Avatar billede taio Novice
15. februar 2006 - 14:35 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Spam og mail filter på Exchange server

Hej alle eksperter

Jeg har en Windows2003 buiness exchange server. Herfra kører jeg mailserver m/4 konti. Hvilket spam/mail filter er nemt at bruge og sætte op og fungere godt. Prisen for dette program har selvfølgelig en rolle, men må godt være et købeprodukt. Jeg har en masse spam mail og uønskede mail på alle konti. Har selvfølgelig brugt XP-sp2 på klienterne og sat en masse som uønsket email, men findes der ikke et godt program som skal sortere disse spam og uønskede email.

På forhånd tak

Taio
Avatar billede thill Nybegynder
15. februar 2006 - 14:37 #1
GFI er god og nem at bruge
http://www.gfi.com/mes/
Avatar billede taio Novice
15. februar 2006 - 15:02 #2
Tjekker det ud, hvad koster det at bruge ? og har du en erfaring med dette program ?
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2006 - 15:08 #3
har kun gode erfaringer, pris står på deres hjemmeside ;)
Avatar billede thill Nybegynder
15. februar 2006 - 15:10 #4
Priserne kan du finde her:
http://www.gfi.com/pricing/pricelist.aspx?product=ME

Jeg har ikke personlig erfaring med den, men min kollega som har installeret den på den server han styrer sværger til den, han siger den er meget nem at sætte op.

Og ud fra hvad jeg kan læse i div fora, så er den rigtig god og bruger venlig.
Prisen på den kan man jo altid argumentere for/imod
Avatar billede taio Novice
15. februar 2006 - 16:15 #5
Jeg syntes at det lyder lidt dyrt. Eller er det bare prisen for en serverversion.?
Avatar billede screem_brille Novice
15. februar 2006 - 16:19 #6
det skal kun installeres på serveren, og dyrt ja måske, men det er nu et super program (både mail essentials og mail security)
Avatar billede lgj Nybegynder
16. februar 2006 - 08:15 #7
TrendMicro har SPAM filter i deres antivirusprodukt. Benytter det selv med gode erfaringer.
Bruger dog også ORfilter(gratis)
Avatar billede taio Novice
16. februar 2006 - 09:06 #8
Mange tak for kommentar, men kunne der være et alternetiv til ovennævnte ?

På forhånd tak
Avatar billede lgj Nybegynder
16. februar 2006 - 09:11 #9
Naturligvis.

1 Linux box m. mailserver( flere forskellige ;) ) m. spamassasin som frontend. kompliceret men gratis.

2 ekstern spam filter. eks. http://www.softscan.dk
Avatar billede bjuhl Nybegynder
16. februar 2006 - 11:54 #10
Opgrader din exchange med sp2, så får du microsofts egen spamfilter (imf) helt gratis.

Virker OK
Avatar billede lgj Nybegynder
16. februar 2006 - 13:41 #11
http://www.eksperten.dk/spm/688537

Det vil jeg ikke betegne som 'virker OK'.
SPAM skal fjernes på serveren (ved ankomst) og falske positiver håndteres centralt. Ellers kunne hver bruger jo 'bare' have deres eget spam tilter, hvad de nu måtte kunne lide ;).
Avatar billede bjuhl Nybegynder
16. februar 2006 - 13:49 #12
???

Det sker også centralt. Gateway filteret tager de fleste, og så ryger resten i Uønsket mail. Så justere man man bare filter, så det passer.
Avatar billede lgj Nybegynder
16. februar 2006 - 14:47 #13
Det vil kræve input fra dine brugere om hvad der skal filtreres, eller (fy) at du kikker i deres mailbox(Uønsket Mail).

Ikke særligt centralt.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
16. februar 2006 - 15:20 #14
Avatar billede lgj Nybegynder
16. februar 2006 - 15:32 #15
Det gør vi, men ikke ud fra samme viden. ;)

Jeg refererede til en anden artikel på eXperten. Jeg mener dog stadig at det er en ulempe med den brugermæssige (UØmsket Mail) interaktion ikke er hensigtsmæssig.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
16. februar 2006 - 15:37 #16
Uønsket mail folderen, er jo kun til de mails som spamfiltret er i tvivl om.
Det er jo det der er smart, at du har 2 niveauer, en på gateway, som sletter eller arkivere på server, og et niveau på mailbox til false positives.

IMF er ligeglad med hvad brugerne selv tilføjer af regler.
Avatar billede lgj Nybegynder
16. februar 2006 - 15:49 #17
Netop - Og det er just der vi ikke er enige.

Brugerne skal ikke belemres med det valg og du får ikke mulighed for at fintune dit filter.
Avatar billede taio Novice
16. februar 2006 - 16:22 #18
Hold Hold, nu blier jeg snart forviret. Taler vi nu om sp2 til oulook server 2003? eller taler vi om softscan.dk ?
Avatar billede bjuhl Nybegynder
16. februar 2006 - 16:25 #19
SP2 til Exchange, før SP2 skulle man selv downloade og installere IMF
Avatar billede taio Novice
10. marts 2006 - 10:23 #20
Tak for hjælpen alle