Avatar billede sagga Nybegynder
25. april 2006 - 14:48 Der er 8 kommentarer

hvordan virker en elkedel..

hey eksperter..!

kan i give mig et link til hvordan en elkedel virker..
jeg skal bruge det til et teknologi projekt..

takker på forhånd..!
Avatar billede never_mind Nybegynder
25. april 2006 - 14:50 #1
det kunne ikke være mere simpelt ;) den spole / spiral man kan se i bunden er en modstand, (næsten en kortslutning) så når den sættes til stikkontakten, udvikler den varme, denne varme bruges til at få vandet til at koge.
Avatar billede never_mind Nybegynder
25. april 2006 - 14:52 #2
prioncippet er det samme der benyttes i glødepærer, der omsættes energien bare til lys pga tråden bliver så varm at den bliver hvidglødende
Avatar billede sagga Nybegynder
25. april 2006 - 14:54 #3
ja men som sagt skal bruge det til en teknologi projekt.. og det er afgangseksame..
jeg skal bruge noget data at kunne forholde mig til.. du ved kilder.. det går de så meget op i nemlig..
Avatar billede never_mind Nybegynder
25. april 2006 - 14:58 #4
data man kan forholde sig til ? undskyld men det er en el kedel, det simpleste elektronik man kan lave, det er bare en modstand, hvad er det for kilder du vil have ?? (nu er jeg godt nok kun udlært radiomekaniker, men en el kedel er ikke mere indviklet af den grund...)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
25. april 2006 - 15:23 #5
Der sidder trods alt også en thermostatafbryder i elkedlen - men mon ikke der skal bruges data som energiforbrug, materialevalg o.s.v....
Avatar billede never_mind Nybegynder
25. april 2006 - 15:31 #6
ja en temostat afbryder, men den har intet med selve el kedelen at gøre, men er der KUN pga sikkerhed, energiforbrug ? det komemr jo an på modstandens størrelse, og el kedelens størrelse, skal den bruges til at varme en kop vand behøver den ikke være på samme effekt som en til en liter, men tiden den skal være om det spiller også en rolle.
Avatar billede martin_moth Mester
25. april 2006 - 20:24 #7
ved en afgangseksamen skal du nok forvente, at du ikke får tilstrækkelig viden ved at stille et spørgsmål i dette forum, eller andre for den sags skyld, eller finde et eller andet link.

Du ved, bøger og sådan noget... sådan noget går de op i ;o)
25. april 2006 - 21:47 #8