Avatar billede Nybegynder
28. januar 2006 - 23:24 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Problemer ned database valg

Jeg køre med en apache webserver og php i windows xp home. Jeg er grøn i dette her. Jeg har sat min mysql op som det virker naturligt.
Her er min kode og hvergang jeg bruger det får jeg en fejl der siger at der ingen database valgt. Er det et opsætning problem ? Eller er det noget andet ?

Jeg kan godt loge på min mysqlserver med MySQL Administrator.

<?php
$link = mysql_connect("localhost","Bruger(root)","pws");
if (!$link) {
    die('Could not connect: ' .mysql_error());
}
$db_selected=mysql_select_db('guestbook');

if (!empty($_POST['firstName']))
{
    $firstName=($_POST['firstName']);
    $email=($_POST['email']);
    $comments=($_POST['comments']);
    $PostDate=getdate();

    $SQL= "insert into guestbook (firstName,email,comments,postDate) values ('$firstName','$email','$comments',Now());";

    mysql_query($SQL);
    mysql_query("COMMIT");
}

$result = mysql_query('SELECT id, firstName, email, comments, DATE_FORMAT(postDate, "%D %M %Y  %H:%i:%s") postDate from guestbook Order By id desc');

if (!$result) {
    die('Could not query:' . mysql_error());
}

echo "<B><center>Sorry, Currently There is No Records in the Database</center></B>"

?>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. januar 2006 - 23:30 #1
Der er en fejl i din SELECT sætning. Ret den til

$result = mysql_query('SELECT id, firstName, email, comments, DATE_FORMAT(postDate, "%D %M %Y  %H:%i:%s") from guestbook Order By id desc');

Desuden ved jeg ikke om din database hedder det samme som din tabel. Tabellen er nok "guestbook", men hedder databasen det samme??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. januar 2006 - 23:36 #2
Ok, så, nej der er ikke nogen fejl i din SQL hvis du vil navngive beregningen. Det er dog mere normalt at skrive et AS, men ikke nødvendigt:  ... DATE_FORMAT(...) AS postDate
Avatar billede Nybegynder
28. januar 2006 - 23:42 #3
Ja måske men det er ikke mig der har skrevet dette exp. det er noget som jeg har fundet på planet source code. Det er kun et forsøg med at få det til at virke som det ikk vil.

MVH

Lars
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. januar 2006 - 23:50 #4
Så er der lige navnet på databasen. Sikker på det er "guestbook" ?
Avatar billede Nybegynder
29. januar 2006 - 09:56 #5
Nej det er ikk det. Men det kan være placering af min database fil. Jeg har lagt den ved min php kode er det ikke det rigtig setd ?

MVH

Lars
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. januar 2006 - 10:25 #6
Mysql baserer sig ikke på database filer. Hvis du mener en fil med SQL-sætninger, skal du først have den importeret i mysql.
Avatar billede Nybegynder
29. januar 2006 - 21:44 #7
Jeg mener i linje $db_selected=mysql_select_db('guestbook'); at den ikk kan finde database filen og i linje $result = mysql_query('SELECT id, firstName, email, comments, DATE_FORMAT(postDate, "%D %M %Y  %H:%i:%s") postDate from guestbook Order By id desc');
opstår der en fejl "Ingen database valgt" det er mit problem.

MVH

Lars
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
29. januar 2006 - 23:18 #8
Der er ikke noget i mysql, der hedder en "database fil". Hvad tænker du på i den sammenhæng.
Avatar billede Nybegynder
30. januar 2006 - 15:55 #9
Jo det er der godt nok. Men jeg skrev at jeg er meget grøn men skal mysql ikke havde at vide at den skal bruge den database fil som jeg på en eller anden måde ????

MVH

Lars
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. januar 2006 - 15:58 #10
Jo, som jeg skriver 29/01-2006 10:25:39, så skal en fil med sql-sætninger udføres, førend der i mysql vil være de databaser og tabeller, som defineres i filen. Det kan du gøre med MySql Administrator (mener jeg da).
Avatar billede Nybegynder
30. januar 2006 - 19:53 #11
Jeg forstår ikke helt. Og nej man kan ikke bruge Mysqladminstrator til det. Det er da min erfaring. Jeg har en backup fil af opsætningen af databasen som hedder guestbook.sql kan jeg ikk bare impotere den??. Hvad skal jeg ellers gøre for at få det til at virke ??

MVH

Lars
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. januar 2006 - 20:19 #12
Det er så muligt, men så kan MySQL Query Browser
Avatar billede _darkstar_ Nybegynder
25. februar 2006 - 01:33 #13
SOm erik skriver så får man ikke noget ud af at forvente at mysql skal bruge nogle bestemte filer til lagring af data. Du skal starte en mysql-prompt (som du skriver at du har gjort) og oprette databasen der. Bagefter kan du så indlæse data i den. Hvis du har en fil med data i, kan man på forskellige måde få mysql til at importere dem.

Hvordan ser de første tre linier i din fil ud?
Avatar billede Nybegynder
18. september 2012 - 13:57 #14
slut