Avatar billede tomle Nybegynder
15. maj 2006 - 20:36 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Alfabetisk sortering

Jeg har en ASP-fil, der trækker poster ud af en Access-database og sorterer dem i alfabetisk rækkefølge efter ét af felterne i databasen:

Set rs = Conn.Execute("select * from tekster order by overskrift")

Problemet er, at ASP-filen håndteres på en webserver hos Cliche, der åbenbart kører på engelsk. Resultatet er, at serveren genererer en liste, hvor f.eks. ø alfabetiseres som o:

...
Nat
Okse
Østers
Program
...

Er der en smart måde at få serveren til at "forstå", at æ, ø og å skal sættes til sidst i alfabetet? (når man ikke har adgang til at ændre serverindstillingerne hos webhotellet..)
Avatar billede eagleeye Praktikant
15. maj 2006 - 20:52 #1
Det kan være et database fils problem. For at ændre sorterings rækkefølgen. Du kan prøve at åbne database filen i Access:

Vælg menuen:  Funktioner
Vælg punktet:  Indstillinger...
Vælg fanen:  Generelt
I drop-down boksen "Sorteringsrækkefølge for nye databaser" vælges sprog.
Tjek den er sat til "Norsk/Dansk" hvis ikke vælg "Norsk/Dansk"

Det gælder for nye database filer, for det skal virke for den database fil du har skal du koprimere databasen og det gøres via:
Vælg menuen:  Funktioner
Vælg punket:  Databasefunktioner
Vælg punket:  Komprimere database
Avatar billede tomle Nybegynder
16. maj 2006 - 17:44 #2
Det var som... jeg var sikker på, at det var Cliches servere, der havde skylden :D

Hvis du lige poster et svar, er der point til dig! :)
Avatar billede eagleeye Praktikant
16. maj 2006 - 20:18 #3
Jamen så kommer her et svar :)