Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
19. februar 2006 - 07:48 Der er 6 kommentarer og
3 løsninger

Er cdrommen altid bootable i 2000 og xp

I disse tider, hvor mange computere leveres uden floppydrev... Er Windows 2000 og Windows XP-installationscdrommerne altid bootable, eller findes der udgaver af disse, hvor man er nødt til at bruge startdisketter?
Avatar billede arbogast Nybegynder
19. februar 2006 - 07:58 #1
altid bootable. Dem jeg har haft med at gøre i hvertfald.
Avatar billede levithan Nybegynder
19. februar 2006 - 09:30 #2
som arbogast siger er cderne altid booteble. der hvor man kan komme ud for at de ikke er er hvis man feks har kopiere indholdet af cdrommen over på harddisken via feks stifinder (standart mode) og derfra kopiere filerne over på en tom cd. så ender man op med en cd der IKKE er booteble. grunden er at stifinder i standart mode ikke kan se skjulte filer og får derfor ikke kopiere de skjulte filer med over på harddisken der gør at cd rommen kan boote.
Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
19. februar 2006 - 09:44 #3
Tak arbogast og levithan. Læg svar, levithan, så deler I.

For resten, hvad med Windows NT? Er det også en bootable cdrom?
Avatar billede levithan Nybegynder
19. februar 2006 - 10:01 #4
hvis du tænker på NT4 så er de det også. Jeg har endnu ikke oplevet en Windows cdrom der ikke er lavet som bootleble fra producentens side. Der hvor jeg kommer i tvivel er med windows 3.1 / 3.11 de kom på disketter og jeg kan ikke huske om den kørte med autoexe.bat på diskette 1. Det mener jeg ikke den gjorde for den kræved vist dos 6.22 eller højere instalert fra starten af.
Avatar billede pede123 Nybegynder
19. februar 2006 - 10:22 #5
De skulle gerne være bootable, men hvis du, skal vi sige af e fejl har fået dig en pirat kopi, så er det ikke sikkert den er bootable..
19. februar 2006 - 11:18 #6
Alle NT baserede windows skulle være bootable. + Win98 SE og Win ME.
Avatar billede bufferzone Praktikant
19. februar 2006 - 13:15 #7
Om CD'en er bootable har ikke kun noget med styresystemet at gøre.

CD drevet skal understøtte boot, det gørgamle drev ikke (mener det hedder Torrino standard)
Styresystemet skal understøtte det. Det har de mindst gjort fra NT 4.0 måske senere
Bootsekvensen skal være stillet so den Booter fra CD-Rom

Hvis en af ovenstående mangler. så er systemet ikke bootbart fra CD-Rom
19. februar 2006 - 15:03 #8
Enig, ved nærmere eftertanke, vil jeg trække lidt i land mht. NT før 4.0 :S
Avatar billede herberthumlebi Nybegynder
19. februar 2006 - 19:23 #9
takker