Avatar billede msknives Nybegynder
08. februar 2006 - 17:04 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

PC opgraderes men vil efterfølgende ikke starte op

Min søn har fået skiftet sin indmad i computeren og ser sådan ud:
Nyt bundkort Asus P4V800 D-X (AGP og PCI-E)
Grafikkort Gecube Radeon 9600 SE (AGP)
Ram Elexir PC3200 512MB
CPU Intel Celeron D 330 2,6 GHz(sokkel 478)
Ny PSU LC Power 420W
Maxtor 40 GB ATA Harddisk (7.200 RMP/8MB Cache)
LG Combodrev
Pioner cd-drev
A-Drev
Jeg har genbrugt de fleste dele, men bundkort og PSU er nye.
PC starter op, men ingen ting sker. Der er ingen biplyde, der er lys på bundkortet, men skærmen står og blinker på lysdioden (prøvet det på 2 forskellige skærme). Skærmen er er sort, hjælper ingenting med at sætte XP skive i cd-drev og starte igen.
Hvad er mere testet?  - CPU har været i anden pc indtil i går og virkede, ram og grafikkort er prøvet i anden pc og virker. Den nye PSU er afprøvet i min pc med godt resultat. Jeg har prøvet andre ram Kingston i den opgradere pc uden ændring, tjekket startknapper  mv. på bundkortet sidder korrekt - det gør de.. Jeg har også prøvet en anden harddisk uden nogen opstart blot sort skærm og ingen ting sker udover blæserlyden...  Jeg mistænker AGP-soklen på bundkortet eller bundkortet generelt.  Der står intet i manualen om at enten PCI-E (x4) eller APGx8 soklen er primær eller sekundær.  Jeg har ingen ideer p.t. da jeg synes jeg har været det hele igennem.  Respons er meget velkomment - På forhånd tak!
Avatar billede boxer Nybegynder
08. februar 2006 - 17:21 #1
Tjek i BIOS om CD står som first boot device. Det er nødvendigt for at kunne starte op på XP skiven.
Jeg er ikke helt klar over om nyt bundkort kræver ny installation af windows, men det ville ikke forbavse mig om det gjorde.
Avatar billede -bartfreak Nybegynder
08. februar 2006 - 17:29 #2
resset også bios..
Avatar billede msknives Nybegynder
08. februar 2006 - 17:47 #3
anonym: Jo der skal reinstalleres og cd-drev skal stå som 1st Boot, den er jeg med på.
Det er lykkes på alle andre pc jeg har rørt ved.  Når pc startes op, er der lys i begge dioder i front på kabinettet. Alle blæsere kører og der er "lys" på bundkortet. Men man kan ikke komme ind i bios eller noget andet. Det er ligesom dødt.
Bartfreak jeg har ikke rigtig leget med reset Bios - er det op med batteriet og ned igen?
Avatar billede msknives Nybegynder
08. februar 2006 - 18:38 #4
Desværre viste det sig at være det værste af alt, trods at jeg troede cpu sad korrekt var et ben bøjet, intet er brændt af - heldigvis, men en meget ringe sokkel er formentlig årsagen, vil nok ikke forsøge sig igen med ny cpu. Overvejer helt nyt sæt af bundkort og cpu, men det koster jo altsammen, så tak for responsen.