Avatar billede donby Nybegynder
20. januar 2006 - 01:04 Der er 18 kommentarer og
3 løsninger

catalyst 6.1 problem

jeg har lige hentet og installeret catalyst 6.1. når jeg så vil gå ind i catalyst control center, kommer følgende meddelelse

you do not have permission to change catalyst control center settings. please contact your administrator for further help.

jeg er den eneste bruger på comp, så jeg er admin. har .net framework installeret som man jo skal, så HJÆÆÆÆÆÆÆÆÆLP

MVH

Donby
Avatar billede halifax Nybegynder
20. januar 2006 - 02:26 #1
Copy/paste fra nettet

For usage and feature information, the Catalyst Control Center user’s guide is available online at the following location:

http://www2.ati.com/manuals/ccc_user_guide.pdf

If you are experiencing issues with the Catalyst Control Center, such as, missing features, start up problems, errors or other issues, you may need to perform a thorough reinstall of the Catalyst software suite. To do this please follow
these instructions:

* Download the latest Catalyst package at the following location and
save it to your desktop: (be sure to write down the file name, you will need
it later)

* http://www.ati.com/home/online/CatalystCCCdriver.html

* Go to add/remove
programs in the control panel and uninstall all ATI software that is listed

* Reboot
the computer

* Cancel any “Found New Hardware Wizard” windows that
open

* Install the Catalyst suite by double clicking on the file that you have
downloaded

* Reboot the computer

Havde du afinstalleret tidligere software/driver FØR install af den ny.
Avatar billede donby Nybegynder
20. januar 2006 - 02:56 #2
ja havde afinstalleret alt tidligere ati og ati relateret software. har prøvede at downloade den flere gange og slette/geninstallere flere gange. samme resultat hver gang. Har også været ati manualen igennem, uden resultat. Har haft ati kort i 2 år, aldrig løbet ind i problemer før.
Avatar billede huset Praktikant
20. januar 2006 - 07:24 #3
Halifax
s råd bør være nok, men til en anden gang kan du gemme denne:

Når der installeres en ny driver til grafikkortet, er der et par ting, der skal være på plads først.

Først skal der være skiftet til en af Windows standarddrivere, og derefter skal alle filerne fra den gamle driver være fjernet.

Standarddrivere følger med til Windows og vil ofte være installeret, når man starter Windows op første gang. Standarddriveren til grafikkortet kan kendes ved, at skærmen har en meget lav opløsning (alting ses meget stort og der er ikke meget plads på skærmen).

Sådan skiftes der til standarddriveren:

Skift til standarddriver

Hav en Windows-cd parat.
Gå ind i Enhedshåndtering (Højre-klik på Denne computer og vælg egenskaber).
Tryk på plusset ud for Skærmkort og marker kortet.
Tryk på Egenskaber og skift til Driver.
Tryk på Opdater driver.
Tryk Næste.
Vælg Vise en liste med alle drivere... og tryk på Næste.
Vælg Vis al hardware.
I venstre rude vælges Standardskærmtyper og i højre rude Standardskærmkort (VGA).
Tryk på Næste.
Ignorer eventuel advarsel om at driveren ikke skulle passe til hardwaren.
Følg instrukserne resten af vejen og lad Windows genstarte computeren.

Ved installation af driver til de fleste typer grafikkort er det nødvendigt at fjerne alle filer fra den gamle driver først. Det kan gøres ved at afinstallere driveren gennem kontrolpanelet:

Fjern med kontrolpanel

Tryk på Start (nederst venstre hjørne).
Vælg Indstillinger.
Vælg Kontrolpanel.
Dobbeltklik Tilføj/fjern programmer.
Find driveren til grafikkortet på listen. Den kan fx hedder noget med NVIDIA display driver. Navnet afhænger af, hvem der har lavet kortet.
Tryk Tilføj/Fjern.
Lad Windows fjerne driveren og evt. genstarte computeren.

--------------------------------------------------------------------------------

Tip til afinstallation:

Hvis computeren genstarter, kan det ske, at Windows vil forsøge at installere den gamle driver igen. Hvis det sker, skal man sørge for, at der installeres en standarddriver.
Får man ikke noget valg skal man fjerne en såkaldt inf-fil fra computeren (filen indeholder oplysninger om driveren).
Filen ligger i "c:\windows\inf\other" folderen.
Slet den, der har navn efter grafikkortet fx "NVIDIANVAGP.INF".

Når der er installeret en standardriver, og alle spor af den gamle driver er fjernet, kan man installere den nye driver.

Hvis driveren kom som en pakket fil (*.zip) skal den først pakkes ud til en midlertidig folder med programmet Winzip. Har man ikke Winzip kan det hentes på www.winzip.com. Pak fx filerne ud til c:\temp.

Når filerne er pakket ud skal man benytte samme metode som ved installation af en standarddriver til at installere den nye driver:

Installer den nye driver

Gå ind i Enhedshåndtering som beskrevet ovenfor.
Tryk på plusset ud for Skærmkort og marker kortet.
Tryk på Egenskaber og skift til Driver.
Tryk på Opdater driver.
Tryk Næste.
Vælg Vise en liste med alle drivere... og tryk på Næste.
Tryk på Har diskette/cd…
Tryk på gennemse og find den folder, hvor driveren ligger.
Følg instrukserne resten af vejen og lad Windows genstarte computeren.

Der skulle nu være installeret den nyeste driver til grafikkortet.
Avatar billede donby Nybegynder
20. januar 2006 - 11:13 #4
huset > alt det du beskriver er stort set automatiseret i xp. Driverne virker også fint, test scores er steget markant i 3dmark 01, 03, 05 og i aquamark, det hele virker faktisk som det skal. Hvis man følger dit forslag og installere driveren via enhedshåndtering, får man netop kun driveren og ikke catalyst control center. Der ligger mit prob, det kører ok, men kan ikke få adgang til CCC for at fin justere indstillinger.
Avatar billede donby Nybegynder
20. januar 2006 - 11:15 #5
desuden er der altid et uninstall utility med i ati drivere, den ligger i tilføj/fjern progz og fjerner alt ati software
Avatar billede huset Praktikant
20. januar 2006 - 11:27 #6
catalyst control center er jo også en seperat applikation.

Skriver også:

Halifax's råd bør være nok, men til en anden gang kan du gemme denne:

Det var mere ment som en venlig guide til en anden gang.

huset > alt det du beskriver er stort set automatiseret i xp --> hvad er automatiseret
Avatar billede huset Praktikant
20. januar 2006 - 11:27 #7
"desuden er der altid et uninstall utility med i ati drivere, den ligger i tilføj/fjern progz og fjerner alt ati software"

Så tror jeg du skal kigge i reg basen. Så vil du finde ATI skidt :D
Avatar billede donby Nybegynder
20. januar 2006 - 11:33 #8
efter afinstallation har jeg kørt norton win doctor, regdoctor og registry mechanic, så reg db burde være ren. jeg mente at install af windows standard driver sker automatisk, hvis du har fjernet den gamle driver korrekt.
Avatar billede huset Praktikant
20. januar 2006 - 11:36 #9
"jeg mente at install af windows standard driver sker automatisk, hvis du har fjernet den gamle driver korrekt."

Ja, selvfølgelig! Anbefaler altid dette gøre i fejlsikret.
Avatar billede donby Nybegynder
20. januar 2006 - 11:51 #10
det hjælper mig bare ikke med mit prob :-)
Avatar billede huset Praktikant
20. januar 2006 - 12:31 #11
I had shut down error report and event logging in msconfig in the pursuit of another problem. After enabling them both I can get back into Control Center.

Citat
Avatar billede donby Nybegynder
20. januar 2006 - 12:43 #12
alt er aktiveret i msconfig
Avatar billede halifax Nybegynder
20. januar 2006 - 15:20 #14
Har du prøvet om det gør nogen forskel at logge på din administratorkonto = tryk Ctrl+Alt+Delete to gange ved logon skærmen.
Hvis XP Home skal det gøres ved opstart i fejlsikret tilstand og så hjælper det nok ikke så meget.

Starter CCC op ved hj.a. en .exe-fil? I så fald kan du prøve at højreklikke den, vælge Kør som og i næste dialogboks vælge at det skal være som Administrator.
Hvis CCC allerede kører skal det først lukkes ned via Joblisten.

Ved ikke lige hvad ovenstående skulle gavne, ud over at teste det.  :)
Avatar billede donby Nybegynder
20. januar 2006 - 17:07 #15
huset > linket ser lovende ud, vælger man det første er der et billede af præcis den fætter jeg får op, men skidtet er på fransk og der må jeg melde pas, desværre..

halifax > jeg er jo den eneste konto på comp så jeg er admin, men hvis jeg gør som du foreslår, altså højreklik kør som osv kommer følgende meddelelse..

CLI application

der kan ikke logges på

logon fejl; begrænsning på brugerkontoen
Avatar billede donby Nybegynder
20. januar 2006 - 19:36 #16
hey drenge/piger nu har jeg besluttet mig for en formatering, da min comp oxo opfører sig lidt funky i andre henseender, så håber jeg det klarer ærterne. Hvis i begge ligger et svar så er der lidt point, prob blev ikke løst men et godt forsøg bør altid belønnes :-) er 50 point hver ok??? skal nok oxo lige melde tilbage om formateringen klarer prob.
Avatar billede halifax Nybegynder
21. januar 2006 - 03:04 #17
Den afslutning synes jeg er helt OK - 30 point er nok til mig.  :)
Avatar billede huset Praktikant
21. januar 2006 - 09:09 #18
.
Avatar billede donby Nybegynder
21. januar 2006 - 10:19 #19
ok, men du får 50 halifax :-)
Avatar billede donby Nybegynder
23. januar 2006 - 15:38 #20
droppede formateringen, da det er for tidskrævende mens jeg læser til eksamen. hentede den nyeste omega driver fra omegadrivers.net, den er baseret på catalyst 6.1, men med control panel i st6edet for CCC, det hele virker perfekt så det er løsningen indtil videre
Avatar billede donby Nybegynder
23. januar 2006 - 15:39 #21
p.s - den scorer faktisk osse højere i benchmark

3Dmark 01    : 13690.0
3Dmark 03    :  4148.0
3Dmark 05    :  2141.0
Aquamark 3D    : 34088.0

gfx = sapphire ati radeon 9600XT atlantis