Avatar billede styler.dk Nybegynder
18. maj 2006 - 16:17 Der er 15 kommentarer og
2 løsninger

Clocking, er det skadeligt?

Hej,

som der står i overskriften:
"clocking er det skadeligt"?
Kan det skade ens processor eller andet?
For jeg har selv en AMD Sempron 3100+ , 1.81 ghz (754)
bundkort: ASROCK K8-NF4G-SATA2 (754)

hvis jeg går ind på edb-priser og finder AMD SEMPRON 3100 +,
så står der:
Clock-frekvens 1.8 GHz  - kan man så clocke den til 1.8 ghz yderliger eller?
Og hvor meget må man ca. clocke ens computer uden den tager skade.

Håber i vil hjælpe mig.

Styler
Avatar billede peet49 Nybegynder
18. maj 2006 - 16:19 #1
Du kan øge FSB med 12-15%
Avatar billede styler.dk Nybegynder
18. maj 2006 - 16:22 #2
og det vil ikke skade?
under min bios der kan jeg ændre min cpu, men min gamle computer den kunne ikk få fra 800 til 900 mhz, så gik den helt amok, gider bare ikke til at computeren ikke funker som den skal :(
Avatar billede espersen Novice
18. maj 2006 - 16:28 #3
det afhænger af bundkortet hvor meget du kan stille på...
du kan typisk clocke lidt med FSB-hastigheden - det giver en del - giver du den for meget risikerer du:
skidtet brænder varm (hvis du ikke har god/nok køling)
Avatar billede styler.dk Nybegynder
18. maj 2006 - 16:35 #4
Jeg ved ikke hvor god den her er, men den har jeg på mit bundkort, http://www.edb-experten.dk/product.asp?product=317
Avatar billede espersen Novice
18. maj 2006 - 21:06 #5
den er ok !!
Avatar billede espersen Novice
18. maj 2006 - 21:07 #6
installer et program der viser CPU-temperaturen så su kan se hvor varm den er belastning og dermed kan slukke inden det går galt...
- fx Motherboard Monitor (gratis)
Avatar billede styler.dk Nybegynder
18. maj 2006 - 21:35 #7
espersen -> har prøvet det der Motherboard Monitor, men den viser ikke mit bundkort på listen :(
Avatar billede espersen Novice
18. maj 2006 - 22:12 #8
det skal vise temperaturen (kan den indstilles til)
Avatar billede espersen Novice
24. maj 2006 - 09:11 #9
hvordan går det ?
Avatar billede peet49 Nybegynder
24. maj 2006 - 09:31 #10
Speedfan kan også vise temp.
Avatar billede styler.dk Nybegynder
24. maj 2006 - 14:12 #11
espersen -> sorry at jeg ikke lige har svaret, men har ikke internet hjemme, så må logge på når jeg kommer i nærhenden af en computer,
den skriver:
Case 37 c, CPU 26 C .

Jeg har været inde i prøve og gøre den hurtigere, men den gider bare ikke :(
Avatar billede espersen Novice
26. maj 2006 - 14:11 #12
det lyder til at den har det fint med temperaturen

kan du justere på 'FSB'  (Front Side Bus) ?
dette sker via din bios...
Avatar billede styler.dk Nybegynder
26. maj 2006 - 14:33 #13
Har lige været inde og kigge på min bios, og der er intet som hedder Front Side Bus :(
Avatar billede espersen Novice
26. maj 2006 - 20:45 #14
se evt. om du kan vælge "advanced" - istedet for noget 'auto'
OC foregår typisk ved at man netop går vælk fra standard-indstillinger og istedet selv indstiller især FSB

Prøv at skrive navn + model på dit bundkort samt din CPU
+ søge på OC + dit bundkort (måske det giver lidt tips - det er nemlig dejligt hvis man man kan finde andres erfaringer med kortet - des hvordan det gøres og hvor lang man kan gå...
Avatar billede styler.dk Nybegynder
28. maj 2006 - 15:22 #15
Så fik jeg gjort den lidt hurtigere, den er nu oppe på 2,07 ghz.

Jeg fandt denne her artikel på nettet:
http://www.devhardware.com/c/a/Hardware-Guides/Sempron-Overclocking/1/
og hvis du sammenligner det billede med min, http://www.styler.dk/cpu-z.jpg , så ligner de meget hinanden, men kan bare ikke få den højere op i ghz. så gider windows slet ikke at starte op :(
Avatar billede espersen Novice
29. maj 2006 - 00:05 #16
dejligt ! - godt det kom i sving!

HUSK at tjekke din temperatur - så du ikke overbelaster den - og ja, fyres der for hårdt op under den så får man hurtig en reaktion fra maskinen ;o)
Avatar billede styler.dk Nybegynder
29. maj 2006 - 01:55 #17
Ja, det finder jeg nok ud af, :)

tak for hjælpen !