Avatar billede thetoastmaster Juniormester
19. marts 2006 - 16:27 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Auto partition til min linux

hej

findes der et program til linux som under boot ( fra cd )kan sætte harddisken op af sig selv, her tænker jeg på om der eks findes et script der kan sætte en harddisk op ved brug af eks fdisk, det skal kunne lave eks /root /var /usr ect formatere dem og sådan, jeg har søgt på google men syntes ikke rigtig jeg kan finde noget, det kan også være et andet program end fdisk, hovesagen er at det kan køre op gennem eks scripts,,
Avatar billede strych9 Praktikant
19. marts 2006 - 18:35 #1
RedHat kickstart er lavet til dette, så det vil virke med et rpm baseret system.

Ellers vil jeg foreslå at kopiere et image på med dd.
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
20. marts 2006 - 16:58 #2
lyder ok,
checker lige kickstart for at se hvordan den fungere, jeg bruger godt nok ikke rpm i mit system, men kan godt lave det om til at bruge dette,

nu du selv beskriver dd. tænkte jeg på om ghost ( norton ) ikke lave image af linux EXT2 file systemet ?? dette ville måske også være en ide,,, mem checker lige op på dine råd,,,
Avatar billede strych9 Praktikant
20. marts 2006 - 17:02 #3
Du kan læse angående dd her:
http://www.it-bruger.dk/cmdlinux/filer/dd.html

Den kan alt hvad Ghost kan. Der er eksempler på siden.
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
20. marts 2006 - 20:53 #4
du skriver at dd kan det samme som ghost men jeg kan ikke se den kan tage en hel hd med eks

/dev/hda1  /
/dev/hda2  /usr
/dev/hda3  /var
/dev/hda4  /home

i en image fil ??? men måske ser jeg ikke de steder hvor det står.

det jeg skal bruge skal kunne tage min linux og på en hurtig og sikker måde køre det op på en del computer, jeg gider ikke rode med en install hvis jeg kan bruge et image så det vil jeg gerne give dig de 150 point for at gøre mig opmærksom på, men er du 100% sikker på DD kan tage en hel disk og lave en kopi ?

giv et svar tak
Avatar billede pidgeot Nybegynder
20. marts 2006 - 20:58 #5
Jeg skulle mene /dev/hda henviser til alle de partitioner du nævner i dit eksempel. Ellers er der selvfølgelig den mulighed at tage hver partition for sig.
Avatar billede strych9 Praktikant
20. marts 2006 - 21:00 #6
det kan du godt.. så er det bare at skrive /dev/hda

eller lav et script.. Du kan lave din egen knoppix cd til at automatisere det hele.

Det er mig som har skrevet det der inhold på linket om dd, så tag det fra pålidelig kilde. =)
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
20. marts 2006 - 21:44 #7
ha ha

lyder godt :-)
prøver det, men vil ikke lige bruge knoppix, det er sjover at lave den selv, den skal jo ikke være ret stor så jeg vil heller prøve at lave den til en usb key og så hente imaget over nettet.

men tak for hjælpen...
Avatar billede strych9 Praktikant
20. marts 2006 - 21:51 #8
mor dig godt =)

Jeg ved iøvrigt ikke hvor godt det er at hente den over nettet med netcat som skrevet, men så kig på at bruge rsh i stedet. Det funker fint. =)
Avatar billede thetoastmaster Juniormester
20. marts 2006 - 22:27 #9
Takker,,

Det gør man vel altid når man roder med det eneste OS der funger 100%

og checker nok kun rsh ud...