Avatar billede snebold Nybegynder
17. februar 2006 - 21:16 Der er 10 kommentarer

RAM problemer..

Hej eksperter.

Jeg er ikke en haj til det med hardware, men jeg ønskede at få nogle flere ram i min bærbar computer, og læste i henhold til manualen af min bærbar understøtter "DDR 266/333, 256MB, 512MB, 1GB SDRAM moduler"

Derfor købte jeg, i mandags, en blok "Kingston 512MB DDR 266MHZ PC2100 SODIMM" som også passer i i soklen, jeg startede min PC og den tændte godt nok, det hele kørte rigtig godt i nogle timer, men pludselig gik skærmen i stå, og den blev en smule blålig og der kom streger ned igennem den. Jeg tænkte at det nok bare var fordi mine andre RAM ikke kunne lide de nye, så jeg prøvede at fjerne dem, men samme problem omstod efter en kort periode. Jeg prøvede at kører "memtest 85+" og der kom ingen fejl.

Er det mig der gør noget forkert? Har jeg købt noget forkert? Og hvad kan der være galt?

Min computer er en;

Acer TravelMate 240 (243LC)
2.5GHZ Celeron
40GB Ultra ATA/100 HDD
CD-RW/DVD-ROM
1* 256MB DDR SDRAM (Som der står "PC2100 266MHZ" på)

Jeg er meget ked af det ikke virker, og har brugt lidt over 450,- på noget som ikke virker.

Hjææælp!

Mvh,
snebold.
Avatar billede johnstigers Seniormester
17. februar 2006 - 21:33 #1
Og de Kingston ram er vel kompatible iflg. Acer?
Avatar billede teknik Juniormester
17. februar 2006 - 21:49 #2
Manualen er enig i dit valg af type, så det burde absolut passe.
- mener ikke at Acer fordrer specielle RAM-moduler.
Kræsenhed er normalt forbeholdt de dyreste mærker.

At memory ikke altid kan køre sammen er korrekt (især hvis timing er forskellig)

Jeg læser det - lidt usikkert - som "du fjerner den gamle 256blok"
(kunne også være den nye du mener.)
Så mangler vi lige én mulighed, som du selv kan teste, nemlig om PC'en fungerer med den originale ram-blok alene.

Hvis det er tilfældet, så er den nye formodentlig defekt.

Der kan dog - i sjældne tilfælde(under 5%) - være problemer med dårlig forbindelse pga. snavs eller andet, som generer forbindelsen.
Du kan afrense forbindelsesklemmerne med en klud m. sprit, vinduespuds eller lignende.
3-4 afmonteringer/genmonteringer af blokken, hvor du lige får skrabt lidt på forbindelseslaget virker dog oftest akkurat ligeså godt.
- men skru ikke forventningerne for langt op.

Mit umiddelbare gæt går på defekt ramblok, som du kan få byttet på garantien.
At PC'en skulle tage skade er ikke sandsynligt, det er kun hvis du har fået lavet en kortslutning fx. ved at bøje stikben i tilslutningsrillen, og det er absolut ikke noget der sker let.

mvh
:-)
Teknik
Avatar billede snebold Nybegynder
17. februar 2006 - 21:54 #3
Tak for de hurtige svar. Ja, min computer fungere 100% med den "gamle" blok alene (standard ram da jeg købte den) Det går først galt når jeg sætter de nye i.

Jeg ved ikke om jeg tør sende den til reperation, da jeg lige læste at hvis de ikke kan se en fejl vil se sende mig en regning på 400,- som næsten er det blokken koster. Men jeg vil prøve igen, igen, at rense og se om det ikke nu virker.

Det er sgu ret træls det her, øv!
Avatar billede teknik Juniormester
17. februar 2006 - 22:02 #4
OK.
Den endelig dom over blokken fældes lettest ved at få den testet i endnu en PC.
Hvis to maskiner samstemmende svigter når den kommer i, og man lige "gør opmærksom på det" så er der sjældent brok med at få byttet hos leverandøren.
Avatar billede snebold Nybegynder
17. februar 2006 - 22:05 #5
God ide, teknik. Jeg vil se om jeg ikke kan finde en der kan teste for mig!
Avatar billede halifax Nybegynder
18. februar 2006 - 05:19 #6
Det er ikke lykkedes mig at finde et DK link med beskrivelse af 240 243CL. Har du selv et....?

Til gengæld fundet en side med RAM til den, og det er bestemt ganske andre priser end som "har brugt lidt over 450,- ". Det kunne måske lede tanken hen på at den ikke kan bruge noget "standard" Kingston RAM. Se her
http://www.noteman.dk/ram/acerram.asp
Avatar billede halifax Nybegynder
18. februar 2006 - 05:29 #7
Fundet et US site med beskrivelse af 243LC med 2.5GHz Celeron og kun 30GB HDD.

Der står bl.a.
Video Subsystem Intel 852GME with 8MB shared memory (det er ikke meget)  Passer det med din

Da det er skærmbilledet som bliver mærkelig kan grafikkortet måske ikke lide den ny Kingston??  Står der noget i manualen om, at nogle settings for grafikkort skal ændres, hvis der sættes mere end 256MB i?
Avatar billede halifax Nybegynder
18. februar 2006 - 05:49 #8
Har ledt videre.....  Se her
Iflg. denne skulle der være tale om standard DIMM's til 243LC
http://configurator.memorystock.com/result.asp?mn=TravelMate+243LC%2F243X&modelid=40559

Før nævnte "US site" er her
http://www.acersupport.com/notebook/html/tm243lc_specs.html
Avatar billede snebold Nybegynder
18. februar 2006 - 15:38 #9
Okay. Det vil sige, det jeg har købt ikke passer i min maskine?
Avatar billede johnstigers Seniormester
18. februar 2006 - 15:44 #10
Jep - det er ikke kompatibelt.