Avatar billede lars314 Nybegynder
27. januar 2006 - 13:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Fortran 77, write

Hvad betyder følgende

WRITE(6,*) 'TEST DATA  FILE READ, NUMBER OF RECORDS:', NY
WRITE(IR2,'(A)') RUNN

Helt konkret hvad betyder (6,*) og (IR2,'(A)').
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. januar 2006 - 14:55 #1
Nu er det første gang jeg overhovdet ser fortran så kan være jeg tager fejl, men som jeg forstår det er:

(6,*)
er unit identifieren til WRITE (hvor der skal skrives til)

5 og 6 er preconnected til henholdvis for standard input og output

* = indicate list-directed formatting (så det må være hvordan output ser ud?)

så WRITE(6,*) 'TEST DATA  FILE READ, NUMBER OF RECORDS:',
må skrive resultatet af det mellem '' til std-out.

I and R indikerer INTEGER og REAL hvad jeg kan komme frem til... men 2 og NY har jeg ikke lige fundet ud af
Avatar billede simonvalter Praktikant
27. januar 2006 - 14:59 #2
Avatar billede lars314 Nybegynder
30. januar 2006 - 12:22 #3
Takker.
Avatar billede simonvalter Praktikant
30. januar 2006 - 12:28 #4
Fandt du ud af hvad resten gjorde?
Jeg vil da godt vide det nu hvor jeg selv har forsøgt at forstå det :)
Avatar billede lars314 Nybegynder
31. januar 2006 - 07:37 #5
Ja det tror jeg.
Som du sagde så er det første argument devicen (fil, std input/output eller f.eks. en streng) der skal læses eller skrives til.
Andet argument er formatet, lidt lige som format strengen i c-funktionen printf.

Læg et svar hvis du vil have pointene.
Avatar billede simonvalter Praktikant
31. januar 2006 - 10:51 #6
ok
Avatar billede arne_v Ekspert
08. februar 2006 - 04:12 #7
5=stdin
6=stdout

*=uformateret

IR2=unit som du har aabnet tidligere (hvis standard Fortran 77)

A=%s

hvis IR2 er en "normal" Fortran output fil er der en fejl i programmet da formatet
boer vaere '(1X,A)' fordi foerste tegn er ikke et egentligt tegn men en styre
karakter - en blank = normal linieskift, et et tal = side skift