Avatar billede zarthax Nybegynder
25. januar 2006 - 13:08 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

det rette at lave online multiplayer spil med

Jeg har i nogen tid gået og skrvet på et lille koncept til et on-line spil, men, hvad laver jeg det i ?

Jeg er mere end almindelig villig til at lære nyt, ingen tvivl om det, og jeg tror da heller ikke at det nogensinde bliver for sent, men jeg har desværre ikke kendskab til andet end HTML og Basic (c64-basic *LOL* )

Spørgsmålet er så nu, hvordan griber jeg det an?
Hvad skal der kodes i ?
Hvad er nemmest at lægge ud med som ny ?
Avatar billede jakoba Nybegynder
25. januar 2006 - 14:25 #1
Det kommer grumme meget an på hvad dit spil går ud på.

et turbaseret spil med tekstgrafik eller stillbilleder kan du lave i PHP (med support fra MySQL) Det er det man får gratis (eller ihvertfald billigt) hos næsten alle webhoteller, og det er rimeligt nemt at lære.

hvis du vil have mere fintet grafik (racerbil, hoppe rundt i grotter) kommer du nok til at bruge Java på de enkelte sider også. Så kan spillet blive mere interaktivt.

I begge tilfælde skal der bruges serversprog og en database. Så det er under alle omstændigheder en god ide at starte med at lære den del. Det kan være php/MySQL, ASP/ACCES, JSP/<altmulig DB> eller hvad du nu har adgang til.
Avatar billede nheilbuth Nybegynder
26. januar 2006 - 13:26 #2
Nu siger han jo ikke at det skal være et web baseret spil. Det kunne jo også være et "rigtigt" spil, så vi er ovre i noget C++, C#, java eller lignende!
Avatar billede zarthax Nybegynder
26. januar 2006 - 19:35 #3
Det er et online internet spil jeg har i tankerne, men jeg har også kigget mig omkring, og det at lave et spil, er vist ikke for sjov... ikke dét jeg har i tankerne... :S

Jeg tænker at lave noget ala "Eve", men på en noget anden måde...
..("EVE" er et rum-spil i 3D)
Avatar billede jakoba Nybegynder
27. januar 2006 - 08:03 #4
That is a biggie. Looks like a multiplayer version of "elite", and you are going to need  not just java applets, but also some resident programs(plugins) with each user, likely a dedicated little server on each usermachine too so they can talk to eachother direct and save the time spent going through a central server.
Avatar billede jakoba Nybegynder
27. januar 2006 - 08:06 #5
Ups. galt sprog. undskyld.

Det er en større mundfuld. "Eve" ligner en multiplayer version af "Elite", og du vil få brug for ikke bare Java Applets, men også noget dedikeret programmel på hver spillers maskine. måske endda en lille server på hver maskine for at spare det ekstra tid det tager at lade alting gå igennem en central server.
Avatar billede tripwire Nybegynder
27. januar 2006 - 11:57 #6
"online internet spil" kan være et meget stort begreb? Eve kræver at man har noget installeret på sin PC som så snakker sammen deres server. Det er typisk grafik man lægger på "klient" maskinen og så lader man servere styre alt det vigtige.

Hvis vi snakker 3d spil, så laves de fleste vist i C++. Har kun hørt om et "rigtigt" 3d spil i java (http://tribaltrouble.com/)

Men 3d grafik programmering er en kæmpe mundfuld, hvis man kun kender HTML, men alt kan jo læres, hvis viljen er der :)
Avatar billede zarthax Nybegynder
29. januar 2006 - 11:53 #7
hmm... lader til at jeg må lægge vejen forbi C++ så... der bliver noget at lave :S

Takker :)
(jeg ser ingen "Svar" box... hvorfor dog ikke det ??... det må i hellere gøre noget ved :P )
Avatar billede tripwire Nybegynder
29. januar 2006 - 20:40 #8
held og lykke med det... :)