Avatar billede jens_r Novice
06. marts 2006 - 11:14 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til CMS

Jeg har på min skole fået til opgave at lave et Content Management System. Et af de væsentligste krav er, at hjemmesiden skal kunne opdateres af folk, der ikke har forstand på web-publicering.
Det materiale der skal kunne opdateres på hjemmesiden er indhold og menuen.

Jeg har allerede lavet hjemmesiden, der skal kunne opdateres.

Mit spørgsmål er så: Hvad gør jeg nu? Kan i henvise til nogle links der forklarer mig hvor jeg tager fat? For jeg er helt lost!
Avatar billede califfo Nybegynder
06. marts 2006 - 11:20 #1
Kan denne bruges? Jeg har fået den anbefalet og skal selv til at teste den.

http://www.textpattern.com/download/
Avatar billede califfo Nybegynder
06. marts 2006 - 11:21 #2
http://www.textpattern.com/

...Ehm. Forsiden.
Avatar billede ladyhawke Novice
06. marts 2006 - 12:20 #3
Hmmm, lave et CMS er ikke nogen nem opgave... Har du ikke overvejet at benytte et eksisterende CMS? f.eks. Typo3 hvor du kan lave dine egen designs og har mulighed for at lave brugeradgang til opdatering etc.

Typo3 er meget stort, men så bliver du heller ikke begrænset unødigt...
Avatar billede webstuff Nybegynder
06. marts 2006 - 13:15 #4
Hvis du skal lave det i php vil jeg råde dig til at bruge en MySQL database da der er utroligt mange der bruger det, så der er meget hjælp at hente på nettet.

Men hvor meget ved du præcist om PHP;
  Session/Cookies
  PHP->Database
??

Mvh. Andreas
Avatar billede jens_r Novice
06. marts 2006 - 13:38 #5
Det er som sagt en skoleopgave, så jeg ved ikke om jeg bare må downloade et færdig CMS. Men på den anden side, hvis det er svært at lave synes jeg slet ikke jeg har fået tilstrækkelig undervisning i det.
Jeg prøver textpattern.com og melder tilbage når jeg har fået kigget på det.

webstuff> Det med MySQL databasen lyder fornuftigt. Har nogle klassekammerater og de vil benytte en sådan database. Ligger du inde med nogle tutorials, så jeg kan komme i gang?
Min viden til PHP og databaser er grænsende til det ikke eksisterende, så jeg håber i kan hjælpe :D
Avatar billede ladyhawke Novice
06. marts 2006 - 14:13 #6
kig på http://dev.mysql.com/doc/ der kan du finde en masse om MySQL
Avatar billede jens_r Novice
08. marts 2006 - 18:00 #7
Okay. Så er jeg stort set færdig med mit CMS. Sidder dog stadig tilbage med et problem: Jeg har nogle textfields på min administrationsside, hvor jeg skriver hvad der skal opdateres på hjemmesiden. Men når det vises på hjemmesiden holdes formateringen af teksten ikke, den bliver bare skrevet ud i en lang køre. Det kan jo løses ved at indsætte nogle <br> i teksten, men så er hele idéen med CMS jo gået tabt.

Var det forkert af mig at bruge textfields eller kan det reddes?