Avatar billede boxer Nybegynder
02. februar 2006 - 11:37 Der er 47 kommentarer og
1 løsning

Advarsel! Falske karmaunderskrifter florerer på Eksperten.

Brugeren "huset" og jeg selv har været udsat for at der deles dårlig karma ud med vores underskrift.

Dette er uden tvivl gjort for at sætte os i dårligt lys hos andre brugere på Eksperten.

Dette var blot info.

MvH
Boxer
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2006 - 11:50 #1
Kunne man forfanden ikke bare snart få ro herinde! Fatter ikke det er nødvendigt med al den uro!
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. februar 2006 - 12:11 #2
Sikkert en ringe trøst, men jeg ignorere Karma 112%
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2006 - 12:16 #3
Ville også være nemmere hvis ikke man konstant fil et gok i nøden :D
Et er jeg selv bliver tilsvinet, men når man så også begydner at hænge mig ud med falske tildelinger.
Avatar billede christiansenbo Nybegynder
02. februar 2006 - 12:19 #4
mener at KARMA bør afskaffes-...  Det har sjældent ført noget godt med sig...
Avatar billede amews_aj Nybegynder
02. februar 2006 - 12:22 #5
jeg synes, at hvis der skal være en karma funktion, så skal man kunne se hvem der har skrevet den. Altså systemet skal selv skrive hvem der har skrevet, i stedet for at man kan skrive et andet brugernavn på...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. februar 2006 - 12:22 #6
Huset se her fra min Karma, alle på 0%.

Det tog kun mig 10 sec. at give dig denne fortjente karma. Velbekomme.

Super egotripper, hjælper overhovedet ikke men bruger sin tid på at pointere hvad man må og ikke. God duksedreng.

Simpelhen for langt ude http://www.eksperten.dk/spm/631769

Sagen er at jeg er lige glad med hvad folk skriver. Specielt hvis de ikke er store nok til at skrive hvem de er. Karma systemet virker ikke når det er annonymt, for der er for mange "børn" på sitet.
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2006 - 12:25 #7
http://www.eksperten.dk/spm/631769 --> LOL!

"Sagen er at jeg er lige glad med hvad folk skriver. Specielt hvis de ikke er store nok til at skrive hvem de er" Vi er 110% enig.
Avatar billede boxer Nybegynder
02. februar 2006 - 12:26 #8
Gad vide om der er noget ulovligt i at udgive sig for en anden i et forum som dette?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. februar 2006 - 12:27 #9
Tænkte lige på den her.... Måske der er et juridisk grundlag for at få Karma væk. Det mener "Rektor" tilsyneladende:

http://www.eksperten.dk/spm/684242
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2006 - 12:29 #10
Med de ofte langt ude injurier der tiltider bliver kastet i karma, så tror jeg ikke spillereglerne er ret godt konkretiseret på eksperten. Man kan gøre hvad man vil i karma, så længe man holder et sobert sprog. Men hvor nemt er det ikke at svine en bruger markant UDEN et svinsk sprog.

Anonym karma er for folk uden vedhæng!
Avatar billede boxer Nybegynder
02. februar 2006 - 12:30 #11
Kan godt huske den.
james_t_dk du ignorerer karma 112%.
Jeg er 112% sikker på at der IKKE bliver gjort noget ved karmasystemet uanset hvor utilfredse folk er med det.
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2006 - 12:57 #12
Der kun én taber hvis vi lukker vores kontoer,og den er brugeren med problemer emd deres hardware/software
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. februar 2006 - 13:47 #13
Jeg er klar på at lukke min konto, hvis vi gør det som en samlet auktion.
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2006 - 13:55 #14
Jeg er med!
Avatar billede off-line Nybegynder
02. februar 2006 - 13:57 #15
Jeg kan forstå, at nogen er ligeglade med hvad der står i deres karma. Jeg tror
dog det er få, som ikke finder tilsvining ubehageligt.
Men jeg vil ihvertfald blive rasende, hvis en kujon som tilsviner en bruger, skriver
mit navn under.
Jeg synes det er på tide, at man på IDG, viser så megen anstændighed, at man beskytter
brugerne mod den slags. Når IDG beskytter kujonerne, har IDG påtaget sig et medansvar,
og dermed også en del af skammen.
Avatar billede sardinen Nybegynder
02. februar 2006 - 13:59 #16
Det er meget sjovt at se Ekspertens forsvar mod Boxers hjemmeside. Frit citeret: "Det er at hænge folk ud, og det vil vi ikke være med til".
ALLE kan gå direkte ind i karmaerne uden at logge ind først og se folk blive svinet til, og det synes Eksperten åbenbart er i orden. Og man kan åbenbart tildele anonymt, så man ikke behøver at stå til ansvar. Fantastisk!!!
Avatar billede boxer Nybegynder
02. februar 2006 - 14:07 #17
Det er sq sjovt at I bringer det på banen :o) Jeg tror ikke det nytter noget men:

Selvom det måske er lige hvad personen ønsker, så har jeg faktisk overvejet kraftigt at gøre det. Gentagne gange under komunikation med coadmin har jeg fået at vide at man bare kan fordufte hvis man ikke kan lide røgen i bageriet.

Lige nu ser det sådan ud:
Nogle bliver svinet til i deres karma. Nogle brugere har stort set frit spil til at opføre sig som de vil:
http://www.eksperten.dk/spm/676911#rid6063700
Vi hjælper gratis for at få point til en bedre placering. Nogle (mis)brugere gider ikke bruge tid på at give respons. Minder vi dem om det, risikerer vi at blive deaktiveret - se majsmarken.
Opretter vi en fælles blackliste, bliver de spørgsmål som linket placeres i lukket.

Disse ting har irriteret mig meget den seneste tid. Det har betydet at jeg har brugt meget mindre tid på E end tidligere.
Jeg har besluttet at lukke min profil. Jeg gør det måske ikke af samme grund som i ønsker at gøre det.
Jeg gør det fordi en bestemt bruger - i ved nok hvem jeg mener - har fuldstændig frit spil til at opføre sig som han vil. Det har åbenbart ingen konsekvenser.

Jeg synes ikke vi skal gøre det som en samlet auktion. Jeg synes vi skal gøre det hver især af den grund vi nu engang har.

Som en sidste og afsluttende bemærkning, vil jeg ønske jer alle held og lykke. Hvis I ikke allerede har den vil jeg ønske i finder den :o)

MvH
Boxer
Avatar billede boxer Nybegynder
02. februar 2006 - 14:09 #18
P.S
Min hjemmeside bliver ved med at eksistere og vil blive opdateret efter behov.
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2006 - 14:12 #19
Synes ikke det er fair at smutte pga én profil, men derimod at smutte pga en helhed der ikke fungere ville være mere optimalt.

Der er fandme beklageligt, at det ender med de seriøse skal smutte, og de anomyme svæklinge skal overtage. Som sagt er der én taber nemlig brugeren.

Der vil selvfølgelig komme friske kræfter til, men de vil med tidne også blive mættet af systemet. Det er sgu rystende!
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2006 - 14:48 #20
Boxer deaktivere sin profil,og omgående træden spaderne ind i det anonyme manege, og sviner ham til. Tommel op til IDG for indførsel af tøsedrengenes ynglingsværktøj -karma!

Sikke en flok tøsedrenge :(
Avatar billede off-line Nybegynder
02. februar 2006 - 15:14 #21
Enig med Huset.
Hvad hedder boxers hjemmeside?

Der kan jo laves et alternativ til E. Så det bliver IDG som bliver "deaktiveret".
Avatar billede kenp Novice
02. februar 2006 - 15:19 #22
gotfred det findes www.uniteit.dk
Avatar billede off-line Nybegynder
02. februar 2006 - 15:21 #23
kemp - tak for linket.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
02. februar 2006 - 15:25 #24
Hvor mange brugere er der på E?
Hvor mange brugere er der på Uniteit?
Avatar billede kenp Novice
02. februar 2006 - 15:53 #25
E -> mange
Uniteit -> forlidt
Avatar billede off-line Nybegynder
02. februar 2006 - 15:54 #26
Jeg stopper også omgående på Eksperten.
Af 2 grunde. den ene er, at jeg ikke kan acceptere
coadmins arrogante holdning og beskyttelse af
moralsk, stærkt anstødelige angreb på nogle
medlemmer. Den anden er, at når de dygtige
eksperter begynder at sive ud, så er vi andre
dårligt hjulpen, når vi må nøjes med hjælp
fra medlemmer, som skønt hjælpsomme,
ikke har den fornødne viden.
Der er jo stadig dygtige folk tilbage på E.
Men hvor længe?
Avatar billede huset Praktikant
02. februar 2006 - 17:00 #27
Hold kæft et cirkus!
Avatar billede ahave Nybegynder
03. februar 2006 - 00:59 #28
huset> ja det er et cirkus, derfor besøger jeg eksperten mindre og mindre, efterhånden hver anden dag, istedet for mange gange om dagen. Men cirkuset bliver til dels opretholdt af jer karma ryttere, der bruger tid på denne ting der i anonym grad er blevet indført og som i kernebrugere af eksperten bruger længere og længere tid på at diskutere. Og helst beskylde hinanden for.

IDG har negligeret eksperten i en voldsom grad, men i er bestemt medvirkende til undergangen ved jeres gentagne beskyldninger, anmeldelser og hysteriske indlæg af besvarelser i ikke bryder jer om.

Jeg kan egentlig godt forstå det, da i bruger meget tid på at vejlede og hjælpe folk, men uden at modtage den anerkendelse i burde have.

Det er en latterlig og uigennemtænkt strategi IDG har valgt blandt den gruppe mennesker, som til dagligt beskæfter sig med it. Det kan godt være at computerworld giver mere i reklamekroner, men eksperten er og har altid været et sted hvor supernørder kunne hjælpe hinanden og hvor begyndere også havde en chance.

Dette er gået lidt i fløjten, bla. pga. af nogle ikke gennemtænkte ideer der er blevet ført ud i livet, med katastrofale konsekvenser.

Det er en synd og en skam og en dårlig valgt strategi. Men da de frie markedskræfter betyder, at man skal have en profit for at retfærdiggøre en satsning, er det vel meget forståeligt. Da vi er notoriske dårlige til at klikke på åndsvage bannere.

Til gengæld kan man aldrig undervurdere det spredte ord, hvilket IDG har gjort.

Jeg er ked af at se brugere deltage i tåbelige diskutioner, specielt brugere jeg aldrig havde drømt om ville falde til det nuværende niveau, som altid har holdt sig for gode til at deltage i latterlige cyber diskutioner. Her er jeg så åbenbart en af dem nu, men efter mange tilfredse år, kan jeg nu konstatere, at mange tilfalder til latterlige konspirationsteorier. Jeg har ingen anelse om jeres indbyrdes kendskab, men jeg syntes bestemt at der er visse kerne brugere, der i desperation over manglende anerkendelse fra IDG, forfalder til at angribe hinanden i ren desperation.

Jeg er bestemt ikke sociolog, men kan ane et menneskeligt træk i at angribe hinanden, hvis ikke der er andet at gøre. I disse tider sker det andre steder i verden.

Jeg ville ønske, at jeg kunne sige at det er et spørgsmål om tid, men det er jeg bange for det ikke er. Hvis ikke snart der sker noget gennemgribende på eksperten.dk, er det en død sild. Internetbrugere og it folk, kan sagtens finde andre steder, men eksperten har været et unikum for it interesserede mennesker i Danmark.

I skulle skamme jer IDG.

Med venlig hilsen, en længere knap så interesseret ekspertenbruger
/ahave
Avatar billede mjl Nybegynder
03. februar 2006 - 15:48 #29
At holde fast i et system, der i den grad giver uro og problemer, og som tilsyneladende ikke gør nogen gavn, virker lidt underligt! Er det religion, eller er det fordi kun få, er imod karma-systemet!?

Jeg er ked af, hvis Eksperten.dk bare skal synke - det er da en af DK's fineste "skibe", ikk!?
Avatar billede fcs Novice
03. februar 2006 - 16:02 #30
Gotfred>> Det er ikke Coadmins der beskytter dem der angriber. Det er IDG der har lavet reglerne som Coadmins er tvungne til at følge. Dette er en af grundene til at jeg har taget konskvensen og sagt op (Se http://www.eksperten.dk/spm/685120), men lad være med at skyde skylde på Coadmins - de gør hvad de kan, men kæmper mod overmagten ;o)
Avatar billede huset Praktikant
03. februar 2006 - 16:24 #31
"de gør hvad de kan, men kæmper mod overmagten ;o)"

JA, det er noget vi alle ind imellem glemmer i vores frustrationer over al den chikane og misbrug af systemet. Siden karma blev introduceret er det gået stille og roligt ned af bakken :(

ER selv en af brugerne, som har lagt i ilden overfor coadmins, hvilket jeg tiltider fortryder når jeg har været på gal vej..

Ønsker dig vind i sejlene fremover Peter
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. februar 2006 - 16:27 #32
Gør al karma anonym, ved at fjerne muligheden for kommentarer helt. Igen... det er kun gennemsnittet der er interessant. Den enkelte karma har absolut ingen betydning.
Avatar billede huset Praktikant
03. februar 2006 - 16:32 #33
Hvem skal bruge gennemsnittet af karma? Hvis ikke du har mulighed for at kommenterer, hvorfor så have et karma system!

Personligt tjekker jeg ikke karma inden jeg yder support til en bruger, og tvivler på mange gør det. Når FCS melder klart ud, at karma bla. er en af grundene til hans opsigelse, så burde det på klokkerne til at ringe hos IDG i det mindste!

Der er IKKE et eneste argument der gør, at karma i sin nuværende stil kan bruges til en rygende fis.

Tvungen underskrift på eller smid skidtet væk. Det kan ikke passe det skide karma skal skræmme alle folk væk fra dette en gang så gode site.
Avatar billede boxer Nybegynder
03. februar 2006 - 16:45 #34
Beklager min imidlertidige tilstedeværelse :o)
Men da jeg så denne:
http://www.eksperten.dk/spm/685120
var jeg nødt til at deltage.
Han rammer nøjagtigt hovedet på sømmet.
Avatar billede fcs Novice
03. februar 2006 - 17:02 #35
Lige et par præciseringer:

Huset: Karma er ikke problemet. Det er anonymiteten og folks manglende evne til at tale ordenligt til hinanden i begrundelserne der er problemet.

Nanoq: Hvis karma skal føre til forberinger, bør den ledsages af en kommentar med saglige og konstruktive forslag til forbedringer af personens opførsel. Den mulighed bør i mine øjne ikke fjernes. Det er kulturen omkring hvad man kan tillade sig at skrive der skal ændres.

Til sidst: På baggrund af mit indlæg 03/02-2006 16:02:40, har jeg netop fået en glædelig oplevelse, som jeg gerne vil dele med jer. For lidt siden modtog jeg følgenden mail:

>> Jeg har sluttet på eksperten, men har set din kommentar og opsigelse.
>> Jeg siger derfor undskyld for, at jeg, ud fra hvad jeg så af
>> kommentarer, har misforstået,
>> hvem som ikke ville tage et ansvar. Jeg finder din opsigelse flot.
>> Med venlig hilsen
>> gotfred

(Jeg har fjernet det rigtige navn som også stod der, da jeg ikke ved om Gotfred har lyst til at få det offentliggjort. ) Se hvis alle herinde ikke var bange for at tale pænt og tage initiativ til at rette op på de misforståelser der måtte være, så ville denne side være et bedre sted at være ;o) Tak til Gotfred (Jeg har også svaret ham personligt via mail.)

Hygge og god karma til alle ;o)

FCS
Avatar billede boxer Nybegynder
03. februar 2006 - 17:24 #36
Tja, nu kan i jo alle tjekke jeres karma. De fleste af os har haft "besøg"
Der er da i hvert fald en bruger på E som er meget aktiv :o)
Avatar billede huset Praktikant
03. februar 2006 - 17:43 #37
Boxer> Tror tøsedrengen er en meget ensom person i det private. At gøre så meget "skade" overfor andre brugere, samt at trække eksperten ned i skidtet med hans gerninger er rystende.
Avatar billede boxer Nybegynder
03. februar 2006 - 17:49 #38
Det kunne undgås hvis karma ikke var anonym. Så ville vi også undgå multiple brugerprofiler oprettet med den ene grund at give dårlig karma.

Efter min mening skal der  et helt andet bedømmelsessystem til.

Og ja - jeg mener at nogle af mine dårlige karmaer kommer fra den samme person. Det samme gælder i husets tilfælde.

Og Nanoq - jeg tror du ville skifte mening hvis du var udsat for det samme. Når der optræder flere dårlige karmaer fra samme person, giver det ikke et indtryk af hvordan modtageren er.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. februar 2006 - 23:18 #39
Var der ingen kommentarer på karmaen, ville al denne debat ikke eksistere. Hævnkarma ville være ikke eksisterende. Men gennemsnittet KAN bruges, som jeg efterhånden. Den giver netop en indikation af, om der er noget man burde ændre ved sin egen opførsel på Eksperten.

Har man et gennemsnit på 75-100% - Jammen så kan man gå ud fra, at man gør det godt.
Har man derimod et gennemsnit på 0-25%, så bør man ikke være i tvivl om, at man skal tage sin færden op til revision.

Mere avanceret behøver det ikke at være.
Avatar billede NanoQ Nybegynder
03. februar 2006 - 23:23 #40
Hvor stor en procentdel af den dårlige karma deltagere i denne tråd har fået - jeg selv inklusive - grunder direkte i snakken om netop karma? - mit gæt er over 80%. Se DET er tåbeligt.
Avatar billede stone Forsker
04. februar 2006 - 00:03 #41
synes det er beskæmmende at de ballademagere kan resultere i at brugere sletter deres profil eller ikke er på så tit, for så har ballademageren vundet. Om adm er sin opgave værdig skal jeg

ikke kommentere da jeg ikke har fulgt de problemer -  har jo ik tid nok ssss.

Men jeg ved at en admin opgave er at sørge for at netetiketten overholdes, og gør de ikke det er det sgu for slapt og ligegyldighed, de har alle fået stillet noget værktøj til rådighed som de kan

bruge til at santionere med.

Jeg har selv været admin på tv2 spil en periode og her bliver admin ikke gamle hvis de ikke kører efter reglerne og etiketten.

En anden ting som er ret irriterende er de gamle nyheder øverst

f.eks....

Kære eksperter Eksperten.dk vil være nede den 19.12 fra midnat og cirka en time frem. Det skyldes, at web-serveren skal konfigureres, og at der skal tilføjes en load balancer. Justeringerne

skulle ... [læs mere]

dohh... ja det kan vi alle bruge til noget nu hvor vi skriver 3-2-2006

IDG har åbenbart en ret slap holdning til eksperten til de problemer på eksperten - her hentyder jeg til karma som fremgår i denne tråd, karma er total ligegyldigt når den som underskriver ikke er = loginnavn, det må da være et simpelt problem(udfordring) at løse. Selfølgelig kan de ikke sidde og programmere løsninger lige her og nu, de har vel en dato for en opgrade da programmørerne på eksperten er time betalt eller hvad ved jeg.... så kunne de vel sortere og løse de problemer i den rette rækkefølge.

Det skal lige siges som en afsluttende bemærkning at jeg er kanon glad for eksperten og de frivillige mennesker som bruger deres sparsomme fritid til at hjælpe folk.

//stone
Avatar billede arne_v Ekspert
04. februar 2006 - 05:15 #42
Nu kan man jo prøve at gætte på hvad der vil ske hvis (negativ) karma ikke var anonyme:

mulighed 1)  karma modtagerne vil ikke gøre noget men nu have fred i sindet
            fordi de nu ved hvem det er der har givet dem karma

mulighed 2)  karma modtagerne vil kaste sig over karma giverne i karma
            og/eller spørgsmål fordi de mener at det de har fået er uretfærdigt

Jeg kan ikke forestille mig at nogen seriøst kan tro på mulighed 1. Hvis man
har fulgt med i debatten så fremgår det klart at modtagere af negativ karma ofte
betragter det som helt uretfærdigt og er meget ophidset over det. Og ophidselsen
bliver ikke mindre men snarere større hvis man tror at man ved hvem det er.

Ikke anonym karma kan vist kun resultere i en af to ting. Enten tør ingen ligge
karma eller så bliver der total karma krig - 10 gange værre end det er idag.

Ja - der er nogen uheldige sider ved det nuværende karma system. Men jeg tror at
de fleste af disse vil kunne afhjælpes ved at give coadmin adgang til
at se navnet på den som har lagt en anmeldt karma. Så kunne karmaøer med
falske underskrifter og karma med upassende sprog brug ikke kun blive slettet
men brugeren kunne blive deaktiveret )og i tilpas grove tilfælde kan IDG
så foretage retslige skridt, men den mulighed har de allerede idag).

Og jeg tror ikke et øjeblik på at det er karmaen som er skyld i diverse
personers barnlige opførsel. Det er diverse personer barnlige opførsel som
er skyld i karma problemerne.

De værste må simpelthen deaktiveres.

Og andre bør tage sig sammen og justere stilen.

Det er ikke politiet ansvar at trafikken afvikles fornuftigt. Det er billisternes ansvar.
Politiet skal kun bortskaffe de allermest håbløse.

Ja - der er behov for at IDG gør noget, men jeg tror faktisk at det er nok hvis:
  * coadmin får de værktøjer de skal bruge
  * de er villige til at bakke coadmin op med retslige skridt når det er nødvendigt

Jeg er meget enig med nanoq i at det er gennemsnitet af karma der kan bruges.

Men jeg synes nu at det er godt hvis det er muligt at give en begrundelse. Der kunne
jo være enkelte som faktisk ville læse og forstå de kommentarer de fik.
Avatar billede boxer Nybegynder
04. februar 2006 - 07:17 #43
mulighed 1 ville i hvert fald afhjælpe den måde der tildeles karma på. Jeg tror aldrig der er blevet givet så mange karmatildelinger som nu.

Men jo, det ville være bedre hvis det kun var coadmin som kunne se hvem afsender er. Derudover skal det ikke være muligt at afgive karma med en profil der er under 4 mdr. gammel.
Så ville folk tænke sig om inden de gav en karma og det ville også forhindre mange dårlige karmatildelinger.

Nanoq - ja det er latterligt men det har været en realitet længe.
Avatar billede huset Praktikant
04. februar 2006 - 08:12 #44
Kommentar: nanoq

Hvis nu en bruger der åbenlyst går efter en eller flere profiler herinde, opretter lad os sige 10 profiler.. Men dem tildeler han hans ønskede "mål" dårlig karma udelukkende for at genere. Hvordan kan dette indikere en fair bedømmelse?
Avatar billede NanoQ Nybegynder
04. februar 2006 - 08:41 #45
huset, ethvert system kan misbruges. Her gør det jo ingen forskel, om karma er anonym eller ej. I begge tilfælde, ville eneste løsning være, at coadmin havde et ordenligt værktøj at arbejde med. Man ville jo nemt kunne matche på IP adresser eller enddog cookies. Selvølgelig kan disse tjek også omgåes. Men igen... ethvert system kan misbruges (og VIL blive misbrugt). Det sker bare mere sjældent, hvis det er besværligt.
Avatar billede huset Praktikant
04. februar 2006 - 09:10 #46
Det vil jo kræve et totalt stort arbejde hvis coadmins skulle tjekke blanke karmaer. Tvivler på de går ind i alle de sager hvor der ligger 3 - 4 blanke karmatildelinger og tjekke IP.
Avatar billede roenving Novice
05. februar 2006 - 04:58 #47
Men netop muligt, så det ville være realistisk at prøve at checke !-)

-- og jeg bruger pt. ikke mange kræfter på at være coadmin, fordi værktøjerne ikke er tilstrækkelige og langt de fleste anmeldelser, jeg støder ind i, er udsprunget af nid og brugeres irriterende tåbelige forholden sig til andres måder at være på ...

-- at være bruger på Eksperten svarer altså ikke til at have gæster siddende i ens sofa !o]
Avatar billede arne_v Ekspert
05. februar 2006 - 15:32 #48
Min formodning er at det ikke er 500 "karma misbrugere" snarere 5.

Og at naar de er deaktiveret (evt. med flere brugernavne, hvis det er tilfaldet),
saa kan 1/2 coadmin styre det med venstre haand