Avatar billede gubi Nybegynder
27. januar 2006 - 18:27 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Ultra ATA??

Hej drenge.
Er lige ved at samle mit media center. Jeg har forsøgt at starte det op, men når mine IDE Kabler er sat på, vil harddisken ikke starte op. Lige så snart jeg piller kablet ud og tænder igen starter harddisken fint nok op. Nu er det første gang jeg roder med Ultra ATA og har læst mig til at jumperne på disken skal stå på "Cable select" og kablet så selv finder ud af master.

Samme problem er på cd drev, sidder kablet i og jeg tænder for den, vil drevet ikke åbne. Piller jeg kablet ud og tænder, kan jeg sagtens åbne og lukke drevet.

Bundkort: Asus A8N-VM CSM
Avatar billede donby Nybegynder
27. januar 2006 - 18:35 #1
har du prøvet at bruge jumperen på din hdd? altså at stille den til master/slave? ligeså med cd drev, stille til master/slave
Avatar billede huset Praktikant
27. januar 2006 - 18:36 #2
Avatar billede huset Praktikant
27. januar 2006 - 18:39 #3
Efter hvad jeg husker, så er ultra ATA bare en alm protokol der basalt står for kommunikationen mellem din IDE kontroller og en IDE disk.

Hvis ikke andet står påført, så burde du kunne koble alle slags IDE og ATAPI på dens interface.
Avatar billede huset Praktikant
27. januar 2006 - 18:42 #4
Hvilken kontroller sidder dine IDE på?
Avatar billede gubi Nybegynder
27. januar 2006 - 18:45 #5
Den onboarde kontroller. PRI IDE, og sætter det blå stik på budkort, og har prøvet både det grå og det sorte stik i harddisken.
Avatar billede huset Praktikant
27. januar 2006 - 18:48 #6
smider du masteren på det stik, som sidder længst væk fra bundkortet, og slaven i det midterste stik?
Avatar billede gubi Nybegynder
27. januar 2006 - 18:50 #7
Jeg har bare prøvet kun at sætte harddisken til, og har prøvet både det længst væk og det tættest på
Avatar billede donby Nybegynder
27. januar 2006 - 18:51 #8
brug jumpers
Avatar billede huset Praktikant
27. januar 2006 - 19:10 #9
Sidder der en RAID ontroller på dit bundkort, og kunne man forestille sig du er kommet til at monterer stikket i den?
Avatar billede gubi Nybegynder
27. januar 2006 - 20:10 #10
Det var et stik på bundkortet... et powerstik som manglede... men tak for jeres forsøg på hjælp
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. januar 2006 - 20:51 #11
husk at acceptere dit svar!