Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
04. februar 2006 - 11:37 Der er 4 kommentarer

Bootdisk og cdromdrivere

Når man laver en bootable cdrom, hvordan kan man så være sikker på, at cdromdrevet - hos en anden bruger end en selv - kan genkende cdrom'en?

Det er måske et lidt teoretisk spørgsmål, for endnu har jeg ikke prøvet en computer, der ikke kunne cdromboote på den bootcdrom, jeg har lavet i Nero på en gammel Win98-bootdiskette. Er det fordi cdrom'en indtager den plads, som floppyen normalt intager. Noget tyder på det, for bootcdrom'en kan læses fra A: - både på computere, der har et diskettedrev og computere, der ikke har et diskettedrev.

---

Bootcdrom'en kan også læses fra cdromdrevets kommandoprompt - men det kan den vel kun, hvis der er en rigtig cdromdriver på bootdisken. Jeg har altid brugt vide-cdd.sys, og den virker fint.

Men det vil den vel ikke gøre altid, eller hva'? Hvad hvis folk har et cdromdrev, der ikke understøttes af denne driver?!

Er det en god idé at have mange forskellige cdromdrivere på bootdisketten og indlæse dem i Config.sys?!

Jeg har skøjtet rundt på nettet (bl.a. på den "forbudte" side om bootdisketter :-), og ud fra dse forskellige forslag har jeg tilføjet flg. drivere:

aspicd.sys
aspi2dos.sys
aspi8dos.sys
aspi4dos.sys
aspi8u2.sys

Config.sys ser nu således ud:

device=aspi2dos.sys
device=aspi8dos.sys
device=aspi4dos.sys
device=aspi8u2.sys
device=aspicd.sys
device=vide-cdd.sys /D:MSCD001
device=display.sys con=(ega,,1)
device=himem.sys /testmem:off
device=ansi.sys
country=045,850,country.sys
shell=command.com /P /F
lastdrive=z

Hvad gør opsætningen af de nye cdromdrivere i Config.sys? Kommer de i den rigtige rækkefølge, eller skal "device=vide-cdd.sys /D:MSCD001" først? Vil en computer med et cdromdrev, der ikke understøttes af vide-cdd.sys automatisk vælge en af de andre cdromdrivere?

For resten: Hvad med "oakcdrom.sys". Er det en bedre driver end vide-cdd.sys, eller hva?
Avatar billede roenving Novice
05. februar 2006 - 04:37 #1
Hvis du kigger på f.eks. xp-installations-disken kan du finde en rigtig voldsom dos-programmering, som forsøger at installere en mængde forskellige drivere, prøv den teknik !-)
Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
18. februar 2006 - 15:51 #2
ok... det kunne jeg ikke lige finde ud af. Hvor skal jeg kigge. Jeg har Windows XP SP1 installations-cd.
Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
05. marts 2006 - 07:07 #3
Er ved at rydde op. Points, roenving?
Avatar billede roenving Novice
21. marts 2006 - 00:17 #4
Behold du dem bare !-)