Avatar billede mulan Nybegynder
11. april 2006 - 23:12 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke pinge HP printer fra printserver

Hej
Jeg har oplevet et mystisk problem med min W2K3 printserver. Den fungerer fint med ca. 20 printere. Nu har jeg installeret en HP2600N printer på netværket. Efter jeg installerede den medfølgende CD fra HP, har jeg ikke kunnet pinge printeren på netværket. Printeren kan af den grund heller ikke udskrive. Jeg har afinstalleret HP softwaren, genstartet og sikret mig, at ingen firewal er aktiv. Serveren er en HP DL380 med 2 netkort i team. Uanset hvilken IP adresse jeg manualt giver printeren, så svarer den ikke på ping. Jeg kan pinge andre enheder fra serveren uden problemer. Printeren kan også pinges fra både klienter og øvrige servere. Bare ikke fra W2k3 printserveren.

Alle enheder kører med 255.255.255.0 netmaske og netværket 10.0.0.X

Jeg har midlertidig installeret printeren på min "gamle" W2k printserver, og her virker den fint.

Jeg kan simpelthen ikke gennemskue, hvad der er galt. Gode råd og ideer søges.
Avatar billede jacla Nybegynder
11. april 2006 - 23:51 #1
Er de på et domæne eller arbejdsgruppe ?

Har du prøvet net print release eller net use i dosprompten.

Prøv at skrive net help, så se om du vha. de forskellige kommandoer kan se printserveren,

MVH

JAN C
Avatar billede jacla Nybegynder
11. april 2006 - 23:58 #2
Avatar billede mulan Nybegynder
12. april 2006 - 00:00 #3
Serveren er i et W2K domain. Net print kommandoen kunne ikke hjælpe mig, da printeren ikke længere er installeret på serveren. Det er først og fremmest et svar på "ping" jeg går efter. Ændrer jeg printerens ip til en helt anden, kan jeg stadig ikke pinge den fra serveren. Det virker som om, at netkortets mac adresse på en eller anden måde er "blacklistet".
Avatar billede snowball Novice
12. april 2006 - 00:07 #4
Et vildt gæt, men du kan evt. prøve at køre en "arp -d" på serveren (eller hvor du nu pinger fra), for at rense dens "IP to MAC address translation table".
Avatar billede jacla Nybegynder
12. april 2006 - 00:13 #5
Det er ikke noget vildt gæt snowball :-))

Det er dette nærmere (har oplevet på LAN med Workstations og på Trådløse netværk)Måske giver Printserveren sigselv en IP-adresse (WINS), hvis den ikke får en fra DHCP serveren.

Men kører netværket med faste IP-adresser eller med dynamiske ?
Avatar billede mulan Nybegynder
12. april 2006 - 00:18 #6
Arp -d hjalp desværre ikke. Alle servere og printere har faste ip adresser. Klienter kører med dynamiske adresser.
Avatar billede snowball Novice
12. april 2006 - 00:27 #7
Har du prøvet at nulstille printeren til "factory defaults" og konfigurere den igen, og så evt. opdatere dens firmware hvis den ikke allerede kører med nyeste version?

http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/TechSupport/SoftwareIndex.jsp?lang=en&cc=us&prodNameId=446154&prodTypeId=18972&prodSeriesId=446153&swLang=8&taskId=135&swEnvOID=1005
Avatar billede jacla Nybegynder
12. april 2006 - 00:31 #8
Og du har ikke nogen ip-adresse konflikt ?
Avatar billede mulan Nybegynder
12. april 2006 - 00:39 #9
Jeg prøver at gå i krig med printeren i morgen.
Avatar billede mulan Nybegynder
12. april 2006 - 00:41 #10
Ingen konflikter. Jeg har også prøvet 2 andre ip adresser som var frie - samme resultat.
Avatar billede jacla Nybegynder
12. april 2006 - 01:16 #11
Måske skal du nulstille routeren og eller switchen som er forbundet til printserveren(problemet kan være at routeren  husker ip-adresserne)

Ved at nogle firewalls gemmer arp tabeller i optil 7 dage.
Avatar billede mulan Nybegynder
12. april 2006 - 11:33 #12
Nu har jeg nulstillet switche, opdateret printerens firmware og gendannet dens fabriksindstillingerne. Intet har hjulpet!!
Avatar billede lysemose Nybegynder
12. april 2006 - 11:50 #13
pinger du den på IP-adressen eller eller share-navnet?
Hvis du pinger på share-navnet skal du have en dns entry der mapper til IP'en

/lysemose
Avatar billede mulan Nybegynder
12. april 2006 - 11:58 #14
jeg pinger på ip adressen
Avatar billede lysemose Nybegynder
12. april 2006 - 12:06 #15
Er printeren tændt?
Er der netkabel i?
Er den sat op til en ip-adresse?
Har du konfigureret den rigtigt på 2003-serveren?

/lysemose
Avatar billede morten_leth Nybegynder
12. april 2006 - 12:23 #16
En anden mulighed var på printere at få udskrevet konfigurationen, jeg har nemlig været ude for ved nogen af vores printere at de ikke rigtig altid får fat i den rigtige subnetmaske, hvilket betyder ip'en måske er den man regner med men undernetmasken er på 255.255.0.0 blot for at give et eks.
Plus når du får printet sådan en ud så er du sikker på IP'en du arbejder med er den helt rigtige..
Avatar billede jacla Nybegynder
12. april 2006 - 13:21 #17
Du kan beregne subnetmasken (det er lettest med et program der hedder IP Calculator)Freeware.
Avatar billede mulan Nybegynder
12. april 2006 - 13:31 #18
Lige en opsamling:

Jeg oplever udelukkende dette problem fra min w2k3 printserver. Jeg har efterfølgende installeret den på en alternativ server, hvor alt virker som det skal. Så derfor er printeren både tændt og kabelforbundet mm. Den kan bare ikke pinges fra denne ene server.

En konfig side fra printeren siger 10.0.0.243/255.255.255.0
Avatar billede morten_leth Nybegynder
12. april 2006 - 13:49 #19
Det lyder sgu godt nok mystisk.... er der noget specielt med den server, står på en switch fra sig selv, og hvis du sætter din puter i samme switch kan du så pinge, den...
går ud fra printeren er sat på netværket med en indbygget jedirect box... og ikke en ekstern...???
Avatar billede mulan Nybegynder
27. april 2006 - 15:29 #20
Jeg har nu fået hul igennem til printeren. Serveren kørte med 2 netkort i team konfiguration. Dette virkede fint i alle andre henseender, blot ikke med HP 2600N printeren. Nu kører jeg med et netkort alene, så nu svarer printerten.

Tak for input til de deltagende
Avatar billede jacla Nybegynder
27. april 2006 - 23:31 #21
velbekomme