Avatar billede hono Nybegynder
17. april 2006 - 18:02 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Dokumentere test af software

Jeg har i forbindelse med et studieprojekt udviklet et relativt simpelt stykke software. Jeg skal i den forbindelse have skrevet en rapport, blandt andet indeholdende test af programdelene.

Problemet er, at testene fortrinsvis går på, om tingene virker eller ej, og om algoritmer og datastrukturer er korrekt implementeret. Der er altså tale om nogle lidt diffuse test, som aldrig kan være fyldestgørende, eller give nogle garantier. Der er dermed ikke tale om test af fx. executiontider eller andet konkret og håndgribeligt.

Det jeg søger, er nogle tips, links eller litteratur om hvordan man bedst foretager, og først og fremmest dokumenterer og præsenterer, test af ovenstående karakter. Hvordan undgår man lange svadaer som: "...og så prøvede jeg at gøre sådan og sådan, og det virkede som det skulle, og så prøvede jeg noget andet og det gav som forventet følgende output og bla bla bla..."?

Findes der nogle teorier, metoder, teknikker og filosofier på området?

På forhånd tak

Hono
Avatar billede arne_v Ekspert
17. april 2006 - 18:50 #1
hvis du bruger et unit test framework saa kan du faa genereret en test rapport
fra den

du kan normalt ogsaa faa tools som beregne code coverage procenten for
dine unit tests

til system test har du nogle test cases som du gaar igennem og test rapporter med
resultat af hver enkel - begge dele maa egne sig glimrende til at appendiks
Avatar billede arne_v Ekspert
19. juni 2006 - 01:33 #2
OK ?