Avatar billede teck Nybegynder
29. april 2006 - 11:13 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Skriv www.ditdomain.dk til en variabel

Hej,

Hvordan får man via PHP tilført www.ditdomain.dk til en variabel?
Altså så at variablen kommer til at indeholde adressen på den hjemmeside PHP scriptet ligger på!
Avatar billede horsmark Nybegynder
29. april 2006 - 11:15 #1
måske sådan ?

$url = "www.ditdomain.dk" . $_SERVER['PHP_SELF'];
print $url;
Avatar billede ljm21 Praktikant
29. april 2006 - 11:17 #2
eller
$url = $_SERVER[SERVER_NAME]. $_SERVER['PHP_SELF'];

for at gøre den helt automatisk :-)

Lars
Avatar billede horsmark Nybegynder
29. april 2006 - 11:20 #3
ljim jo det er selvfølgeligt rigtigt - husk dog plinger når du henviser til arrays...
Avatar billede ljm21 Praktikant
29. april 2006 - 11:22 #4
ja det er rigtigt:
$url = $_SERVER['SERVER_NAME']. $_SERVER['PHP_SELF'];

-jeg har dog aldrig været ude for problemer selvom de ikke er der, men det er naturligvis mest korrekt med...

Lars
Avatar billede teck Nybegynder
29. april 2006 - 11:42 #5
Det var nemt :)... takker!
Avatar billede fynbo Nybegynder
11. maj 2006 - 01:13 #6
ljm21>smid error_reporting(0) i toppen og kør så et php-script uden '' ved arrays.

Der kommer notices og de sløver afviklingen ufatteligt. Og hvis du har mange brugere, kan ufattelig lidt godt mærkes ;-)

Problemer er, at hvis du ikke angiver '', så tror php at det er en konstant og ikke et index, som står mellen [].

:-)
Avatar billede ljm21 Praktikant
11. maj 2006 - 07:31 #7
Fynbo> Tak for info. Det vil jeg straks tage til efterretning og ændre min programmeringsskik.
Det er superfedt med en forklaring på hvorfor det er smart :-)

Lars
Avatar billede fynbo Nybegynder
11. maj 2006 - 12:10 #8
Jep,

En anden ting med arrays som også giver en notice, er følgende kode:

if($_POST['form'] == 'submit'){
  ..
}

Hvis ikke $_POST['form'] er sat (formularen ikke er submittet), så smider PHP en notices som lyder noget i retning af: Notice: Use of undefined index form

For at undgå disse, så skriver du bare

if(isset($_POST['form']) && $_POST['form'] == 'submit'){
  ..
}

Det kan være lidt af en udfordring at skrive scripts som ingen fejlmeddelser giver, heller ikke notices :)
Avatar billede mclemens Nybegynder
13. maj 2006 - 02:06 #9
Lækkert nok fynbo, det vidste jeg heller ikke ( puha, det er hårdt at rette :D )
- lige et link http://dk.php.net/manual/da/function.error-reporting.php

... p.s.: Jeg var nødt til at bruge
denne for at få fejlmeddellelserne:
error_reporting(2047);
Avatar billede fynbo Nybegynder
13. maj 2006 - 12:34 #10
jep, mig der byttede om på det, error_reporting(0) er selvfølgelig for at fjerne alt. Sorry ;)