Avatar billede hippien Nybegynder
12. marts 2006 - 00:11 Der er 2 løsninger

Kassekladde vs overblik

Hej eksperter.

Inde i oversigten står mine indtægter som negative tal, og mine udgifter lige modsat - hvordan kan det være ?

Det samme gør sig gældende for de viste saldi inde under kontoplan.

Når jeg laver rapporter ser det fint nok ud, men er det virkelig meningen at disse tal skal være negative?

MVH Jørgen Olsen
Avatar billede mariaf Juniormester
12. marts 2006 - 01:39 #1
Ja, det er helt som det skal være. Det hedder debet og kredit.
Avatar billede olesvein Nybegynder
12. marts 2006 - 09:56 #2
Prinsippet i bogholderi som i Summa Sumarum er at alle tal posteres på to konti, og summen af posteringene skal blive nul. Hvis du sælger en vare få du penger i kassen, dvs. du får et positivt tal på kassekontoen. Dette skal så modsvares af et negativt lige stort tal, som så bogføres som indtægt på en varesalgskonto.Varesalgskontoen (=indtægterne) vil derfor bestå af en række negative tal. Tilsvarende vil dine udgifter bestå af en række positive tal, da de modsvares af negative tal på kassekontoen.
Jeg vil anbefale at du finder en bog om bogholderi og kikke på principperne i dobbelt bogholderi.