Avatar billede snailwalker Nybegynder
26. april 2006 - 19:44 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Undgå span uden om label

Hej Eksperter!

Jeg er igang med at lave en hjemmeside i ASP.NET skrevet i C# der skal hente content fra en database. Til at printe contentet bruger jeg en label, men problemet er at labelen automatisk laver en span uden om. Er der en lettere måde at printe data på eller undgå spanen?
Avatar billede ali.k Nybegynder
26. april 2006 - 19:51 #1
En label en en span.
Avatar billede ali.k Nybegynder
26. april 2006 - 19:52 #2
Altså en ASP.NET/C# Label er en er/genere en HTML span.
Avatar billede snailwalker Nybegynder
26. april 2006 - 19:53 #3
Okay har jeg sådan lidt regnet ud, men tænkte mere på om der er nogen måde at printe data ud fra databasen uden at de kommer ind i en span?
Avatar billede ali.k Nybegynder
26. april 2006 - 19:54 #4
Jep, men hvorfor vil du ungå span?

Du kan gøre som i "gamle dage" og bruge Response.Write("Din tekst");
Avatar billede snailwalker Nybegynder
26. april 2006 - 19:56 #5
Okay, men hvordan "ved" response.write hvor teksten skal placeres? Har jo en kodefil og en markup fil...
Avatar billede ali.k Nybegynder
26. april 2006 - 20:01 #6
Det tror jeg bliver svært at styre, men mindre du bruger Response.Write til alt, for så kommer det i det mindste i rækkefølge. Hvis du undgår events.

Hvis du udelukkende bruger Response.Write, kan du lave HTML og flette ASP.NET kode ind.

F.eks.

<html>
<head>
<title>Min Side</title>
</head>
<body>
<table>
<% Response.Write("Hello World"); %>
</table>
<table>
<% Response.Write("Hello World2"); %>
</table></body>
</html>
Avatar billede snailwalker Nybegynder
26. april 2006 - 20:02 #7
Så label er den klart nemmeste måde?
Avatar billede ali.k Nybegynder
26. april 2006 - 20:03 #8
Præcis:)
Avatar billede ali.k Nybegynder
26. april 2006 - 20:03 #9
Det tager i hvert fald ingen tid iforhold til at man selv håndkoder sit HTML kode.
Avatar billede snailwalker Nybegynder
26. april 2006 - 20:04 #10
Okay tak for hjælpen så...
Avatar billede ali.k Nybegynder
26. april 2006 - 20:05 #11
NP, og tak for point:)
Avatar billede jokkejensen Novice
26. april 2006 - 20:26 #12
asp:label er til inline elementer, derfor generes der et span omkring, og denne bør kun benyttes til at skrive en kort tekst streng i.

Alternativerne er asp:placeholder og asp:panel disse indkabsles i et <div> som er en meget bedre container til et "content" felt..
Avatar billede snailwalker Nybegynder
26. april 2006 - 20:35 #13
Men hvordan henter man tekst fra databasen og skriver til placeholderen? Jeg har tidligere brugt label.text parametren til at overføre tekst?
Avatar billede dj_uncas Nybegynder
26. april 2006 - 21:24 #14
Du kan evt. bruge en Literal:

<asp:Literal id="myliteral" runat="server" />

myliteral.Text = "Min tekst";

Den genererer overhovedet ikke noget HTML, udover Text strengen..
Avatar billede jokkejensen Novice
27. april 2006 - 23:57 #15
ja det er også fint at sætte text egenskaben på controllen..

Men det er ikke semantisk korrekt at ligge noget indhold i et span tag.. Derfor bør du ikke bruge "asp:label"

og derfor bør du bruge en af de mange andre controls, der er mindst lige så lette at arbejde med..

Mvh
Avatar billede snailwalker Nybegynder
28. april 2006 - 00:53 #16
Jeg er gået over til at bruge Literal controllen, som blev foreslået og den virker fint. Jeg bruger placeholder til at inkludere ascx filer til dynamiske sider og det virker fint :-)

Men tusind tak for hjælpen allesammen!