Avatar billede robotten Praktikant
23. marts 2006 - 12:03 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

Ombytning af defekt vare - anden brugt vare retur

Hej

Har nu flere gange oplevet, at en defekt enhed under garenti sendes ind til producenten, for at de selvfølgelig skal kunne se på enheden. Tilfældende har vist sig, at den defekte enhed ikke ville kunne laves, og derfor skal ombyttes. Fair nok.

Problemet er så nu, at jeg har oplevet med nu to forskellige producenter, at der er kommet en anden brugt enhed retur. Enhederne har tydeligt været mærket af at have været brugt, med ridser og støv.

Jeg har klaget over procedurefremgangen, da jeg ikke selv mener rimeligheden i, at få tilsendt brugt udstyr i ombytning for defekt udstyr, når dette er under garenti/reklamtionsret.

Men er det praksis, og jeg undrer mig over, at det overhovedet er lovligt.

Som privatkunde vil jeg ganske enkelt nægte at modtage brugte enheder på denne måde.


Hvad siger I?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. marts 2006 - 12:23 #1
Preowned/refurbished er noget der foregår over alt. Der er ikke noget ulovligt i det, men hvis der er ridser i er det vel bare at returnere den og sige at det er en ommer.

Hvis enheden ikke har ridser og ellers fungere så er der ikke noget i vejen for at enheden kan være brugt (med mindre det er en mælke karton). Dog mener jeg at man bør gøre opmærksom på at dette er den politik man benytter.
Avatar billede robotten Praktikant
23. marts 2006 - 12:31 #2
Så må det være en om'er. Var bare ikke klar over det med refurbished. Det fik jeg også af vide da jeg klagede. Om det blev sagt af supporten ved fejlmelding af defekt enhed, skal jeg så ikke kunne sige. Kun at det blev en ombytning.

Men nu har jeg klaget, så afventer.

Men synes bare ikke, det er rimeligt overfor forbrugeren.
Avatar billede AnyFellow Mester
23. marts 2006 - 12:51 #3
robotten...> Kan du ikke uddybe hvorfor du ikke synes det er rimeligt?

Hvis man har en defekt vare man sender til reparation, kan man vel ikke forvente andet end at få en tilsvarende vare i samme stand retur.

Klart at man ikke skal have en eller anden gammel total ridset enhed, men det er vel rimeligt nok at man får en brugt?
Avatar billede robotten Praktikant
23. marts 2006 - 13:21 #4
kfisker>> Du aner intet om, havd den brute enhed har været igennem. Har den stået i et skur hos en kunde, og fået fugt, der ødelægger elektronikken? Har den været ved en ryger, og er indfedtet i tobaksrøg (er oplevet)?  Har den været en tur ned af en trappe, og kan gå i stykker i morgen grundet dette?

Ved det ikke, og selvom den jo nok er testet, er det ikke noget jeg på nogen måde billigere. For havd er brugt? den er jo brugt, så snart den sættes til maskinen, og så er de tji ikke rimeligt, at der sendes en én måned gl. skærm ind, og der kommer noget slidt tilbage - bare fordi den defekte jo er brugt.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
23. marts 2006 - 14:18 #5
robotten>> En refurbished enhed har normalt helt ny elektronik, det eneste man genbruger er normalt kassen og eventuelle metal/plast dele der indgår her i. Alt elektronik er normalt nyt.
Avatar billede robotten Praktikant
23. marts 2006 - 15:11 #6
Utroligt, at det kan betale sig for en monitor til rundt regnet 1000 kr. i indkøb.
Avatar billede serverservice Praktikant
23. marts 2006 - 16:38 #7
Jeg er nu meget overrasket over hvor det kommer fra at det skulle være lovligt at ombytte med brugt vare indenfor garanti/reklamationsret jvf købeloven:
Det lyder mere som om nogle forhandlere lave deres egen definition af hvad er lovligt ??

Vælg mellem ombytning og reparation
Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny. Sælgeren kan kun undgå for-brugerens valg (typisk ombytning), hvis det enten er umuligt eller vil påføre ham uforholdsmæssigt store omkostninger. Ved vurderingen af, om forbrugerens krav er urimeligt, må man lægge vægt på varens pris, manglens omfang, og om sælger kan stille en låne-vare til rådighed under reparationen. Der er tale om en konkret vurdering, men udgangspunktet er dog, at forbrugeren har valgfrihed, og det er en forbedring i forhold til den tidligere lov.

Det er Forbrugerrådets klare opfattelse, at forbrugeren i kraft af de ændrede regler kan undgå de kontinuerlige reparationsforsøg, som hidtil har præget praksis. http://www.forbrugerraadet.dk/raad/forbruger/alle/kobelov/
Avatar billede robotten Praktikant
23. marts 2006 - 21:04 #8
Også, hvad jeg har fundet frem til
Avatar billede serverservice Praktikant
23. marts 2006 - 22:18 #9
Så ifølge købeloven har du ret til en ny. Det eneste der kunne have været et tvivlspørgsmål var bevusbyrden , men det er overstået for dig da firmaet jo har accepteret at bytte den - så det løb er kørt for deres vedkommende.
Får du evt. problemer kunne du jo sende linkt til dem så kan de selv læse og så vidt jeg kan læse står der ingen steder at forhandleren har ret til at ombytte med noget brugt ??? - ellers er der måske noget jeg ikke har læst , men det plejer at være det sorte der er bogstaverne - så gælder det vel også denne gang
Avatar billede robotten Praktikant
24. marts 2006 - 08:07 #10
Jeg taker foreløbigt for hjælpen. Skal nok give besked i aktuel sag, når jeg ved mere.
Avatar billede robotten Praktikant
24. marts 2006 - 08:17 #11
Har fundet noget her, den aktuelle producent er så i dette tilfælde Viewsonic:

ViewSonic® Limited Warranty
for European Union (France, Belgium, Netherlands, Luxembourg, United Kingdom, Ireland, Sweden, Denmark, Finland, Germany, Austria, Greece, Italy, Spain, Portugal) and EFTA (Switzerland, Liechtenstein, Norway, Iceland) only.

What the warranty covers:

ViewSonic warrants its products to be free from defects in material and workmanship during the warranty period. If a product proves to be defective in material or workmanship during the warranty period, ViewSonic will, at its sole option, repair or replace the product with a similar product. Replacement Product or parts may include remanufactured or refurbished parts or components. ViewSonic provides no warranty for the third-party software included with the product or installed by the customer and does not warrant that software will meet customer’s requirements or that operation of software will be uninterrupted or error free.


Her står jo ganske rigtigt, at de udskifter med tilsvarende produkter. Men ét er jo hvad de skriver og gør, noget andet er hvad der er lovligt i DK, som ovenstående regler også gælder. Men mon ikke de har undersøgt det også?
Avatar billede serverservice Praktikant
24. marts 2006 - 12:44 #12
Ja så tror jeg vi er tilbage til hvad jeg skrev , nemlig at viewsonic har deres egne regler for begrænset garanti som ikke harmonerer med den danske købelov. Som jeg ser det har du kødt din skærm hos en forhandler i DK og så gælder den danske købelov uanset hvad de skriver af undtagelser for at unddrage sig ved reklamationsret. Jeg er godt nok ikke advokat , men så længe forhandleren sælger i DK skal han jo overholde den danske købelov - der er muligvis andre regler i andre EUlande , men kan ikke se at de gælder her. Jeg vil mene at du som forbruger har ret til en ny hvis den er købt hos en dansk forhandler - at han muligvis ikke får sin andel dækket fra det udenlanske firma er så bare synd for ham. - hulk hulk
Avatar billede robotten Praktikant
27. marts 2006 - 11:26 #13
dannyboyd>> Nu har jeg selv solgt skærmen, så problemet ligger hos mig, det er der ikke den store tvivl om. Har konrtaktet Viewsonic - de er så ligeglade, som de kan blive. DE henviser til, at _sort på hvidt_ står reglerne på deres hjemmeside (ovenstående regler). Korrekt, men når nu disse ikke er gældende ifølge dansk købelov? Ikke noget der rystede dem, heller ikke selvom jeg truede med advokat (kan ikke betale sig, men alligevel *s*).

Men tager nu kontakt igen, denne gang skriftligt, med reference til de afsnit i dansk købelov, som bl.a er blevet indsat her.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
27. marts 2006 - 11:52 #14
Der er ikke tvivl om at det er lovligt at ombytte med et tilsvarende produkt, ej heller at det er lovligt at sælge refurbished produkter som nye. Det er der trods alt firmaer der lever af! også i DK.
Avatar billede robotten Praktikant
27. marts 2006 - 11:57 #15
james>> hvis det så skulle være lovligt, ville du så selv som privatforbruger acceptere noget sådant?
Avatar billede serverservice Praktikant
27. marts 2006 - 12:26 #16
->også ok at du mener det er sådan i praksis - men hvor står det henne at det er lovligt at sælge brugte varer sim nye og ombytte med brugt indenfor reklamationsperioden, hvis varen er købt som ny?.
Det stemmer jo ikke rigtigt overens med købeloven - der gælder vel stadig ...citat (ref købelov) "Efter den nye købelov er det som udgangspunkt forbrugeren, der kan vælge, om man vil have en defekt vare repareret eller ombyttet til en ny"

selv ville jeg ikke acceptere en ombytning med en brugt vare - som forbruger.
Avatar billede lyhne2 Nybegynder
28. marts 2006 - 00:33 #17
ring til forbrugerstyrelsen i morgen og spørg. Så er det klaret..
(70 13 13 30 hverdage kl. 9-12 og torsdag desuden kl. 15-19. )

I min verden giver det mening at selskabet må ombytte med fungerende, men brugte, produkter. Af en tilsvarende kvalitet..
hvis ikke, hvad skulle forhandlerne så gøre af alle de produkter købt på nettet med 14 dages returret?? De er vel også "brugte" når de først har været hos kunden..
Selvfølgelig må produktet ikke have synlige fejl/skader..

Lyhne2
Avatar billede robotten Praktikant
28. marts 2006 - 08:10 #18
lyhne2>> Returprodukter sælges da genrelt videre. Problemet opstår, hvis det kan ses produktet har været i brug. Det er jo så op til den enekelte butik at vurdere.
Avatar billede robotten Praktikant
29. marts 2006 - 11:32 #19
Har en mailkorrepondence i gang med producenten nu. Har bl.a. henvist til denne sag:
http://www.forbrug.dk/oss/69/

Her er der jo ingen tvivl om, at et produkt der er accepteret ombyttet, ikke må erstattes med et brugt.
Avatar billede serverservice Praktikant
29. marts 2006 - 12:53 #20
Stemmer fint overens med hvad jeg har skrevet tidligere i mine veldokumenterede indlæg - har nogen en anden mening må de jo dokumentere det? for som jeg ser det står det hele sort på hvidt i købeloven og den mener jeg så ikke man kan unddrage sig uanset hvad. hvis den ikke bliver overholdt i praksis er det da synd for så er vi jo ikke sikret godt nok som forbrugere.
Avatar billede robotten Praktikant
31. marts 2006 - 09:18 #21
Opdatering. Efter en del mailkorrepondance, der føles som at slå i en stor edderdunsdyne fra Jysk, indgik jeg et forlig. Der blev sendt en anden pænere skærm. Den er nu modtaget, og er tålelig mht. ridser, men dog stadig ikke ny.
Avatar billede robotten Praktikant
04. april 2006 - 14:03 #22
Kan de resterende kommenterende parter ikke lige ligge et svar?
Avatar billede robotten Praktikant
10. april 2006 - 09:48 #23
Takker for debatten.
Avatar billede Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links. Der sættes "nofollow" på alle links.

Loading billede Opret Preview
Kategori
Computerworld tilbyder specialiserede kurser i database-management

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester