Avatar billede kornum Nybegynder
11. marts 2006 - 13:43 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Mysql kolonne med mellemrum, hvordan henvises til den i php?

Hejsa..

Jeg har en kolonne i mysql som hedder 'sidste login'.. Phpmyadmin foreslår at henvise til den som ´sidste login´, men det funker altså ikke i php.. Har også prøvet med '', men ligeledes uden held..

Skal man virkeligt lave kolonnenavne i et ord med f.eks. _ også udskrifte _ med mellemrum når man henter field navne ud f.eks.
Avatar billede gizmo-gizmo Nybegynder
11. marts 2006 - 13:51 #1
Jeg har ikke lige svaret på dit spørgsmål, men hvorfor ikke undgå disse problemer fra starten. Mellemrum, æøå, mærkelig tegn osv. i filnavne og lignende, det skaber bare flere problemer end det gavner. Hvad er der i vejen med at benytte underscore?
Avatar billede moocher Nybegynder
11. marts 2006 - 13:52 #2
Gennerelt vil jeg mene alle variabler / felt navne / what so ever der fungere som en reference bør være i et ord.. HAr kun oplevet problemer med det, når man vælger at lave det i to ord... :D

Men det er op til dig.. mener du kan brug ´ ´ og ' ' og "" afhænger af hvad de ellers er rammet ind i
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. marts 2006 - 13:54 #3
I mysql bruger du `felt navn`  - bemærk hvilke stroffer det er.
Avatar billede kornum Nybegynder
11. marts 2006 - 13:58 #4
Ja, var os bare lige en fiks ide med at lave det som 2 ord... - Plejer os at bruge 1 ord og samle det, men det var bare fordi så havde jeg kolonnenavne som jeg kunne bruge i overskrifter på siden. Ser ikke så fiks ud med SidsteLogin som Sidste login.
Avatar billede kornum Nybegynder
11. marts 2006 - 14:00 #5
Ja men ´´ dur ikke har prøvet med både dem og ''... intet funker når man henvender sig vha. php side.. men i mysql phpmyadmin spiller det fint med ´´ ja...
Avatar billede laustdeleuran Nybegynder
11. marts 2006 - 14:22 #6
kornum - hør lige hvad erikjacobsen egentlig siger - han siger brug: `` ikke ´´. Har du prøvet det??
Avatar billede laustdeleuran Nybegynder
11. marts 2006 - 14:23 #7
skønt jeg ikke ved om det hør nogen forskel....
Avatar billede kornum Nybegynder
11. marts 2006 - 14:27 #8
Giver ingen forskel... desværre.. intet af det funker, må nok gå tilbage til et enkelt ord for en kolonne... Lader den dog lige spørgsmålet stå åben lidt endnu..
Avatar billede coderdk Praktikant
11. marts 2006 - 14:45 #9
Det gør en forskel, `felt her` fungerer fint i php.
Avatar billede kornum Nybegynder
11. marts 2006 - 14:50 #10
Hmm gør det altså ikke med min php version...  Virker fint i phpmyadmin men ikke i min kode...  - Har bare lavet min kolonne med navnet Sidste_Login også bruger jeg følgende php kode til at lave _ om til mellemrum:

$kolonneNavn = str_replace('_', ' ', mysql_field_name($data,$i));

Så takker for foreslagene alle sammen, men funkede dog ikke helt her ved mig :(

Men jer der vil ha' point, smid et svar så vi ka få lukket dette spg...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
11. marts 2006 - 15:39 #11
Jeg samler ikke på point, men det er helt, helt sikkert at `felt navn` virker. Men det er ikke sikkert du rammer de rigtige stroffer.
Avatar billede kornum Nybegynder
11. marts 2006 - 15:41 #12
Ja det ka' godt være Erik, du ska ihvertfald os ha' tak for inputet... - Bare mig der tog en alternavtiv løsning i brug...
Avatar billede kornum Nybegynder
12. marts 2006 - 11:50 #13
Så lukker jeg selv, med min alternavtive løsning....