Avatar billede dotnow Nybegynder
07. april 2006 - 20:52 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Adope Photoshop 7,0 hjælp

Jeg har et billed der er taget af min kæreste som skal bruges til et pas, billedet er taget med en godt kamera 7,1 mega pixel image size = width : 108,37 cm & 81,28 cm jeg kan sagtens bare ændre størrelsen på billedet så det kommer til at hedde 10 x 15 (som foto manden laver det i) men så er hovedet for stort og passer ikke de gængse pas mål som hedder 4,5 cm høj & 3,5 cm bred

Jeg har osse prøvet med free transform hvilket godt kan lade sig gøre problemet er bare billedet så bliver utroligt sløret og kan derfor ikke bruges til pas.

Nogen der kan hjælpe med et par tip?
Avatar billede haverslev Novice
07. april 2006 - 21:43 #1
Nu kender jeg ikke til programmet PHOTOSHOP, og har ikke div. fancy programmer, men hvis jeg skal ændre på billederne, så smider jeg dem over i Word.
Her tager jeg blot fat i hjørnet og trækker det indaf, indtil det har den højde eller bredde det skal have. Ved at gøre det således, så passer forholdet hxb stadig
Avatar billede haverslev Novice
07. april 2006 - 21:49 #2
ps. når billedet er "markeret" i word, så kan du H-klik på det og vælge : Vis værktøjslinien billede.
Nu bliver der vist en linie med div symboler, der er f.eks et der hedder beskær.
Hvis du vælger dette så kan du beskære top/bund/sidderne.
Avatar billede dotnow Nybegynder
07. april 2006 - 21:55 #3
kunne være en mulighed problemet er bare det stadig skal være i et foto format samt en størrelse hvor en fotomand kan lave billedet om til 10 x 15
Avatar billede t.thoft Nybegynder
07. april 2006 - 22:23 #4
Hej dotnow

Ved ikke hvor godt du kender Photoshop, men har du prøvet at bruge Image Size - her kan du nemlig ændre på størrelsen.
Avatar billede dotnow Nybegynder
07. april 2006 - 22:46 #5
Jo har brugt imagesize problemet er bare at selve hovedet på billedet er for stort derfor har jeg kombineret med free transform hvilked resulterede i billedet (det markerede) blev sløret.
Avatar billede t.thoft Nybegynder
07. april 2006 - 22:53 #6
Okay, hvis du i Image Size taster målet ind for bredden og ikke gør noget i højden. Når du har klikket okay, har du nu et billede, som stadig ikke har det rette mål i højden. Derfor går du ind og bruger din Crop funktion og tager lidt af i højden ad gangen...du kan hele tiden vælge Image Size for at se om du har fået taget for meget, for lidt af højden.

Håber du forstår hvad jeg mener og at det fungerer. Fungerer det ikke er du velkommen til at prøve at sende billedet til mig og jeg vil se om jeg kan få det i de rette mål (skriv hvis du ønsker min email adresse)
Avatar billede t.thoft Nybegynder
07. april 2006 - 22:55 #7
Glemte lige at sige at pasmålene har en underlig størrelse og derfor kan det være svært at få et billede i det rette størrelse - samtidig med at det skal ordentlig ud...

Men prøv det jeg har skrevet...
Avatar billede t.thoft Nybegynder
07. april 2006 - 23:02 #8
Har du undersøgt, hvordan personen på billedet skal være...kan huske at der var engang, hvor man skulle sidde med en bestemt side mod kameraet osv....har hørt noget om at de regler er lavet om - men er ikke sikker.

Vi har engang - for ikke så længe siden - prøvet at tage et billede med vores digital kamera (Canon EOS 300D) og det ville de ikke accepterer til passet...
Avatar billede killifish Nybegynder
08. april 2006 - 10:47 #9
* Åbn billede
* Vælg Crop Tool
* Skriv flg. indstillinger i menuen øverst: Width: 3,5 cm, Height: 4,5 cm, Resolution: 300 pixels/inch
* Træk en firkant rundt om hovedet.
* Dobbeltklik på firkantet, resten af billedet vil blive skåret væk.
* Du har nu et billede på 3,5 x 4,5 cm. i en kvalitet som kan printes.
* Gem som... JPEG i højeste kvalitet.
* Print.

Som t.thoft så husk at der er regler for hvordan pasbilleder skal se ud. :o)
Avatar billede streetboy Nybegynder
09. april 2006 - 23:57 #10
Iforlængelse af Kilifish svar
læs her http://www.farvefoto.dk/default.asp?id=293

Streetboy ;0)
Avatar billede streetboy Nybegynder
10. april 2006 - 00:06 #11
Avatar billede dotnow Nybegynder
10. april 2006 - 07:13 #12
Jeg fik løst problemet ved at låne svigerfars printer og lave billedet i et word dokument og printet ud på fotopapir..

jeg deler point ud mellem haverslev og t.thoft

smider i lige et svar..

P.S. hvis i andre føler jeg snydt for point så siger i bare til så må vi se om vi kan lave et eller andet:-)
Avatar billede haverslev Novice
10. april 2006 - 09:33 #13
;o)
Avatar billede t.thoft Nybegynder
10. april 2006 - 09:39 #14
svar :o)
Avatar billede dotnow Nybegynder
11. april 2006 - 07:21 #15
Dette er lukket