Avatar billede milandt Nybegynder
05. april 2006 - 16:32 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

print stylesheet, baggrundsfarver, billeder og alt-tekst

Hej,

Jeg er ved at lave et print stylesheet. På det pågældende site findes der nogen overskrifter som billeder. Billederne er gif-billeder med hvid tekst og transparant baggrund - som så er placeret i en boks med en baggrundsfarve.

Det volder mig flere problemer, og jeg forestiller følgende løsninger:

1) Print baggrundsfarven ud:
- Internet Explorer printer ikke baggrundsfarven ud med mindre brugeren selv indstiller dette.
- Firefox printer ikke baggrundsfarven igennem de transparante giffer.

Hvis ovenstående kan løses ville det være at foretrække. Jeg har ikke mulighed for at ændre i markup. Løsningen skal altså laves i css.

2) Print alt-teksten fra billedet
Hvis løsning 1 ikke kan lade sig gøre (jeg har givet op), så forestiller jeg mig at man kan printe alt teksetn fra billederne. Billederne indeholder en fornuftig alt-tekst, men jeg ved ikke om man kan gøre dette i css.
Igen, jeg har ikke mulighed for at ændre i markup, så det med at sætte et span element efter billeder med en tekst, der kun vises på print duer ikke.

Håber på at I kan hjælpe :)
Avatar billede keysersoze Guru
05. april 2006 - 16:49 #1
1) Som du selv er inde på kan det ikke lade sig gøre medmedmindre man ændre i IEs indstillinger, bruger fx activex eller koder det så man underlader at bruge baggrundsfarver.

2) Har jeg heller aldrig støt på og eneste tanke jeg ellers kunne komme på var fx et span der kunne synliggøres vha fx et span men det siger du at du ikke har mulighed for.

Derfor vil mit gæt - desværre - være, at det ikke kan lade sig gøre uden enten at lave koden om eller bruge activex (som jo så kræver installation hos brugeren).
Avatar billede stich Nybegynder
09. april 2006 - 06:32 #2
Det lyder som om det også er et problem at se overskrifterne, når man har CSS deaktiveret?!

2) Kan lade sig gøre vha. CSS generated content (CGC). Fx:
img:after {
  content:attr(alt);
}

Desværre understøttet IE ikke CGC, selv ikke i v7. Det gør Firefox, Opera og sikkert også Safari m.fl. dog -- men jeg testede lige det her for en sikkerheds skyld, og tilsyneladende understøtter Firefox (ihf. v1.5) det ikke på netop billeder!? Jeg gætter på det er en bug, men vil lige oprette en tråd om det på mozillazine (mener jeg det hedder).
Anyway, jeg gætter på det ikke ligefrem er nogen acceptabel løsning; de eneste bredt understøttede vil være vha. en ændring i hhv. markup'en eller billederne...
Avatar billede roenving Novice
09. april 2006 - 12:33 #3
-- det lyder absolut som den umulige opgave, når du ikke kan lave om i markup !-)
Avatar billede milandt Nybegynder
09. april 2006 - 15:28 #4
Nej, det er ikke en accptabel løsning når det ikke understøttes af IE. Kan godt være at IE ikke altid understøtter de nyeste standarder, men man må alligevel tilgødese den niche på 90% internetbrugere der render rundt ude på www og besøger internetsider.

Anyway - hvad med det at udskrive alt-værdien vha. css? Også umuligt?

I så fald synes jeg I skal dele points, om ikke andet, så for jeres ideer, og for at slå fast at det ikke kan lade sig gøre.
Avatar billede keysersoze Guru
25. maj 2006 - 12:59 #5
lukketid?