Avatar billede scholesy Nybegynder
27. januar 2006 - 21:39 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Valg af videokamera (digitalt)

Hejsa, jeg har hårdt brug fårnogle fif til valg af videokamera. Jeg er ny i "videooptagerbranchen", men vil gerne have et kamera med muligheder, så jeg ikke skal ærgre mig om 3 måneder fordi jeg mangler lidt kvalitet eller nogle funktioner.

Da jeg snart skal være far er hovedformålet at have et kamera der kan lave nogle ok optagelser af "familieepisoder".

Øvrige kriterier er:
1) Vil gerne kunne overføre til pc, samt redigere mv. Her skal jeg nok bruge lidt basisviden!
2) Jeg vil gerne have godt optisk zoom.
3) Jeg påtænker at bruge 4-5.000 kroner på kameraet.
4) Det skal kunne optage godt både udendørs og indendørs og også gerne i svag belysning.
5) Størrelsen på skærmen skal være til at se ordenligt på.
6) selvfølgelig skal den "almindelige" billed og lydkvalitet være i orden også.

Jeg håber der kommer nogle gode svar og nogle gode bud på kameraer som I finder gode.
Avatar billede sardinen Nybegynder
27. januar 2006 - 21:43 #1
Avatar billede lonepeter Novice
28. januar 2006 - 12:24 #2
Her er lidt af mine erfaringer med videokamera....

1. De fleste digitale videokamera (om ikke alle) har firewire stik, hvilket betyder at du via et firewire kort i computeren kan styre kameraet og overføre videoen via den vej. Det virker fint, men selv processen med at redigere og lægge videoen ned på dvd eller bånd eller hvad man nu vil, kan godt være en langsommelig process. Har selv rodet lidt med det men i praksis køre jeg videoen over på vores dvd-optager/harddisk recorder, da det jo er noget hurtigere, men så har man jo selvfølgelig ikke de samme redigerings muligheder...

Til at redigere med findes der forskellig software, jeg har brugt Pinnacle og Windows indbyggede Movie Maker...

2. Jeg vil påstå at man i praksis ikke har meget brug for kraftig optisk zoom, om kameraet kan zoome 10 eller 20 gange optisk synes jeg ikke skal være en afgørende faktor.

3. Jeg ville vælge et Sony kamera med miniDV bånd, de har flere forskellige modeller, og havde jeg pengene til det ville jeg vælge et med skærm i 16:9 format. At købe et der optager på DVD kunne godt virke smart, men jeg har hørt at det er langsomt til at starte op og at kvaliteten ikke er helt så god som på miniDV bånd.

4. Dette punkt vil jeg mene at de fleste nye kamera sagtens kan opfylde, vores 2-3 år gamle kamera gør det fint synes jeg.

5. Tja det er der jo ikke så meget at sige om...
6. Som punkt 4 så tror jeg sagtens at de fleste kamera i den prisklasse kan leve op til ens forventninger...

Et bud på et kamera kunne eksempelvis være dette her... http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=147995
Avatar billede sardinen Nybegynder
28. januar 2006 - 12:44 #3
Enig med lonepeter. Det er også stort set umuligt at klippe perfekt i optagelser lavet direkte på DVD. DV-avi, som båndkameraerne er i, fylder mere på harddisken, men kun til de er klippet og redigeret. Og i dv-avi kan du klippe frame-by-frame og mister intet kvalitet. Kører selv på 6. år med Sony Digital 8, som jeg er yderst tilfreds med.
Avatar billede scholesy Nybegynder
28. januar 2006 - 23:30 #4
Vedr. spørgsmål 1.
Firewire kort? Aner ikke om jeg har det i pc, kan jeg tjekke det? Og hvis jeg ikke har, kan jeg så ikke voerføre til pc'en?

Som sagt er jeg helt ny og vil bare sikre mig at jeg efterfølgende kan ligge f.eks. lidt musik på og klippe noget unødigt fra og derefter se det på tv'et på en eller anden måde.

I forhold til overnævnte mulighed Sony Handycam DCR HC39E vil jeg gerne høre en vurdering i forhold til et jeg har fundet og ser lidt på : Panasonic NV GS150 - se her:  http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=14986

hvilke forskelle er der, og hvad ville i vælge? Og hvorfor?
Avatar billede sardinen Nybegynder
28. januar 2006 - 23:42 #5
Ja, det er jo så et firewire kabel du har linket til. :-) Et firewire kort er på nyere maskiner. Men ellers koster et kort omkring en 200 kr.-seddel.
Prøver at finde et link.
Avatar billede sardinen Nybegynder
28. januar 2006 - 23:47 #6
http://www.fotofun.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=896
Her er et firewire-kort, ovenikøbet med et videoredigeringsprogram med i prisen :-) Men undersøg lige selv, om skulle have IEEE 1394/FireWire/i.LINK (kært barn har mange navne) i din PC.
Avatar billede scholesy Nybegynder
29. januar 2006 - 00:59 #7
linket til panasonic kameraet skulle være rigtigt nu : http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=126058
Avatar billede scholesy Nybegynder
29. januar 2006 - 01:00 #8
hmm, hvordantjekker jeg om jeg har det kort?
Avatar billede sardinen Nybegynder
29. januar 2006 - 01:21 #9
Stikkene kan se sådan ud:
http://ec1.images-amazon.com/images/P/B00005NIMR.01._PE89_.Belkin-F3N40106ICE-IEEE-1394-4Pin6Pin-400-Mbps-FireWire-Cable-6-Feet._SCLZZZZZZZ_.jpg
Det lille af stikkene sidder som regel på kameraet, mens at begge stik godt kan sidde på pc'en, altså enten det lille eller store, eller som i mit tilfælde, begge dele. Billedet er en forstørrelse.
Avatar billede sardinen Nybegynder
29. januar 2006 - 01:22 #10
Og det er selvfølgelig hunstikkene, du skal kigge efter :-)
Avatar billede lonepeter Novice
29. januar 2006 - 10:18 #11
Jeg kender ikke panasonic kameraet, men umidlbart har jeg meget svært ved at se hvad der retfærdiggøre merprisen... - Det har mindre zoom, mindre skærm, mindre opløsning på skærmen, og fysisk mindre ccd. Eneste fordel jeg kan se er at det kan tage still billeder i højere opløsning. Det tager så godt nok også sd-kort hvor sony kameraet selvfølgelig tager sony memory-stick, men det er jo nok en smagssag.
Avatar billede scholesy Nybegynder
05. februar 2006 - 10:23 #12
Jeg er stadig meget i tvivl om valget, og vil stadig gerne høre vurderinger og anbefalinger af kameraer i klassen 4-5000 kroner.

* Sony kører så vidt jeg kan forstå med momory stick, er det ikke ngoet dyrere i drift end andre?

* Grunden til at jeg tænkte på Panasonic kameraet var at det var godt i den test der er nævnt tidligere. Da jeg ikke har den store viden tnækte jeg at det må være bedre end de andre siden det er vurdedret bedre i testen.

* Jeg mener ikke at kunne finde et firewire kort i min pc.
Avatar billede scholesy Nybegynder
17. februar 2006 - 09:43 #13
Afslutter spørgsmålet, der er ikke kommet svar.