Avatar billede xy Nybegynder
21. maj 2006 - 14:26 Der er 80 kommentarer og
1 løsning

Jeger blevet interesseret i at installere Linux på min computer

Jeg er helt ny i Linux, men blevet træt af alle de problemer jeg haft med Windowx. Jeg har set et sted at man kan have både windows og linux instaleret på samme computer.

Min computer er ca 1400mhz og har 512 ram

Jeg har selv 6 cd`ér til Linux 9,0

Kan jeg installere dem på et externt drev og vil det svække hastigheden på computere generelt?

Hvor meget vil det fylde på min harddisk?

Jeg har brug for vejledning til at gøre det.
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. maj 2006 - 14:41 #1
Det kan gøres på et antal måder.

Live Linux CD:
Du downloader et CD image f.eks. en knoppix eller BackTrack og brænder det ud på en cd. Herefter booter du på CD'en og nu køre din maskine linux. Denne metode installerer intet på din disk, men du kan lege med linux uden at ødelægge noget. Det er klart at mulighederne er begrændsede.

Linux dual boot.
Du downloader en linux distribution, f.eks. debian eller fedora (fylder 6 til 9 CD'er. Herefter isætter du en extra tom disk, eller sørger for at der er 10 Gb (skulle være rigeligt) uformateret plads på din disk.
Herefter booter du på disk 1 og følger vejledningerne på skærmen.
Denne metode vil installerer linux på den frie plads eller på den extra disk, installerer en boot loader f.eks. grub, hvorefter du kan vælge om du vil statarte linux eller xp.

Virtuel computer med VMWare
Du downloader og installerer VMWare player på din maskine. Di downloader en live Linux CD image til din maskine. Herefter konfigurrere du VMWare playet til at starte iso-filen som en virtuel maskine. Med VMWare kan du starte masser af virtuelle maskinr op, men den kræver masser af ram
Avatar billede xy Nybegynder
21. maj 2006 - 14:45 #2
jeg har en extern disk med masser af plads, men også nogle data på. Kan jeg installere de 6 cd´er på det.
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. maj 2006 - 14:51 #3
Distriputionen fylder 6 CD'er, men det gør den ikke når du har installeret den, med mindre du installerer ALT. Og det er sjældent at folk har brug for f.eks. 3 forskellige office pakker, man vælger normalt kun en osv osv.

Det letteste er at installerer på et stykke uformateret disk, linux køre ikke på de samme filsystemer som linux, så du kan ikke bare installerer på en fat eller nfts disk. Linux skal selv formaterer
Avatar billede xy Nybegynder
21. maj 2006 - 14:52 #4
http://img81.imageshack.us/img81/2685/linux19tw.png

Sådan ser det ud i denne computer. Kan jeg starte med at trykke på det nye linux ikon

Eller kan du sende et link til det jeg skal downloade
Avatar billede xy Nybegynder
21. maj 2006 - 14:58 #5
Når du skriver at Linux formaterer selv, Betyder det så, den kun vil formatere det plads ,den har brug for, eller vil den formatere hele drevet
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. maj 2006 - 15:48 #6
Hvis du har ladet et stykke af din disk stå uformateret, så vil linux formaterer dette stykke og ikke røre resten. Linux kan sameksisterer med windows uden problemer
Avatar billede xy Nybegynder
21. maj 2006 - 15:53 #7
Jeg er stadig i tvivl om hvad du menr med uformateret. ???  Formateret opfatter jeg som noget plads på harddisken og uformateret som noget der er data på. Den har nfts som filsystem
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. maj 2006 - 16:34 #8
En uformateret disk har intet filsystem, den har ikke været gennem fdisk, der er ikke lavet en partition, den er helt tom, lige som da den kom fra fabrikken og ikke var klargjort til hverken windows, linux, sparc, sun eller noget andet operativ system. med andre ord uformateret.

Hvis du i fdisk sletter partitioner på en disk, så er det område hvor den slettede partition før lå uformateret.

Du kan ikke installerer linux på fat eller på nfts, linux installeres på noget sit eget linux native format
Avatar billede xy Nybegynder
21. maj 2006 - 18:05 #9
Jeg har selv et program der evt. kan hjælpe mig. Hvis jeg laver en partion på 10GB og formaterer det med Linuxswap, vil det så være klar til at installere Linux på
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. maj 2006 - 18:26 #10
Hmmm jeg kender ikke programmet linuxswap, men navnet hinter i den retning
Avatar billede xy Nybegynder
21. maj 2006 - 18:32 #11
Det kan formatere med flg:

NFTS
FAT 32
FAT 16
EX2
EX3
Reiser FS
og Linux Swab

Ved du om der er nogen af dem ,jeg kan bruge til Linux
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. maj 2006 - 18:38 #12
ex2, ex3, reiser FS og linux swap er alle linux systemer, men hvilken systemet installeres på husker jeg ikkel ige på ståënde. Det letteste er at have de 10 Gb uden formatering, så skal linux nok selv gøre det for dig så det virker fornuftigt
Avatar billede xy Nybegynder
21. maj 2006 - 18:44 #13
Så har jeg ikke andre udveje en Fdisk, og den kender jeg ikke. Det vil jo være en delt partion så den må ikke slette hele disken
Avatar billede xy Nybegynder
21. maj 2006 - 18:49 #14
http://www.wintip.dk/guides/fdisk/

Her står at den vil slette alt på disken, og det ved jeg også at killdisk vil gøre
Avatar billede bufferzone Praktikant
21. maj 2006 - 18:56 #15
Fdisk kan ikke dele partitioner, den kan oprette og slette partitioner. Der fidens et linux program til dos der hedder fips der kan formindske dos partitioner.
Hvis jeg husker ret, så defragmenterer men så alle filerne ligger i den ene ende og med Fips gør man så en partition mindre så der bliver plads til linux
Avatar billede xy Nybegynder
21. maj 2006 - 19:07 #16
EX2
EX3
Reiser FS
og Linux Swab

Måske en anden er klar over om jeg kan bruge en af ovenstående filformater. Jeg er heller ikke den der kan finde ud af at arbejde i dos. Det er vigtigt. at intet på computeren  går tabt, da det også er min kones maskine. Og Linux interesserer ikke hende

Foreløbelig tak for din hjælp. Jeg har allerede lært meget om Linux synes jeg -)
Avatar billede Slettet bruger
21. maj 2006 - 21:10 #17
Du skal overhovedet ikke bekymre dig om, hvilket filsystem der er på den del af harddisken, hvor du vil installere linux. Du skal bare have en ledig partition, og så skal installationsprogrammet nok sørge for at der bliver oprettet 2 til 3 linux-partitioner med de nødvendige filsystemer på, fx ext3 og swap.

Hvis du skal installere på en usb-disk, skal du måske ændre din bios til at kunne boote ad den vej.

Du skriver ikke, hvilken linux-distro du har en version af, kun at det er version 9. Jeg vil anbefale dig at downloade den nyeste version af en distro efter eget valg, så du er sikker på at få  den seneste version af alle programmer og kernel. Hvis du fx vælger Ubuntu, der er meget begyndervenlig, skal du kun hente en enkelt cd, og det er da til at overkomme.

Læs mere her: http://www.distrowatch.com og her: http://www.linuxbog.dk
Avatar billede xy Nybegynder
21. maj 2006 - 21:31 #18
Hvis jeg søger på Ubuntu, kommer der mange resultater frem. Har du et link, hvor jeg kan hente den fra.  For at være helt sikker. Når du skriver ledig partion, menr du bare et partion uden data på.
Avatar billede xy Nybegynder
21. maj 2006 - 22:55 #19
har selv fundet det
Avatar billede keld_simonsen Nybegynder
22. maj 2006 - 13:27 #20
Det normale er at bruge filsystemstypen ext3 eller reiserfs til systemet.

Linux swap er til swapning af dine programmer, dvs hvs du har programmer der kører, men midlertidigt er stoppet, så gemmes de på diskens swap-lager, og kan så lynhurtigt bringes til at køre videre.

Brug måske 6 gb til din systemdisk (/root) 1 GB til swap, og 3 gb til dine egne filer (/home), eller hav en systemdisk med både systemet og dine egne filer på 9 GB (/root) og 1 GB til swap.
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2006 - 16:51 #21
Godt du selv fandt et link til Ubuntu.

Jeg er helt enig med ovenstående kommentar vedr. filsystemer og opdeling af harddisk. Men hvis du har tænkt dig at installere alle mulige programmer for at prøve dem af og få et bedre overblik over, hvad dine muligheder er mht. Linux, så skulle du måske overveje at afsætte lidt mere diskplads, da en harddisk/partition ikke arbejder ret godt når den er næsten fuld.

Her er lige et link du vil kunne få glæde af, hvis du installerer Ubuntu:
http://help.ubuntu.com/starterguide/C/faqguide-all.html

Desuden findes der et script ved navn Automatix man kan downloade og køre, hvorefter det installerer alt det man lige mangler i form af grafik-drivere, flash, mm.
Avatar billede xy Nybegynder
22. maj 2006 - 17:03 #22
jeg har et drev med 15 gb på min interne hardisk  Er det nok
Avatar billede xy Nybegynder
22. maj 2006 - 17:07 #23
Er I gang med at downloade ubundu. Men de 6 cd`er jeg fik af en Linux man ved jeg ikke rigtig om jeg kan bruge til noget. Jeg starter forsigtigt op
Avatar billede xy Nybegynder
22. maj 2006 - 17:12 #24
undskyld 15 GB selvfølgelig
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2006 - 17:17 #25
Ja, 15 skulle kunne gøre det.

Jeg ved heller ikke, hvad du skal bruge de 6 cd'er til. De fleste linux-distroer er jo gratis, så du kan til enhver tid downloade en ny version. Ubuntu kommer med stort set alt hvad du skal bruge og resten kan du let hente via Synaptic.

Lige en link til: http://monkeyblog.org/ubuntu/installing/

Så skulle du være dækket ind ;-)
Avatar billede xy Nybegynder
22. maj 2006 - 17:22 #26
helt fint. Det er godt at starte på begyndernivau. Jeg må Kunne hente resten på nettet.  Tak for dine link. Engelsk kan bar være svært for mig så måske bliver jeg nødt til at vende tilbage til eksperten for at få hjælp. Men hvorfor støtte noget man ikke ønsker at støtte, når man kan få Linux
Avatar billede xy Nybegynder
22. maj 2006 - 17:32 #27
lige et spørgsmål til

Når jeg har gemt Ubuntu på mit ekterne drev behøver jeg vel ikke brænde den på en cd. Kan jeg ikke installere den derfra, som jeg har kunnet med win programmer
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2006 - 17:46 #28
Altså, Linux er ikke et program men et styresystem på linie med Windows. Jeg vil da ikke udelukke, at det er muligt at installere på den måde du beskriver, men jeg kan ikke fjorestille mig at det er besværet værd for dig at gøre det på den måde.

Brænd den iso-fil du har downloadet som et image/iso fx i Nero og boot din computer om på den. Husk at ændre din bios til at kunne boote på en USB-disk(ikke alle computere tilbyder denne mulighed) og tag backup af ALT på computeren som du ikke ønsker at miste.

God fornøjelse.
Avatar billede xy Nybegynder
22. maj 2006 - 19:07 #29
Jeg er klar over at jeg har enormt meget tilbage at lære, men opgså klar over at Linux er et styresystem. Men øjnede så en mulighed for at installere det lettere på den anden måde.
Paulau: Tilbage til din kommentar 17.46

Det lyder for mig som om du tror jeg vil installere Linux på det eksterne drev, når du snakker om usb- disk. Er det ikke muligt at installe Linux på et andet drev på den interne disk og få de 2 styresystemer til at starte op sammen. Ellers skal jeg jo i Bios, hver gang jeg skal skifte. Min bios ser ikke det eksterne drev. På den computer jeg så, startede den op sådan, at man kunne vælge ved opstarten om man ønskede at komme på Win eller Linux. Kan det ikke lade sig gøre og vil det svække starthastigheden meget. Det drev (partion) på 15 GB er på det interne drev ?
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2006 - 19:29 #30
Jo, det kan du sagtens. Ubuntu vil installere en bootloader ved navn Grub under installationen. Når du så i fremtiden starter din maskine vil du kunne vælge mellem windows og Linux. det svækker ikke opstartshastigheden voldsomt. Grub venter nogle sekunder inden den starter det OS du har valgt som default. Hvor mange sekunder det skal dreje sig om kan du definere i filen /etc/grub.conf
Avatar billede xy Nybegynder
22. maj 2006 - 20:31 #31
For at være sikker på at jeg ikke gør noget forkert

http://img194.imageshack.us/img194/2842/linux22km.png

Sådan ser den ud den ubuntu, jeg har hentet fra nettet. Sig det dig nog om det er den rette version eller i hvert tilfælde en jeg kan bruge
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2006 - 20:34 #32
Det ser rigtigt ud. Du skal bare sørge for at brænde den som en Image-fil/ISO-fil, ellers vil du ikke vær ei stand til at boote på den.
Avatar billede xy Nybegynder
22. maj 2006 - 21:21 #33
Jeg skal nok holde for i aften, men vil gerne lige have Ubuntu brændt rigtigt:

Jeg har aldrig brændt en image fil i Nero før. Står Nero rigtig her
http://img49.imageshack.us/img49/82/linuxnero2fv.png

Hvis ja;

Når den skal installeres skal jeg vel sætte bios til at boote fra cd og ikke køre den fra denne computer´?

Tusind tak for din hjælp.
Avatar billede Slettet bruger
22. maj 2006 - 21:26 #34
Jeg kan i hvert fald ikke se noget der står forkert.

Du skal sætte bios til at boote fra CD, sætte cd'en i drevet, slukke maskinen, starte maskinen og lade den boote op på cd'en, følg instruktionerne undervejs. Det er en god ide lige at have styr på hvilken hardware du kører med, da du måske bliver spurgt om det undervejs, fx navn på lydkort, grafikkort, skærmtype, keyboard, mus.

Held og lykke.

slut for i dag.
Avatar billede xy Nybegynder
23. maj 2006 - 21:33 #35
hvordan kan jeg vide, hvilket drev Linux (ubuntu) vil installere sig på.  Hvis den vælger mit c- drev går alt jo galt
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2006 - 16:46 #36
Under installationsprocessen vil der være en sekvens, hvor installationsprogrammet kommer med et forslag til hvordan disken kan partitioneres.NORMALT holder linux nalderne fra Windowspartitionen og kommer med et forslag der udnytter den resterende del af harddisken, men du skal selv lige være opmærksom. Hvis din Windowspartition ligger først på din primære harddisk, vil den komme til at hedde /dev/hda1 under Linux.

Her kan du se screenshots af en ubuntuinstallation. Så har du lidt at gå ud fra: http://www.mrbass.org/linux/ubuntu/install/
Avatar billede xy Nybegynder
24. maj 2006 - 17:35 #37
Det så så fint ud, intil jeg kom til partioner diske. Jeg kunne selv finde den del, jeg i forvejen havde formateret til ex3, og der var også et glad hoved, der anbefalede det. Men Når jeg trykkede enter her kunne jeg ikke komme videre. Ubuntu behøver ikke komme på netværket ( i denne omgang ) Ligegyldig hvor mange gange jeg trykkede på enter her kom jeg tilbage til partioner diske. Og jeg havde valget ml flere filformater
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2006 - 17:40 #38
Hvilke partitioner blev der oprettet og ca hvor store var de?
Avatar billede xy Nybegynder
24. maj 2006 - 18:04 #39
Jeg tror ikke der blev oprettet nogen. Jeg kunne jo kende de forskellige partioner på størrelsen og filformaterne. Jeg har nu formateret den en gang til ex3. Den er på
15,3 GB, skrev Ubuntu. Der var en mørk markeret linie der, somom den var den jeg skulle bruge. og som jeg skrev den lille smilende smiley. Jeg valgte dansk og det så ud, som om den fandt det hele selv. Et sted skrev den, at den jeg skulle skrive ,Jeg tror, netværksasministrator, og her var jeg også i tvivl. Da jeg ikke ved om både Win og Ubuntu kan køre sammen på nettet.
Avatar billede xy Nybegynder
24. maj 2006 - 18:09 #40
Jeg tror, det er den, der på dit skærmbillede skriver hostname, jeg var i tvivl
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2006 - 18:57 #41
Linux går på nettet på samme måde som Windows. Du skal bare vælge undervejs i installationen, hvilken netværksforbindelse der skal benyttes, så kører det hele automatisk.

Linux holder administrator og bruger strengt adskilt. Derfor vil du under installationen skulle oprette to brugerkonti, nemlig en administrator og en (daglig)bruger. Du kan sagtens give de to konti samme password, hvis du synes det er nemmere. Det betyder i praksis at du logger ind som bruger når du arbejder fra maskinen og når du så fx skal installere et program skal du gøre det som administrator/root. Lige på det område er Ubuntu lidt speciel da den benytter Sudo, således at du ikke logger ind som root men i stedet får rettigheder som root uden at være det. Det må du selv læse mere om andetsteds. Sudo kan i øvrigt let disables, så du vil kunne undgå at bruge den funktion i lighed med hvad man ser hos andre distroer.

Nå, men fik du installeret eller hvad? Du skal ikke lade dig slå ud nu. Bare bliv ved med at prøve. Hvis det ikke lykkes den første gang, kandet være du er mere heldig næste gang. (Ikke fordi det kræver held at lave en installation, hvis man ved hvad man gør. Men som nybegynder kan man let komme til at lave et forkert valg)

Du kan lige læse her, hvordan det gik, da en anden bruger havde problemer med installationen: http://www.eksperten.dk/spm/695571
Avatar billede xy Nybegynder
24. maj 2006 - 19:00 #42
1) Kan den ikke installere sig på en partion, der er der i forvejen ?
2) Hvad er password til ny bruger?
3) Hvad er Username for new account?

  Jeg kan se at jeg vil løbe ind i de spørgsmål undervej i.flg. dine skærbilleder?
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2006 - 19:06 #43
1: Jo det kan den sagtens. Du skal bare fortælle den at det er der du vil have instalaltionen skal foregå.

2: Det er passwordet til din brugerkonto. Det skal du bruge hver gang du logger på maskinen, med mindre du beder den om at logge dig ind automatisk. Men lige til at begynde med skal du bruge det for at kunne logge ind på den færdige installation.

3: Det er dit brugernavn, fx XY. Der er frit valg på alle hylder:-)
Avatar billede xy Nybegynder
24. maj 2006 - 20:04 #44
Jeg ikke fået installeret endnu. Men kom længere anden gang, så jeg prøver igen
Avatar billede Slettet bruger
24. maj 2006 - 20:46 #45
Når du først har partitioneringen på plads er det bare med at klø på. Du vil sikkert kunne hente en del hjælp ved at læse de kommentarer installationsprogrammet kommer med undervejs. Hvis du får problemer er der masser af Eksperten-brugere der vil kunne hjælpe dig videre. Du er selvfølgelig velkommen til at fortsætte med at stille spørgsmål i denne tråd, men jeg er ikke sikker på at jeg vil kunne komme på nettet før en gang på lørdag.
Avatar billede xy Nybegynder
27. maj 2006 - 14:58 #46
Det er netop partitoneringen, der volder problemer. Dt er her det hele går i stå

Jeg vælger selv den indstilling; Redigere selv partion. Så er der ingen tvivl om at det vil finde det  drev, jeg i forvejen har formateret med EX3
Jeg får disse muligheder:
EX3 journalfilsystem
EX2 filsystem og
Reiser FS journalfilsystem

Jeg synes, at jeg har prøvet med alle 3, men er hver gang endt ved den samme instilling igen om partioneringen ?

Fat16 Fat32 og Benyt ikke partionen kan jo ikke have interesse. Men så er det som om den ikke kommer længere
Avatar billede xy Nybegynder
27. maj 2006 - 15:01 #47
*Der står også:
Swapområde
Fysisk bin til LVM
Fysik enhed for raid
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2006 - 15:18 #48
Så vidt jeg kan se, skal du have to partitioner: en / (også kaldet root) og en swap. Har du prøvet at vælge "Guided partitioning" eller "Help on Partitioning"?

Måske er det nødvendigt, at du først sletter den partition du har formateret med ext3. Derefter vil installationsprogrammet kunne se det tomme område på disken og så er det bare st få oprettet de to omtalte partitioner. Programmet skal nok selv sørge for at de to partitioner bliver formateret med det korrekte filsystem.
Avatar billede xy Nybegynder
27. maj 2006 - 15:38 #49
http://img82.imageshack.us/img82/4378/slettetpartion0gt.png

Jeg bliver lidt nervøs ved dette skilt. Der står at en slettet partion ikke kan genoprettes. Betyder det at der ikke vil være mulighed for at bruge den bagefter hvis Linux-installationen ikke går som ønsket
Avatar billede xy Nybegynder
27. maj 2006 - 15:41 #50
Ja jeg har prøvet Guided partionering
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2006 - 15:47 #51
Jeg har kigget på dit billede og det er korrekt, at hvis du først her slettet en partition, så vil samtlige data være at betragte som mistede. Du vil selvfølgelig kunne oprette en ny partition i samme område som den slettede partition og så efterfølgende fylde den med nye data.

Men jeg er lidt forvirret for hvor stammer det screenshot fra som du linker til? Bruger du et andet program end Ubuntus installationsprogram til at partitionere med?
Avatar billede xy Nybegynder
27. maj 2006 - 15:54 #52
Det er diskdirektor, jeg bruger.

Men jeg tror også jeg kunne gøre det fra diskhåndtering i kontrolpalet. Jeg bruger ikke ubuntu til at lave partionerne. De er der jo i forvejen. Jeg ved godt at alle data vil forsvinde. De er allerede væk, efter at jeg har formateret den til EX3  (jeg har dog flere sikkerhedskoppier at alle data)
Så hvis jeg kan lave den sammepartion bagefter, skulle der jo ikke være noget problem i at slette den
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2006 - 15:58 #53
Ok, glem alt om diskdirektor. Du skal dog lige bruge den en enkelt gang til at slette alle partitioner minus din Windows-partition. Derefter vil du kun have Windows på din harddisk + en tom partition eller bare et tomt område, hvor der ikke er nogen partition. Derefter booter du op på din Ubuntu-cd og følger installationsprogrammet incl. partitionerings-processen, som vil oprette de nødvendige partitioner for dig.
Avatar billede xy Nybegynder
27. maj 2006 - 16:20 #54
Jeg er nødt til at spørge dig om Ubuntu selv vil finde den partion der er ikke lokaliseret.

Dette billede er fra diskhåndtering

http://img107.imageshack.us/img107/8088/fradiskhndtering4kc.png

Jeg har et program der hedder Acronic True image home der laver backups af mit c-drev med windows. Det kræver en sikkerhedszone, som du kan se på billedet.
Avatar billede xy Nybegynder
27. maj 2006 - 16:22 #55
ikke allokeret står der. Det er den partion Ubuntu selv gerne selv skal finde
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2006 - 16:23 #56
Jep, det er den du skal have fat i.
Avatar billede xy Nybegynder
27. maj 2006 - 17:47 #57
NBare perfekt Se dette billede fra Diskdirektor og du forfår hvad jeg mener

http://img46.imageshack.us/img46/4589/linuxperfekt0nw.png

Nu skal jeg til at lære noget om Linux
Avatar billede xy Nybegynder
27. maj 2006 - 17:49 #58
JEG HAR NU lINUX PÅ MIN MASKINE -) DET ER JEG GLAD FOR Tusind tak for din hjælp

Smider du et svar ud eller har du lige nogle råd om hvad der ville være godt at hente fra nette
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2006 - 18:07 #59
Et stort tillykke herfra.

Jeg har givet dig nogle links undervejs i denne tråd og dem vil jeg råde dig tilat kigge nærmere på.

Der er dog lige et par ting jeg vil nævne: Når du arbejder med Linux og mangler et program der kan "et eller andet", så behøver du ikke at støvsuge hele nettet for at finde det program. Ubuntu har allerede sin egen version af tusindvis af programmer og dem kan du uden problemer hente fra Ubuntus server. Det kan du gøre på flere måder: Apt er et kanon program der køres via konsollen. Det kan installere alle programmer + eventuelle dependencies som programmet måtte have. Der findes en grafisk front-end til apt, som hedder synaptic. Du åbner bare programmet og markerer hvilke programmer du vil have installeret og så klarer synaptic resten.

Der er flere småting der er rare selv at efterinstallere på sin Linux-maskine. Det kunne fx være mscorefonts, altså de skrifttyper du kender fra Windows. Alle disse småting kan du let installere via Automatix, som jeg allerede har nævnt i et tidligere indlæg. Automatix kan ikke installeres via apt eller synaptic, men jeg mener der er en beskrivelse på automatix's hjemmeside.

Ellers må du jo oprette et nyt spørgsmål her på E ;-)
Avatar billede xy Nybegynder
27. maj 2006 - 18:08 #60
Dejligt når folk der har viden og ekspertise vil hjælpe andre. Det var aldrig gået uden dig.
Avatar billede Slettet bruger
27. maj 2006 - 18:12 #61
Det var så lidt. Tak for points.
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2006 - 18:06 #62
Her er lige hvad du skal bruge for at installere Automatix: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=138405
Avatar billede xy Nybegynder
28. maj 2006 - 19:32 #63
Jeg skriver her fra Ubuntu, men kan ikke modtage noget endnu fra mailrobotten. Jeg kan ikke rigtig fimde det sted hvor jeg skal downloade eller installere Automatix. Den gik automatisk på nettet og jeg hentede 153 opdateringer.

Jeg ville f.eks gerne af med den brune farve ( ikke på skrivebordet, det har jeg fundet ud af) men alle steder hvor jeg fører pilen frem.

Og så selvfølgelig finde ud af hvor og hvordan jeg skal hente automatic. Jeg er logget ind men synes at det er meget svært at finde det rigtig sted
Avatar billede xy Nybegynder
28. maj 2006 - 19:39 #64
Mozilla/5.0 (X11; U; Linux i686; da-DK; rv:1.7.13) Gecko/20060418 Firefox/1.0.8 (Ubuntu package 1.0
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2006 - 20:02 #65
Du skal bare skrive følgende i terminalen:
wget http://beerorkid.com/automatix/automatix_5.8-4_i386.deb

Derefter skriver du:
sudo dpkg -i automatix_5.8-4_i386.deb

For at starte programmet skriver du: Automatix
Avatar billede xy Nybegynder
28. maj 2006 - 20:30 #66
desværre Heller ikke da jeg gemte den på skrivebordet og åbnede derfra. Fik begge gange denne meddelelse:Kunne ikke åbne "automatix_5.8-4_i386.deb"

arkivtype understøttes ikke
Avatar billede Slettet bruger
28. maj 2006 - 20:44 #67
Du skal gøre præcis som jeg skriver. Den første kommando "wget http://beerorkid.com/automatix/automatix_5.8-4_i386.deb" henter en pakke på internettet, og den næste kommando "sudo dpkg -i automatix_5.8-4_i386.deb" installerer pakken. Det virker hver gang, så der må være et eller andet du gør forkert :-)

Nu ved jeg ikke hvor stor en haj du er til at arbejde med terminalen, men jeg tillader mig lige at minde dig om, at hver kommando efterfølges af et tryk på RETURN. (Bare lige for at være på den sikre side)
Avatar billede xy Nybegynder
28. maj 2006 - 21:03 #68
Jeg kender intet til at arbejde med terminalen. Jeg sætter dit link op i adresselinien og trykker return. Så kommer en box op om den åbner automatisk sudo dpkg -i automatix_5.8-4_i386.deb med arkivhåndtering og trykker jeg ok der kommer overførnævnte besked. Når du skriver terminalen hvad mener du så. Jeg har aldrig arbejdet med Linux før, så jeg kender jo ikke jeres fagsprog
Avatar billede xy Nybegynder
28. maj 2006 - 21:06 #69
eller klikker jeg bare på dit link til automatic i Mozilla Firebox sker det samme
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2006 - 16:22 #70
Nej, det er hele pointen, at du ikke skal åbne linket i en browser.

Du skal derimod åbne en terminal/kommandolinie. Det gør du ved at klikke på et ikon der ligner en computerskærm. Du må lige kigge lidt rundt i menuerne for at finde den.
I terminalen skriver du så "wget ...." jf ovenfor, og taster return. Wget er et program der henter det der ligger på den url du angiver, så med den kommando hentes pakken til dig og du skal ikke bekymre dig om, hvor den bliver lagt på din maskine.

Derefter kører du den anden kommando "sudo dpkg ....." jf ovenfor og taster return. Pakken bliver så installeret.

Skriv så "Automatix" uden "" så programmet starter. Når det er oppe at køre er det bare at sætte flueben ved de ekstra programmer du vil have installeret.
Avatar billede xy Nybegynder
29. maj 2006 - 17:32 #71
Det fandt jeg ud af. Og blev så begejstret for Linux at jeg installerede Suse 9,2 istedet for Ubuntu. Det ser rigtig godt ud, men jeg har dog stadig 2 problemer, Jeg kan ikke modtage mails og jeg kan ikke printe ud, Printeren er ellers registret i open office når jeg trykker udskriv.

Tak for dine råd og hjælp. Det kan være at jeg bliver nødt til at spørge på eksperten om mail og udskriv. Den kan ikke finde min lokalhost når den skal modtage
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2006 - 17:48 #72
Uha, SUSE. Ok, det ser måske flot ud, men ..... . Smag og behag. Der er kun en bruger her på E der for alvor har styr på SUSE og han hedder helgec. Så du må nok oprette et nyt spørgsmål og vente på at han kigger forbi.

Hvis du bruger Thunderbird til mail, burde det ikke være noget problem. Du må have skrevet et eller andet forkert i opsætningen.

Automatix fungerer ikke med SUSE, så glem alt om at installere den.

Jeg vil tro du kan konfigurere din printer i YAST, men jeg er ikke SUSE-mand, så jeg ved det ikke med sikkerhed.
Avatar billede xy Nybegynder
29. maj 2006 - 20:07 #73
Jeg skrev forkert Det fandt jeg ikke ud af skulle der have stået. Men blev så begejstret for SUSE . Nok som du siger, mest fordi det så flot ud. Men jeg blev skræmt af din sidste meddelelse,  så jeg nu har slettet SUSE igen. Det er ikke godt, hvis der kun er en mand, der ved noget om det. Det tør jeg ikke Jeg kan jo altid installere det igen, hvis jeg kan finde ud af hvilket ben jeg skal stå på.
Avatar billede Slettet bruger
29. maj 2006 - 20:42 #74
Nemlig, du kan altid installere det igen. Det er udmærket at prøve noget forskelligt af. Tag et kig på http://www.distrowatch.com der har en oversigt over flere hundrede forskellige linux-distroer. Du kunne fx afprøve: Fedora, BLAG, Mandriva, Kubuntu, PcLinuxOS, der alle er forholdsvis begyndervenlige. Desuden kommer der en helt ny version af Ubuntu inden for et par uger, og den er der utroligt store forventninger til.

Lad mig lige præcisere: Der er mange her på E der ved en masse om Linux, så der er masser af hjælp at hente. Der hvor det kniber er der hvor problemet er helt SUSE-specifikt. Der er nemlig ikke så mange der bruger SUSE. Det er anderledes med fx Ubuntu, da den er bygget på Debian som er meget udbredt og det samme er Ubuntu selv. Derfor er det lettere at få hjælp til Ubuntu. Det samme kan siges om BLAG der er bygget på Fedora der er en afart af Red Hat.
Avatar billede xy Nybegynder
29. maj 2006 - 21:58 #75
Jeg har lært en masse om diverse Linux-programmer. Det har været godt og spændende. Jeg er ikke i tvivl om at Linux vil blive mit styresystem, når jeg får en ny computer. Jeg vidste intet om Linux,Ubuntu SUSE, at der var mange forskellige muligheder indenfor Linux osv.. Nu ved jeg, at jeg kan installere det og hvordan det skal gøres. Jeg kunne ikke lide det udseende Ubuntu har. Men måske har de gjort noget ved det når den næste udgave kommer. Det vil være vigtigt for mig at kunne hente hjælp f.eks på eksperten. Jeg har brugt eksperten måske lidt for meget, pga af alle de problemer, jeg har haft med Windows. Og den hjælp har mange gange været nødvendig og det har altid gjort mig glad, når andre ville hjælpe.
Avatar billede xy Nybegynder
29. maj 2006 - 22:54 #76
Jeg er alligevel stadig tvivl om hvilket styresystem, jeg skal bruge. Men jeg føler, der er mange ting jeg skal vide om Linux endnu, før jeg ved  hvilken beslutning jeg skal tage eller om der skal være 2 systemer på samme computer. Beklager hvis jeg har brugt din tid unødvendigt. Det har dog været, som før nævnt, lærerigt for mig

Jeg vil gerne slutte af med endnu engang, at sige tak for din hjælp paulau
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2006 - 16:36 #77
Nej, nej, det er aldrig spild af tid :-)

Jeg vil dog lige gøre dig opmærksom på, at det udseende Ubuntu har efter installation kun er default-temaet, hvilket vil sige, at det uden problemer kan ændres og du kan endda uden problemer installere ekstra temaer, hvis du ikke er tilfreds med standardmulighederne. Ubuntu bruger Gnome som windowmanager, så kig her: http://art.gnome.org/ Kubuntu bruger KDE i stedet for Gnome og har også utallige muligher for styling. God fornøjelse.
Avatar billede xy Nybegynder
30. maj 2006 - 18:57 #78
Ubuntu bruger Gnome som windowmanager, så kig her: http://art.gnome.org/ Kubuntu bruger KDE i stedet for Gnome og har også utallige muligher for styling.

Nu er jeg ved at spørge dig Hvad betyder det for programmet: At den bruger ´KDE i stedet for Gnome.  Et sted på nettet, står at det at downloade Kubuntu er Ubuntu med et andet udseende Er det rigtigt ?
Avatar billede xy Nybegynder
30. maj 2006 - 18:59 #79
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2006 - 19:09 #80
Ja, altså windowmanageren, eller den grafiske brugergrænseflade, er blandt andet alt det du kan se på skærmen, dvs, alle ikoner, rammer, animationer, menuer, etc. Her er det så at Ubuntu bruger en windowmanger der hedder Gnome og Kubuntu bruger KDE. Det er smag og behag, hvad man bedst kan lide. Gnome er mere skrabet/simpel = let at finde rundt i, men til gengæld synes nogen at det ikke giver muligheder nok for at foretage diverse indstillinger, etc. KDE synes jeg er for uoverskuelig og jeg har aldrig rigtig brudt mig om den selvom jeg har givet den flere chancer for at vise sit værd. Desuden er der alle de "mindre" windowmanagere som Fluxbox, Icewm, Xfce, etc.

Hvis du finder nogle screenshots af Ubuntu og Kubuntu på Distrowatch.com vil du kunne se forskellen på Gnome og Kde, eller du kan gå til deres hjemmesider og læse mere om det.

Endeligt kan du installere Fedora Core 5, som er en glimrende distro på linie med Ubuntu, da den kommer med både Gnome, Kde og Xfce. Så kan du prøve at arbejde lidt med dem alle. Fedora er lettere at installere end Ubuntu og har et noget flottere installationsprogram. Det kræver bare at du downloader 3 eller 4 cd'er eller du kan vælge DVD-udgaven, men det tager altså lidt mere tid at hente ned end Ubuntu, som jo kun fylder 1 cd.
Avatar billede Slettet bruger
30. maj 2006 - 19:12 #81
Det kan i øvrigt godt lade sig gøre med et par krumspring at få Ubuntu til at køre med Kde, men så kan man jo lige så godt installere Kubuntu i stedet.