage.

Men tak for interessen, b hansen :-)