Avatar billede che0ps Nybegynder
13. april 2006 - 15:39 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Virtual Host ?

Sidder med lidt af et problem, det er nemmerli flere år siden jeg har leget med Apache, og nu skal jeg så bruge det igen.. men kører rundt i det med Virtual Hosts, eller det gider bare ikke virke for mig, så hvis der var en der kunne hjælpe mig med og fortælle hvad der skal indskrives i min httpd.conf ville det være dejligt..

Skal bruge 2 sider på samme IP, en intern og en extern...
lige nu loades siden jo fra htdocs og det er os fint med mig, skal bare have sån jeg kan loade en side fra htdocs og en fra eks htdocs2, og den ene skal så kun kunne bruges af brugere fra 192.168.*.* og den anden skal kunne bruges af alle..

-ps kører det på windows li nu, men kommer på en linux når jeg har fået det til og virke :)
Avatar billede showsource Seniormester
13. april 2006 - 22:28 #1
Om det er Linux eller Windåze, er fedt, hvad angår måden det laves på i conf.

Bruger selv:

NameVirtualHost *:80

<VirtualHost *>

ServerName 123.456.789.10
DocumentRoot "c:/apache/htdocs"

</VirtualHost>

<VirtualHost *>
ServerName www.domain.dk
ServerAlias domain.dk

DocumentRoot "c:/www/domain.dk"

</VirtualHost>

<VirtualHost *>
ServerName computernavn
# maskinens navn

ServerAlias 192.168.0.40
# maskinens interne ip

DocumentRoot "C:/intranet"

<Directory "C:/intranet">

Options Indexes FollowSymLinks MultiViews

Order Deny,Allow
Deny from All
Allow From 127.0 192.168

</Directory>

</VirtualHost>

Den første vhost er altid den som vises, hvis et navn peger på ip'en, men ikke er sat op i Apache
Og hvis der skulle komme en "ip-spammer" forbi, altså et script som requester ip-adresser af den ene eller anden grund,
så vil du undgå request af en måske stor indexside på domain.dk.
Derfor den faste ip-adresse som første vhost.
Kan jo så også bruges til at vise hvilke domæner der ligger på serveren.

Anden vhost er jo så www navnet

Tredje er kun for dem på lokalnettet
Avatar billede showsource Seniormester
13. april 2006 - 22:29 #2
Husk at bruge " i stien til dirs, hvis der er mellemrum i den, f.eks.

c:/Programmer/Apache Group/htdocs
Avatar billede che0ps Nybegynder
16. april 2006 - 01:41 #3
showsource-> Mange tak for svaret, tror først jeg får tid til og teste den her tirsdag, så vender li tilbage og finder du af om det virker som det skal ;)
Avatar billede che0ps Nybegynder
28. april 2006 - 16:26 #4
Glemte li jeg havde den her kørende :) men ja.. det virker, mange tak for det.. du kan bar smide et svar..
Avatar billede showsource Seniormester
28. april 2006 - 18:52 #5
Johh da! :O)