Avatar billede sam5412 Nybegynder
28. januar 2006 - 17:14 Der er 8 kommentarer

Kan kun se baggrunds billedet på tven

Jeg har koplet min bærbare op med tven, Kablet er med scart i den ene ende (til tv) og med S-video+lyd i den anden ende.Efter jeg havde koplet dem sammen virkede det næsten med det samme,men det var lidt grumset billede på tven... jeg foretog nogle ændringer i opsætningen af skærm til 2 skærme og det virkede...  men nu pludslig kan jeg kun se baggrunds billedet...?  kan skifte baggrundsbilled og det virker fint men det e osse alt.
Mit korttype er ATI MOBILITY RADEON 9600/9700 SERIE.
Har slukket ned og startet op tjekket kablet ....  hvad skal jeg gøre for at få det til at virke..?
Avatar billede rajensen Nybegynder
28. januar 2006 - 17:42 #1
Hej Sam 5412
Jeg er ikke helt sikker på hvad du mener med baggrundsbilledet. jeg formoder at der er skrivebvordet?
Jeg gør følgende når jeg kører pc'en på tv'et
Højreklik på skrivebordet, vælg Egenskaber, Fanen "Indstillinger", Knappen "avanceret".
Under fanen "skærme" sætter du PC skærmen til det runde symbol med prikken i og tv'et til knappen ved siden af med de to skærme (Tror nok det betyder overlay).
Mit ATI Radeon 7000 vil kun tænde for tv-udgangen når det er til sluttet tv / Control center
Med den indstilling, ses skrivebordet på tv'et om end noget grumset. Når du så starter et afspiller program med video, så kommer selve videobilledet frem på tv'et, uden skrivebordet. Først når videon afspiller på tv'et kan fx. indstille "Overlay" på ATi-kortet.
Håber det kan hjælpe dig videre.
Jeg kører selv med kun en skærm på kortet, så jeg ved ikke om det er anderledes med to skærme.
Har selv måtte slås lidt med at få det til at virke i sin tid og der var det, indstillingen af de knapper der i de respektive bokse under "skærme"
Avatar billede sam5412 Nybegynder
28. januar 2006 - 18:13 #2
Jeg takker.. Og ja det er baggrundsbilledet fra skrivbordet jeg mener...det er nok ikke helt det samme med midt kort som dit,men jeg kan få det til at virke så jeg kan se instillinger og lignende på tven.. men ikke video afspilninger eller skærmbilleder..men det har helt klart med indstillingerne at gøre... vil jo godt ha så jeg kunne bruge tven som en ekstra skærm og køre den sammen med skærmen her på den bærbare.. men det kan være der er nogen som har en løsning på det.
Avatar billede rajensen Nybegynder
28. januar 2006 - 18:32 #3
Hej Sam
Jeg syntes at kunne huske at der ikke er så stor forskel i indstillingen for Radeon 7000 & 9700.
Når du mener at tv'et skal fungerer som ekstra skærm, skal det så forstås at den skal virke som computer-skærm og dermed dele skærmbilledet på to skærme?
Jeg tror ikke at det kan lade sig gøre. Men til ATi-radeon kort findes et program der heder Hydravision, som bruges når man deler skærmbiledet på to skærme (Læs: computer-skærme). Jeg mener så også at det kræver enten at grafikkortet har to skærmudgange eller at man har to grafikkort!
Det tætteste jeg er kommet med en bærbar med ATi Radeon 9700 kort, er at få det samme skærmbillede på tv'et som på computeren v.hj.a S-Video out eller at få Videobilledet vist på tv'et (Den ovennævnte opsætning)
Fx. vil Pinnacle Liquid edition (pro redigeringsprogram) ikke kunne give et monitor-billede på tv'et, ved hjælp af S-Video out (Dertil kræves Pinnacle Breakbox!). Man får hele computer billedet! Det grumset billede på tv'et fremkommer fordi der er forskel i linie-opløsningen på en computerskærm og et tv. S-Video out retter linieopløsningen fra computerskærm til tv og det giver et grumset billedet!
Håber at du kommer nærmere en løsning
Avatar billede sam5412 Nybegynder
28. januar 2006 - 18:45 #4
Ja det er det at få det samme skærmbillede på tv'et som eg har på computeren som jeg er ude efter...  men det bliver måske grumser som du siger og som jeg havde det fra starten da jeg lykkedes med at få det til at virke.Men om jeg forstår dig ret skal jeg ikke regne med at kunne få et skarpt skærmbillede på tven om det ikke er video..
Avatar billede rajensen Nybegynder
28. januar 2006 - 19:02 #5
Nemlig.
Jeg har lige testet, det jeg har skrevet til dig.
Der er en lille fejl.
Når du skal se video, skal tv'et, under egenskaber, avanceret, skærme, stå omvendt!
Altså knappen med cirklen og prikken, skal under tv være tændt! Hvis den også er tændt under skærmen vil du nok opleve at computer-skærmens opdaterings frekvens falder drastisk. Hvis du så tænder for knappen ved siden af cirklen, altså de to firkanter, under skærmen, kommer opdateringensfrekvensen tilbage igen! Men så forsvinder videobilledet på computer skærmen!
Altså der hvor cirklen er aktiveret er der også videobillede.
Selve videobilledet står skarpt, mens alt andet er lidt sløret. jeg kan Fx. ikke læse teksten af det jeg skriver her, på mit tv (32 tommer! 1½ meters afstand!!)
Når så jeg vil se video, så sætter jeg afspiller til "Fuld skærm", så er det kun video billedet der er på tv'et.
Håber det hjælper dig. :-)
Avatar billede sam5412 Nybegynder
28. januar 2006 - 19:28 #6
Takker...  er kommet frem til samme resultat nu.
Avatar billede rajensen Nybegynder
28. januar 2006 - 19:31 #7
Hey Sam
Jeg ved ikke om det virker. Men hvis du har en computer-skærm og installerer "Hydravision", kunne du måske dele skærmbilledet i to. På bærbare computere har man jo mulighed for at vælge hvilken skærm man bruger eller at de begge skal bruges. Men om "hydravision" vil dele billedet i mellem de to skærme, ved jeg ikke.
Avatar billede sam5412 Nybegynder
28. januar 2006 - 19:46 #8
JA men det skader jo ikke at prøve det en gang...man kan jo altid blive klogere :-)