…” Intet ”…
Forfatter: Janne Teller (2000)
Fælles:
Forsidebillede:
Meget geometrisk inspireret, meget usymmetrisk. Farverne er dæmpede og skarpe men alligevel sender det til mig en trist og dæmpet udstråling. Tåren på kinden falder lige i øjet. Men jeg synes ikke der er nogen direkte forbindelse bogen.
Romanens titel:
Intet, det er svært at definerer. Alting er noget, der er jo intet er kan være intet. Noget mere end andet, men ikke intet. Titlens mening; Det er svært lige præcis at sige, men for 7.a er det betydning, alting for resten af verdens befolkning er det nul og niks.
Begrebskort: Løs ark.
Individuelt:
Mit udgangspunkt:
Kirkegården
Kapitel 10 – side 46, linje 5-11
+ side 46, linje 7-8 nede fra bl.a.
Synes faktisk at det er svært at udpege nogle få linjer, for det er jo en del af en helhed. Der til vil jeg sige jeg synes at hele kapitel 10 havde en ”stor” påvirkning på mig. Det er så langt ude synes jeg, og som vi også har snakket om så tror jeg et eller andet sted at Janne virkelig mener dette kan for komme eller også vil hun bare stille det op som ”den virkelige liv” . Her vil jeg så relaterer til næste punkt i opgaven;
spørgsmålene:
Hvordan kan man få sig selv og sine venner til at (kopititel 10) at begynde at garve et lig, en kiste op? – Det er da ubegribeligt!
Spørgsmål ( min. 2 ) :
Hvorfor siger Pierres far ikke noget til at han ikke gider skolen mere?
Hvordan kan man komme så vidt?
Kan man virkelig blive så grebet af sådan er leg?
Hvordan kan det undgå at blive opdaget?
Hvordan takler forældrene denne situation?
Agnes’s liv:
Efter hånde er det ved at være mange år siden alt det der skete i det nedlagte savværk. I min føde by Træing. Den gang var det jo en kæmpe katastrofe at måtte aflevere mine smadder smarte super moderne grønne, mere grønne, mest grønne sommer sandaler, i bunken af betydning, men i dag hvor jeg tænker tilbage til hvad det udviklede sig til var det jo ingen ting. Dengang kunne vi bare ikke se det, der var ingen af os der tænkte over hvad det var vi gjorde og hvor langt ude vi rent faktisk har været. Man kan jo så undre sig over af jeg faktisk har haft et ganske godt og helt ”almindeligt” liv. Efter hele denne episode i 7.a valgte mine forældre at vi skulle flytte, jeg skulle jo alligevel snart i 8 klasse på en af de store skoler inde i den halv store provins. Her bor jeg nu med min mand og mine fire børn i en villa ved vandet, så det kunne endt godt.
hovedpersonen:
Hovedpersonen det må være, Pierre Anthon. Det er ham der dropper ud af skolen. Det er ham der siger; ”Der er intet der betyder noget, det har jeg vidst i lang tid. Så det er ikke være at gøre noget, det har jeg lige fundet ud af”. (kapitel 1) Det er ham der startere det hele, provokerer de andre. Det er ikke just hans skyld det komme til at gå så vidt, men på den anden side, jeg ved det ikke.
miljøbeskrivelse:
En ganske normal lille forby til en halvstor provinsby. En landsby skole til og med 7 klasse trin. En helt almindelig 7 klasse. Side 7, linje 6 nede fra - side 8 i toppen.
sproget:
A: Et skriftligt virkemiddel at bruge bogstavs rim. Hun betoner stemningen ved at bruge disse remser.
B: Min tolkning: Fx ”Tretten, fjorten, voksen. Død.” – Livet har vi kun en gang. Og hvis du ikke sætter pris på det i nuet, ja så er det en skønnedag for sent. For inden man når og får set sig om så er tiden gået.
Men betydningen ud fra mit synspunkt er relativ, det er op til hver enkelte hvad betydning det har.
Afskrift fra Den nye Psykologihåndbog – Gyldendal s. 299 :
Det symbolske sprog
Symbolsproget er en måde at udtrykke indre oplevelser på som om de var ydre – et forsøg på at omsætte de indre oplevelser og stemninger til de fysiske oplevelsers sprog.
fortælling og synsvinkel:
Det er en skjult fortæller på den måde at fortælleren her ikke er alvidende, men alligevel nævner hun sig selv ved jeg og de andre personer ved navn (ved direkte tale) , Agnes. Jeg er ikke sikker på at jeg har forstået spørgsmålet korrekt, men du fra det jeg tænker må svaret blive skiftende synsvinkler fordi historien opleves gennem den direkte tale og fortælleren.
WWW. – om Janne:
http://www.janneteller.dkhttp://users.cybercity.dk/~cft8570/janne_teller.htm http://www.litteratursiden.dk/sw4851.asphttp://www.bogrummet.dk/forfatter.asp?forid=428 http://www.litteraturpriser.dk/aut/tj.htm Temaet/temaerne:
Ubevidst besættelse, børns påfund og lege. Meningen med livet, filosofi.
Lyrik:
Intet må være noget.
Intet er lig ingenting,
Ingenting findes det?
Alting må være noget
Alting er noget
Ingenting her i livet er lige meget
Alting må ha’ betydning.
Skyer er damp
Luft er molekyler
Livet er glæden
Pierres blommetræ er hans betydning
Intet er ingenting
Ingenting er alting
Alting må ha’ betydning.
Hvad farve er ingenting?
Hvordan ser intet ud?
Hvor kommer det fra?
Alt hvad der er til,
Er noget.
Det noget det er alting
Alting må ha’ betydning.
Før noget bliver til
Det må være intet, men nej
Før et barn bliver til
Er det noget.
Et æg og en sædcelle
Ingenting er alting
Alting må ha’ betydning
Af Lene Christensen 9.a