Avatar billede askask Nybegynder
24. april 2006 - 15:39 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

WIN XP kan ikke finde SATA harddisk

Jeg har formateret min hardisk og herunder trykket F6 for at kunne indlægge 3. parts raid controllere.
Dette fungere også fint indtil jeg skal starte computeren op fra harddisken. Så får jeg blot besked om at WIN ikke startede korrekt og hvordan jeg ønsker at starte den - men ingen af mulighederne får den til at starte. Pc er med AMD 3000+ processor og købt hos SHG - men jeg husker ikke typen af bundkort og HDD.
Jeg formoder at fejlen er at computeren ikke finder de controllere jeg har indlagt fra disketten mærket VIA SATA RAID  Driver Disk version 1.00.
Avatar billede askask Nybegynder
24. april 2006 - 15:47 #1
Bundkortet er fra ABIT og HDD vistnok en Maxtor på 120GB.
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2006 - 16:41 #2
Har du sat computeren til at boote fra SATA i BIOS ????
Avatar billede askask Nybegynder
24. april 2006 - 17:04 #3
Kan ikke umiddelbart finde ud af hvor jeg gør det i BIOS
Avatar billede askask Nybegynder
24. april 2006 - 17:45 #4
Har haft skruetrækkeren fremme: Bundkortet er et ABIT AX8 v.1.0 og HDD en Maxtor DiamondMax 10 120GB SATA 150.
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2006 - 18:00 #5
Er der ikke en menu under boot der hedder noget a.la SATA utility
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2006 - 18:02 #6
På nogle bundkort kan du vælge F11 (ASROCK)under boot og her vælge din SATA disk
Avatar billede askask Nybegynder
24. april 2006 - 18:15 #7
I min BIOS kan jeg under Advanced BIOS features finde følgende:
Hard Disk Boot Priority: 1. SCSI-O : Maxtor 6L120MO 2. Bootable Add-in Cards
First (sekon og Third) Boot Device kan sættetes til Removable, Hard Disk, CDROM, Network, eller Disable.
Avatar billede askask Nybegynder
24. april 2006 - 18:55 #8
Hurrrraaaa
Problemet har løst sig selv - jeg prøvede at ligge en ældre version af WIN XP ind og så fandt den HDD af sig selv.
Den ny WIN XP er SP2 og er åbentbart ikke så anvendelig til formatering m.m.
Helgec - smid et svar så skal du få point for dine forslag :-)
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2006 - 19:00 #9
:o)
Avatar billede Slettet bruger
24. april 2006 - 19:01 #10
SCSI og SATA opfattes ens af BIOS så hvis du havde valgt SCSI tror jeg det havde kørt