Avatar billede basementjack Nybegynder
01. februar 2006 - 18:15 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Text-decoration på nested elementer

Jeg vil gerne have alle liste-elementer i en liste, hvor teksten ikke er et link til at være gennemstreget. Jeg troede det var simpelt. Jeg har et eksempel på det der ikke virker til sidst i mit spm.

Jeg vil gerne vide hvordan jeg får det til at virke, samt hvordan du/I løste problemet...

Mvh. Jakob J.

Eksempel:

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
    <head>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
        <meta http-equiv="Content-Language" content="da">
        <title>css test</title>
        <style>
            li {text-decoration:line-through;}
            li a {text-decoration:none;}
        </style>
    </head>
    <body>
        <ul>
            <li><a href="#">No decoration</a>
                <ul>
                    <li><a href="#">No decoration</a></li>
                    <li>Line-through decoration</li>
                </ul>
            </li>
        </ul>
    </body>
</html>
Avatar billede zappa Nybegynder
01. februar 2006 - 22:23 #1
Kan dette bruges?

..
<style>
  li.line {text-decoration:line-through;}
  li a {text-decoration:none;}
</style>
...

<ul>
  <li><a href="#">No decoration</a>
    <ul>
      <li><a href="#">No decoration</a></li>
      <li class="line">Line-through decoration</li>
    </ul>
  </li>
</ul>
Avatar billede basementjack Nybegynder
01. februar 2006 - 22:36 #2
Mmmja.. Men jeg ville gerne have unden IDs og Classes... Samt vide hvorfor li {text-decoration:line-through;} og li a {text-decoration:none;} ikke virker...
Avatar billede olebole Juniormester
01. februar 2006 - 23:34 #3
<ole>

Jamen, det gør det sandelig også ... du lægger bare ikke mærke til det  ;o)
Det er ikke mindst property'en 'text-decoration', der driller - da den på visse måder adskiller sig fra andre properties.
Den letteste måde at se det på er, hvis du prøver en anden værdi end 'none':

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN">
<html>
    <head>
        <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
        <meta http-equiv="Content-Language" content="da">
        <title>css test</title>
        <style>
            li {text-decoration:line-through;}
            li a {text-decoration:underline;}
        </style>
    </head>
    <body>
        <ul>
            <li><a href="#">No decoration</a>
                <ul>
                    <li><a href="#">No decoration</a></li>
                    <li>Line-through decoration</li>
                </ul>
            </li>
        </ul>
        <p><a href="#">hjhkjhkjh</a></p>
    </body>
</html>

Her kan du se, hvad det er, der sker. Alt indhold i li-elementet er gennemstreget - mens alt i a-elementet er understreget. I dit oprindelige eksempel, er alt i li-elementet gennemstreget - mens der ikke er nogen tekstdekoration på indholdet i a-elementet.

Selectoren her:
    li a {
        // regler
    }

- overskriver ikke:
    li {
        // regler
    }

... den udvider den! Det er noget helt andet, selvom resultatet ofte ser ud somom, den første selector overskriver den anden ... f.eks. hvis du havde angivet en tekstfarve i stedet for en tekstdekoration.

/mvh
</bole>
Avatar billede basementjack Nybegynder
02. februar 2006 - 00:05 #4
Det har du ret i Ole :) Men du siger samtidigt at der ikke er noget at gøre for at overskrive text-decoration?...
Avatar billede olebole Juniormester
02. februar 2006 - 00:30 #5
Jo, man overskriver med en klasse  :)

'li a' selectoren gør jo ikke noget ved nogen li-elementer - men ved a-elementer under et li-element.

Hvis du nu sætter to forskellige farver i stedet. Så er alt i li-elementet f.eks. farvet gult. Alt i a-elementet er farvet rødt - men da de to effekter 'ligger oveni hinanden' kan det ikke ses at teksten egentlig både er gul og rød på én gang  :)

Det kan til gengæld ses med gennemstregning og understregning, fordi effekterne ligger forskudt og kun består af en streg.

Et andet - og måske bedre - eksempel er, hvis li-elementerne er relativt positioneret. Så vil det ikke røre et li-element med et a-element som barn, hvis 'li a' selectoren refererer til en regel, der siger 'position:absolute'. Li-elementet vil stadig være positioneret relativt  :)
Avatar billede basementjack Nybegynder
02. februar 2006 - 04:48 #6
"'li a' selectoren gør jo ikke noget ved nogen li-elementer - men ved a-elementer under et li-element." - Det var jo derfor!.. Det tog sin tid, men den siv ind.. :)

Jeg ser ser gerne et par svar, I har jo begge fået fat i det rigtige...
Avatar billede zappa Nybegynder
03. februar 2006 - 01:12 #7
Svar...
Avatar billede olebole Juniormester
04. februar 2006 - 00:00 #8
Hehe ... jeg havde godt nok på fornemmeren, den ikke var sevet helt ind - men bare det lykkes, er alt jo godt  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
04. februar 2006 - 00:04 #9
Tak for points  ;o)
Avatar billede basementjack Nybegynder
04. februar 2006 - 00:09 #10
Tak for hjælpen.. ;)