Avatar billede killstun Nybegynder
21. maj 2006 - 14:44 Der er 8 kommentarer

Langsom samba

Jeg har et problem når jeg skal hente (ikke sende) data fra min samba server, til mine windows maskiner. Jeg har lavet følgende test via FTP, og skrevet link speed fra windows:

10 half-duplex = 1,3 mbs
10 full duplex = 7,66 mbs (ønskede hastighed)
100 half-duplex = 773 kbs
100 full-duplex = 760 kbs
Auto-negotiation = 770 kbs

Som man kan se virker 10 full som ønsket, hvilket jeg ikke helt forstår... det er cat5 kabling, samt 10/100 switche.

Nogle der kan gennemskue hvor problemet ligger (jeg har ingen lokal DNS)?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. maj 2006 - 14:52 #1
Gæt: dårlige kabler?  Har du selv lavet dem? Hvor lange er de?  Eller dårligt netkort.
Avatar billede killstun Nybegynder
21. maj 2006 - 15:21 #2
Nej, ikke dårlige kabler og overholder også standarden. Købt og virker 100%. Desuden burde det så heller ikke give fuld speed ved upload...
Avatar billede killstun Nybegynder
21. maj 2006 - 15:28 #3
Men jeg er selv lidt inde på at det måske er det fysiske et sted, og ikke har noget med samba at gøre alligevel måske...
Avatar billede killstun Nybegynder
21. maj 2006 - 16:14 #4
Det virker bare lidt underligt, når upload er fin, mens download giver en helt anden hastighed...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. maj 2006 - 16:39 #5
Et dårligt netkort kan godt give sådan en forskel. Start lige med et andet kabel, for en sikkerheds skyld. Skift derefter netkortet.
Avatar billede killstun Nybegynder
21. maj 2006 - 16:55 #6
Har prøvet at skifte kabel, men ikke netkort. Men tror ikke på at det er problemet, da alle brugere har samme problem.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
21. maj 2006 - 18:17 #7
Ja, men hvad med netkortet i serveren?
Avatar billede killstun Nybegynder
21. maj 2006 - 18:26 #8
Ahh, ja ok... Men jeg har fået testet lidt videre, og har fået auto-negotiation til at virke optimalt hvis jeg går direkte ind i switchen hvorpå samba serveren er tilkoblet. Derfor tyder det lidt på at der opstår en flaskehals i nogle af de mellemliggende switche. Det kan jeg bare ikke få til at stemme overens, eftersom upload går smertefrit igennem.