Avatar billede jamark Praktikant
01. maj 2006 - 17:57 Der er 9 kommentarer og
3 løsninger

Tekst vindue i bunden af skærmen opfører sig mærkeligt!

Jeg er måske på et eller andet tidspunkt kommet til at gøre et eller andet ved tekst vinduet i bunden af skærmen (altså det, hvor man skriver kommandoer i AutoCAD). I hvert fald er Selve AutoCAD og tekst vinduet i hvert deres vindue i windows, og det er ret irriterende!

Nogen der ved, hvordan man samler dem igen? Hvis problemet ikke er forstået, så spørg bare...
Avatar billede kirstineka Nybegynder
02. maj 2006 - 07:50 #1
Jeg vil gerne have at du uddyber det lidt mere. Har "commando-linien" flyttet sig væk fra bunden?
Reagerer auto-cadprogrammet overhovedet på en komando du skriver i "command-linien"?
Hvad mener du med at vinduerne er i hvert deres vindue i windows?
Avatar billede sorensfar Nybegynder
02. maj 2006 - 11:46 #2
det sker fordi man er kommet til at trække i den boks, hvor comandolinien er i. (ligesom du kan gøre med en toolbar).
Du får den på plads igen på samme måde. Nemlig ved at trække den helt ned i bunden og se, hvordan den ligesom ændrer form til at fylde det hele, inden du slipper musen.
Den kan godt være lidt irriterende at få til at blive der. Så man skal måske prøve et par gange før den er der.
Avatar billede jamark Praktikant
03. maj 2006 - 17:24 #3
Kirstineka:
Ja, kommando-linien har flyttet sig væk fra bunden, og ja, jeg kan godt bruge den stadig. "AutoCAD 2002" og "AutoCAD Text Window" har hver deres "boks" i windows boksen i bunden af skærmen

Sorensfar:
Jeg tror du har ret i, at jeg er kommet til at trække i den, men jeg kan garantere dig for, at den ikke lige er til at trække på plads igen, selvom det virker som den mest logiske metode.
Avatar billede kirstineka Nybegynder
03. maj 2006 - 18:10 #4
Jeg fandt dette i i "Hjælp" - kan du bruge det.
TEXTSCR viser kommandolinjen i et separat vindue. Du kan trykke på F2 for at skifte mellem tegneområdet og tekstvinduet. Denne kommando ignoreres på systemer med to skærme.

Når kommandolinjen er skjult, kan du slå den til igen ved at skrive commandline i tekstvinduet.

Jeg bruger kun tekstvinduet en gang imellem - til det anvender jeg F2.
Iøvrigt har sorensfar ret - det kan trække kommando-linien ned i bunden af skærmen - du skal bare ikke trække den helt ud til højre side af skærmen, men ned under dit tegningsfelt.
Jeg vender ikke tilbage mere i dag, men jeg kigger lige på emnet igen morgen og ser om du har løst problemet.
Avatar billede jamark Praktikant
05. maj 2006 - 18:37 #5
Undskyld jeg ikke lige har været så hurtig til at svare, men problemet er på en computer på arbejdet, og jeg har været syg nogle dage...

Jeg kan ikke få kommando-boksen til at "side fast i bunden". Er I sikre på, at det skulle virke i AutoCAD 2002?
Avatar billede sorensfar Nybegynder
05. maj 2006 - 22:22 #6
JA !!
Avatar billede kirstineka Nybegynder
08. maj 2006 - 10:08 #7
Jeg har lige lavet forsøget i AutoCad 2002 - og det fungerer fint.
Der må da være et eller andet galt - når du trække i kommando-boksen flytter den sig så slet ikke?
Avatar billede jamark Praktikant
08. maj 2006 - 18:45 #8
Jo, men den kan slet ikke "hænge fast" med resten mere.

Når jeg åbner AutoCAD, er kommandoboksen slet ikke fremme. Jeg er nødt til at trykke F2 for at få den vist. Og så kommer den som sagt frem i et selvstændigt vindue. Og når jeg siger selvstændigt vindue, mener jeg, at den ikke ser ud ligesom en af værktøjslinierne, når man trækker dem væk fra kanten. Toppen af tekstboksen ser ud som andre vinduer i Windows, og kommandoboksen har fået sin egen fane i Windows-proceslinien (hedder den vist). Hvis jeg har været inde i en anden fane/andet program og klikker på AutoCAD-fanen, er det også kun selve AutoCAD og ikke kommandoboksen, der kommer frem. Men hvis jeg klikker på kommandoboks fanen, kommer både kommandoboksen og AutoCAD frem.

Jeg ved ikke om det forklarede noget!
Avatar billede sorensfar Nybegynder
17. maj 2006 - 15:12 #9
Jo - det forklarer meget!
Når du trykker F2 er det nemlig IKKE kommandoboksen du får frem. Det er, som du selv skriver et selvstændigt vindue, hvor du godt nok også kan skrive kommandoer, men mest er at betragte som en slags log, hvor du kan gå tilbage og se, hvad der er sket.
Jeg har svært ved at tro, at selve kommandoboksen ikke er tilstede når du åbner. (Jeg har ihvertfald endnu ikke fundet et sted at slå den fra) - men at den snarere ligger gemt et sted i bunden eller siderne (evt. i en anden toolbar) - og "bare" skal findes.
Prøv evt. at slå alle toolbars fra og se om den skulle ligge tilbage og nu være synlig. Prøv også at kigge rigtig godt efter især i bunden, om der skulle være noget der ligner en "dobbelt" ramme, og hvis der er, så at prøve at trække i den og se om det medfører noget. Gå ihvertfald ud fra at: DEN SKAL VÆRE DER!!
Avatar billede sorensfar Nybegynder
17. maj 2006 - 15:16 #10
Kom lige i tanke om:
I tidligere versioner af Autocad var der et sted, hvor man kunne angive, hvor mange linier man ville have vist i kommandoboksen. Det kan jeg ikke finde mere, og jeg tror, at det skyldes, at man netop nu om dage bare trækker i boksen til den størrelse man ønsker. Men altså dermed også kan komme til at trække den til den stort set ikke fylder noget.
Avatar billede jamark Praktikant
17. maj 2006 - 18:14 #11
Jeg er lige på ferie i LA og kommer først tilbage på arbejde på næste torsdag. Men på forhånd tak. Det lyder meget sandsynligt.
Avatar billede jamark Praktikant
25. maj 2006 - 17:24 #12
Du havde ret. Den gemte sig under windows-proceslinien