Avatar billede hijklm Juniormester
06. april 2006 - 16:49 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Kat i lejlighed?

Jeg bor på 2.sal i en 63m2 lejlighed og overvejer at anskaffe en kat.

Men er der nogen der ved, om det er for meget imod kattens instinkter konstant at være indendøre? Vi har også en hund den kan lege med i løbet af dagen, så den burde kunne aktiveres.
Er der andet man skal tænke på? Eller frarådes det at have katte i lejligheder?
Avatar billede levithan Nybegynder
06. april 2006 - 16:51 #1
ja katte er udedyr men kan godt opdrages til at bo inde. har selv inde kat som ligger på lur hvergang et vindue eller dør åbnes ud til for at løbe ud. den har stukket af nogle gange og kommer igen indenfor 24 timer. hvis den gider. det er ikke altid hund og kat kan enes
Avatar billede hijklm Juniormester
06. april 2006 - 16:54 #2
Ok. Hvis vi vælger at anskaffe en, så bliver en lille kattekilling, så det er lettere at vænne den til det. Hunden er meget katteglad normalt.

Så det lyder til at vi godt kan have kat på 2.sal.
Avatar billede aros Nybegynder
06. april 2006 - 17:26 #3
Jeg har indekat og har en lejlighed på ca. samme str. som dig. Jeg har en norsk skovkat blanding, som er meget glad for at være indenfor. Han har dog mulighed for at komme ud på vores altan en gang i mellem. Før vi boede her, har han aldrig prøvet at være ude.
Der findes flere forskellige katteracer, prøv evt. at finde en, som kan vænnes til at være indenfor
Avatar billede hijklm Juniormester
06. april 2006 - 17:30 #4
Den vi står til at kunne få, er en helt almindelig rød huskat.
Men det lyder da godt, at selv en norsk skovkat - som vel må regnes for at være lidt mere vild end en huskat - kan vænnes til at bo i en lejlighed. (vi har også altan)
Avatar billede levithan Nybegynder
06. april 2006 - 17:46 #5
du skal bare passe på at den ikke hopper ud over altanen eller et åbent vindue men det kan vindueshasper klare
Avatar billede john_westcoast Nybegynder
06. april 2006 - 19:37 #6
Ja hej hijklm. sørg for det bliver enten en kattekilling eller en voksen der aldrig har været ude i det fri.
Avatar billede martin_moth Mester
06. april 2006 - 23:31 #7
God ide.

Og få fjernet kløerne som killing så den ikke kradser i møblerne. Evt. også tænderne - bare du gør det mens den er killing. No problemo

Evt. kan du få installeret et kateter mens den er killing, så den ikke tisser overalt.

... Lidt sarkasme skader vel ikke ;o)
Avatar billede area48 Nybegynder
06. april 2006 - 23:51 #8
Det burde ikke være noget problem at have kat i en lejlighed. Jeg har to katte, der tidligere begge har været ude-katte i ca. 3 år.
For 8 år siden flyttede jeg i lejlighed og derved blev det umuligt for kattene at komme udenfor. De vænnede sig uden problemer til situationen og har de sidste 8 år levet i vores 2 værelses lejlighed uden problemer. Det kan sagtens lade sig gøre....
Avatar billede martin_moth Mester
07. april 2006 - 08:13 #9
Jeg har også haft tidligere ude-kat der konverterede til lejlighedskat - om foråret og sommeren var den SYG for at komme ud. Og så flyttede vi i hus. Så en lykkelig situation er ikek garanteret.

Kender dog masser der har lejlighedskatte (haft dem i lejlighed fra start) uden problemer
Avatar billede hijklm Juniormester
07. april 2006 - 08:39 #10
Tusind tak for de mange gode svar. Send svar for point.
Avatar billede levithan Nybegynder
07. april 2006 - 08:43 #11
.
Avatar billede spif2001 Nybegynder
07. april 2006 - 08:47 #12
Husk lige én vigtig ting - tag aldrig katten med ud!

Hvis den først er inde kat, skal den forblive inde. Hvis man f.eks. tager den med i sommerhus og syntes det kunne være dejligt for katten, hvis den fik lov at rende rundt på græsplænen i en snor, tager man fejl.

Når man kommer tilbage til lejligheden bliver katten "sær". Har den én gang prøvet verden udenfor, bliver den sur over at være inde-kat. Kradser i alt - også mennesker...
Avatar billede gunther Nybegynder
07. april 2006 - 17:11 #13
Katte og hunde har ligesom mennesker brug for at opleve noget og komme i kontakt
med artsfæller, ellers lider man mentalt afsagn. At holde en kat indespærret og væk fra artsfæller er dyremishandling. Jeg forstår selvfølgelig, at det ikke er det du
ønsker, og katten kan jo ikke beklage sin nød, og vil muligvis, af mangel på bedre,
knytte sig til et dyr eller menneske. Men den lider alligevel mentalt.
Det at du anskaffer en killing forandrer ikke kattens natur.
Men jeg forstår godt din lyst til at anskaffe dig en kat, og hvis det ikke havde
været for ovenstående, ville jeg også gerne selv have en.
Avatar billede huset Praktikant
07. april 2006 - 17:17 #14
Har selv haft to katte i en lejlighed på 80kvm. Det gik uden problemer, men vil klart anbafe dig af får dem steriliseret/kastereret
Avatar billede levithan Nybegynder
07. april 2006 - 17:39 #15
gunther.
Det kan man jo sige om alting. akvarie fisk, med begrænset svømmefrihed osv. kanin  mus fugle er holdes i bur når de normalt levet i det fri.

At de lever i fangen skab betyder ikke så meget de kender ikke til andet og får uden problemer mad nok. hvis man vel at værke passer dem som man bør.

men jeg vi da give dig lidt ret at en kat har best af at rende ude og snuse. man kan jo åbne altan døren og lade katten ha det område i det fri forudsat at den ikke kan komme tilskade ved at hoppe væk
Avatar billede gunther Nybegynder
07. april 2006 - 20:33 #16
Huset> Uden problemer for dig ok, men det er ikke det samme som at katten har det godt nok.
Katten er en omstrejfende jæger som har brug for oplevelser. Men hvis katten ikke får oplevelser,
så skrumper synapseforbindelserne i dens hjerne ind og den bliver mere sløv og ligyldig, og
det forveksles nemt med, at katten trives.

levithan> Ja det er i høj grad det samme. Mange mennesker gør helt utilsigted dyr fortræd.
F.eks den søde gamle dame, som virkelig holder af piphans, som sidder ensom i sit lille fængsel.
Følelsen af ensomhed er ikke kun forbeholdt mennesker. Vi har fornylig set eksempel på, at
dyr i fangenskal, kan finde på de mærkeligste ting, når de er ensomme: En slange, som knytter
sig til sin mad - en hamster, og en tiger som knytter sig til en hund.
At det ikke gør noget, fordi dyrene ikke kender til andet, er ikke rigtigt. Dyrene har stadig
artens instinkter. Tænk f.eks på danske grise, som man mente var totalt degenererede. Da de
blev lukket ud i det fri, opførte de sig nøjagtig som deres forfædre. De byggede reder og
roede i jorden som arten altid havde gjort. Selv dyrepsykologer var forbavset, og lærte meget
af det.
Avatar billede levithan Nybegynder
07. april 2006 - 21:52 #17
gunther. helt ok dyr erjo ikke dumme.
Avatar billede 2paz Nybegynder
08. april 2006 - 03:07 #18
Hmm..., jeg hørte for et par dage siden på Animal Planet, at en struds hjerne er mindre end dens ene øje. :|
Avatar billede huset Praktikant
08. april 2006 - 07:42 #19
Kommentar: gunther

Når ikke katten har prøvet andet end at leve inde, kan jeg ikke se problemet. Dertil er der jo muligheder for at aktivere dem i en vis grad.
Synes denne har en tvist, men mindre du er vegetar og ikke spiser kød :D

Mine katte har det anske fint, og efter vi købte et hus på 250kvm og hvor de stadig lever inde, er deres "problemer" stadig ikke synlige.