Avatar billede repox Seniormester
05. maj 2006 - 13:07 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

På eller I Grønland?

Jeg sidder på arbejde og debatterer om hvorvidt det hedder at man er I eller PÅ Grønland? Ligeledes om man kan benytte begge ord?

Er det det samme hvis man nævner Rhodos, New Zealand og Tenerife?

Nogen der har et link til en regel der ban af- eller bekræfte vores diverse diskussioner?
Avatar billede helle100 Nybegynder
05. maj 2006 - 13:10 #1
Begge dele kan bruges:

http://www.dsn.dk/oss_faq.htm#I eller på Grønland
Avatar billede helle100 Nybegynder
05. maj 2006 - 13:11 #2
Du skal kopiere hele den nederste linie ind i adressefeltet.
Avatar billede helle100 Nybegynder
05. maj 2006 - 13:12 #3
"I eller på Grønland?

Spørgsmål: Hedder det på Grønland eller i Grønland? Og hvad med Island?

Svar: Både på Grønland/Island og i Grønland/Island er korrekte. Det traditionelle er at bruge på Island/Grønland da der er tale om øer, og denne formulering er nok den naturligste for de fleste danskere. Der er imidlertid nogle sprogbrugere der mener at man viser mest respekt over for Grønland og Island ved at bruge i fordi man på denne måde sprogligt anerkender at de to øer er selvstændige områder."
05. maj 2006 - 13:23 #4
Efter at have tilbragt en årrække I Grønland, kan jeg fortælle dig, at det set fra Grønland hedder "i Grønland" og absolut ikke "på Grønland" - uanset hvad Dansk Sprog Nævn mener om det.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. maj 2006 - 13:34 #5
Det hedder kort sat "i landet" eller "på øen"
Avatar billede jacla Nybegynder
05. maj 2006 - 14:22 #6
Grønland er ikke en Ø

Derfor hedder det I Grønland
Avatar billede nordicwolf Nybegynder
05. maj 2006 - 14:30 #7
Er Grønland nu ikke verdens største ø mere?
Australien er ikke en ø, det er en verdensdel.
Eller tager jeg fejl.
Avatar billede jacla Nybegynder
05. maj 2006 - 14:41 #8
DET ER RIGTIGT.

AUSTRALIEN OG GRØNLAND ER KONTINENTER.

Men hedder det så i et kontinet ???????????????

;)

Mvh

Jan C
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. maj 2006 - 15:59 #9
Hvornår er Grønland blevet et kontinent?
Avatar billede jacla Nybegynder
05. maj 2006 - 16:08 #10
Kontient neja

Grønland er Jordens største ø. Geografisk hører Grønland til det nordamerikanske kontinent, men geopolitisk til Europa.

MVH

Jan C
Avatar billede apo Praktikant
06. maj 2006 - 18:31 #11
Det hedder _på_ 'x' når man refererer til stedet som en ø. Når man refererer til et sted som et land, hedder det _i_ 'x'.

Jeg er dog i tvivl om, der kan refereres til Grønland som værende et land - Da Grønland jo stadig hører ind under Det Danske Rigsfællesskab, og ikke er et suverænt land (Uanset hvad grønlænderne selv mener).

I øvrigt er Grønland en ø, ikke et kontinent; som andre allerede har påpeget.
Avatar billede Jeybie Nybegynder
20. august 2009 - 18:45 #12
Nu har jeg boet "i" Grønland i 5 år og det irriterer mig grænseløst hver gang nogen siger "på" Grønland... Da Grønland er et land mener jeg derfor at det er "i". Ved så ikke helt hva det så er med Hawaii...
Avatar billede AndreasMadsen Nybegynder
03. september 2013 - 09:36 #13
Jeg mener selv det hedder på Grønland, men på http://www.greenland.com/da/ hvor de trods alt ved noget om Grønland, siger de "I Grønland".. Tror begge ting kan gå