Avatar billede stoholm Novice
23. marts 2006 - 21:33 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Problemer ved formatering af harddisk

Jeg har købt en ny saml-selv-comp. med bl.a. Maxtor 250GB disk, og har formatteret den i mindre bidder (hhv 15, 40, 60, 40, 40, 40 GB).
Problemet opstod, da jeg først forsøgte at have de tre sidste som ét drev på 120GB. Så tabte jeg en mængde data, da jeg efter at have skrevet dem til disken ville flytte lidt rundt på dem. Så "blev de væk" og pludselig begyndte lydkortet at gå grasat!!! Det blipper og skratter, men holder kort efter op igen, når jeg ikke længere forøger at få adgang til drevet. Efter at have delt det op i 3x40 GB lykkedes det at formattere den første del, men ved de to kommer der en dialogboks op der siger "formatteringen mislykkedes". Jeg kan heller ikke køre chkdsk fra cmd-prompten, da dette vist kun virker på formatterede drev.
Jeg er helt blank på, hvad der kan være galt - eneste tanke jeg har haft er, at der måske er en fysisk fejl på disken. Eller kan det måske være mit bundkort, der driller (AsRock 775Dual-880Pro).

Håber virkelig, der er nogen der kan hjælpe!
Avatar billede levithan Nybegynder
23. marts 2006 - 21:41 #1
Avatar billede stoholm Novice
24. marts 2006 - 11:01 #2
Tak for tippet - jeg foretog en komplet undersøgelse, og efter godt en time kom den ud og sagde at der ikke var fundet nogen fejl.
Hvad så?
Avatar billede levithan Nybegynder
24. marts 2006 - 11:10 #3
så fejler din harddisk ikke noget, mit bud er at din FATtabel er beskadiget og at en egentlig løsning vil være at tage backup af alle dine data og slette hele harddisken og starte forfra. De partitioner du laver er det FAT32 eller NTFS partitioner?
Avatar billede stoholm Novice
24. marts 2006 - 11:15 #4
Har læst lidt om programmet, du foreslog. Er den bedste løsning at formatere harddisken med dette program ("Low Level Format")? Dette formaterer vel HELE harddisken, så jeg skal til at brænde en stak backup-DVD'er.
Men hvis XP ikke kan formatere disken - hvorfor skulle dette program så kunne gøre det? Er der forskel i måden det bliver gjort på?
Avatar billede stoholm Novice
24. marts 2006 - 11:16 #5
Oops-så ikke du var SÅ hurtig :-)
Jeg har formatteret med NTFS - er FAT32 bedre at prøve med?
Avatar billede levithan Nybegynder
24. marts 2006 - 12:13 #6
NTFS er fint.  Du kan bruge programmet killdisk fra killdisk.com den fjerner alt på ens harddisk. Når du skal bruge programmet så sørg for at der kun sidder den harddisk du vil slette på, den disk hvor du lægger backup på tag den offline med strømmen eks.
Avatar billede stoholm Novice
24. marts 2006 - 12:36 #7
Jeg har desværre kun én disk, så det bliver frem med DVD-skiverne :-(
Måske et dumt sp. men hvorfor skal jeg slette alt på harddisken først før jeg formaterer den??
Formateringen sletter da alt alligevel? Eller kan de eksisterende data "forstyrre" formateringen?
Avatar billede levithan Nybegynder
24. marts 2006 - 12:51 #8
som jeg læste det kunne du ikke formatere dele af harddisken? citat "formatteringen mislykkedes"
Avatar billede stoholm Novice
24. marts 2006 - 12:54 #9
Nej, det kunne jeg heller ikke. Nogle af partitionerne (de to sidste på 2x40Gb) mislykkedes, men hvorfor skal jeg slette harddisken med killdisk før jeg formaterer den?
Avatar billede levithan Nybegynder
24. marts 2006 - 14:47 #10
jeg forstod at du har nogle partitioner du ikke kan formatere. det kunne evt skylds en syg fattabel og hvis man rensede harddisken totalt så kunne du måske formatere den uden problemer.
Avatar billede stoholm Novice
25. maj 2006 - 11:18 #11
Hej igen! undskyld den MEGET lange responstid, men nu virker det! Hvis du vil have dine point, så læg et svar ;-)
Avatar billede levithan Nybegynder
25. maj 2006 - 14:11 #12
ok