Avatar billede d-bug Nybegynder
14. april 2006 - 10:35 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Reset BIOS på zepto 4200 (bærbar)

Min ellers dejlige zepto har lidt små problemer. Det skete da den var ved at løbe tør for batteri, og jeg smed den i dvale tilstand. Nu vil den så ikke starte op. Den kører lige  2 sek., men så slukke blæseren igen, og skærmen forbliver sort. På Zepto's hjemmeside skriver de at problemet er kendt, og at BIOS'en skal nulstilles.
Jeg har forsøgt alt med at pille det alm. batteri ud og kun kører på strøm, holde tænd knappen nede i 5 sek. osv., men intet virker. Nu har jeg så skilt computeren, så jeg kan komme til bundkortet for at flytte en jumpere eller pille CMOS batteriet ud... Men der findes ikke så ikke jumpere i bærbare, og batteriet er lige til at finde :). Der er en del, der ligner batterier, men ikke noget man sådan lige kan pille ud.
Og nu har Zepto valgt at holde påskeferie....

Mit spørgsmål går så på;
Hvordan resetter jeg BIOS i en Zepto?

Og hvis man bare skal holde nogle knapper nede på tastaturet mens man booter ville det være skønt :)
Avatar billede never_mind Nybegynder
14. april 2006 - 10:39 #1
det burde stå i manualen
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
14. april 2006 - 10:40 #2
Den slags problemer plejer ellers at klares ved at tage strømmen fra og tage det store batteri ud i et minuts tid, og så sætte begge dele til igen. Så har den glemt, det der lå i hukommelsen.
Men det har du nok prøvet ?
Avatar billede never_mind Nybegynder
14. april 2006 - 10:41 #3
prøv evt at hold "insert" knappen nede når du tænder den
Avatar billede d-bug Nybegynder
14. april 2006 - 10:42 #4
Ja, jeg har haft det ude hele natten :)

Og manualen kan jeg ikke finde :/
Avatar billede never_mind Nybegynder
14. april 2006 - 10:44 #6
værsågo ;)
Avatar billede d-bug Nybegynder
14. april 2006 - 10:49 #7
Tja, synes jeg har læst det et par gange nu, men jeg kan stadig helt forstå løsningen. De skriver bare at bios'en skal nulstilles.
Det forklare hvordan man undgår problemet, men ikke hvordan man løser det når uheldet er sket.....
Men satme dejligt at I er så hurtige :)
Avatar billede never_mind Nybegynder
14. april 2006 - 10:50 #8
kommer med metoden om lidt ;)
Avatar billede d-bug Nybegynder
14. april 2006 - 10:51 #9
uuh, nice :)
Avatar billede d-bug Nybegynder
14. april 2006 - 11:17 #10
Det med insert knappen hjalp desværre ikke
Avatar billede huset Praktikant
14. april 2006 - 11:26 #11
Åben ramdækslet i bunden

Nede mod højre sidder en jumper J1 som kortsluttes med en flad skruetrækker
Avatar billede huset Praktikant
14. april 2006 - 11:32 #12
Det var et svar
Avatar billede d-bug Nybegynder
14. april 2006 - 11:33 #13
Og det virker... Perfekt, du er sgu go' :)
Svaret er accepteret :)
Avatar billede huset Praktikant
14. april 2006 - 11:37 #14
Arbejder med området, så det hjælper jo lidt :D
Avatar billede d-bug Nybegynder
14. april 2006 - 11:43 #15
Heldigt for mig :)
Men jeg havde jo slet ikke behøvet at skille det hele ad så :)
Avatar billede madsboe Nybegynder
26. december 2006 - 23:55 #16
Jeg har samme problem som d-bug, med en tilsyneladende "låst" pc. I dette tilfælde også en Zepto 4200. Jeg har prøvet at åbne RAM dækslet og kortsluttet jumperen, J1, under den ene ramblok, men uden resultat. Er der noget jeg skal være specielt opmærksom på i forbindelse med kortslutningen? Skal strømmen være til? Skal jumperen kortsluttes i en bestemt tid?
Avatar billede loppehund Nybegynder
26. december 2006 - 23:58 #17
pil alt strøm fra mskinen og her mener jeg også batteriet.
Avatar billede madsboe Nybegynder
27. december 2006 - 00:07 #18
Det er gjort. Batteriet er pillet fra, og intet er sat i nogen steder. Jeg har prøvet at kortslutte jumperen to gange nu, men en lille fin struetrækker, men der er desværre ingen ændringer!
Avatar billede d-bug Nybegynder
28. december 2006 - 17:46 #19
Jeg prøvede både med og uden strøm.
Avatar billede madsboe Nybegynder
30. december 2006 - 00:01 #20
Hejsa igen. Jeg har nu snakket med Zepto, og jeg har kørt problemet igennem med dem. Det viser sig at det er mit bundkort den er gal med. De fortalte mig samme procedure som "huset" ovenover, men da dette ikke virkede konkluderede de, at det måtte være bundkortet. Ellers tak for hjælpen, hvis mit problem havde været det rigtige, så havde I haft løsningen.
Avatar billede peet_dk Novice
24. april 2007 - 19:03 #21
Hm.. Har samme problem.. Dog er fejlen først kommet efter garantien er udløbet.. (½ år efter den udløb :/ ) Er der mange der har det problem med det bundkort? En fra min klasse har også haft det problem..
Avatar billede madsboe Nybegynder
10. juni 2009 - 13:40 #22
>peet_dk: Så vidt jeg har forstået, så er det præcis den generation af bundkort der forårsager fejlen, og det kan rettes med en software opdatering.
Tricket med at kortslutte jumperen ved Ram'en skulle også klare problemet.

Det viste sig for mit vedkommende, at jeg (sandssynligvis fordi jeg er indehaver af ti tommelfingre), havde sat Ram'en en smule forkert i, og derfor ikke kunne starte min maskine ordentligt :-)