Avatar billede straszek Praktikant
27. maj 2006 - 16:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

php script som cron-jon

Er der nogen der kan fortælle mig hvorledes man køre et php-script som cron job??
Avatar billede Noone Nybegynder
27. maj 2006 - 16:53 #1
Det gør du som alle andre scripts. Du skal have CLI udgaven af PHP(Ikke at forveksle med CGI) installeret, og derefter kan du skrive #!/usr/bin/php eller hva' path til PHP nu måtte være, øverst i filen.
Avatar billede straszek Praktikant
27. maj 2006 - 16:58 #2
hvordan ved man om cli udgaven er indstalleret og hvordan finder jeg path'en til php?
Avatar billede Noone Nybegynder
27. maj 2006 - 17:09 #3
Hvordan du installere den afhænger af hvilken distro du bruger. Hvis du kompilere den selv, mener jeg du skal tilføje --enable-cli til ./configure.

Jeg bruger selv gentoo, og der skal man sætte use for php til at indeholde cli. RPM og DEB baserede distros har sikkert en php-cli pakke.

Path finder du typisk ved at skrive
which php
Såfremt PHP bliver installeret et sted du har i din path. Ellers kan du benytte slocate eller find.

find / -iname "php"
Skulle gerne finde den, men kan godt tage lang tid, og finde en masse der ikke er relevant.
Avatar billede Noone Nybegynder
27. maj 2006 - 17:10 #4
Oh.. Og du kan se om du har en php fil i /usr/bin eller /bin (Hvor den ikke hører til) hvis ikke skal du installere den som ovenfor beskrevet.
Avatar billede straszek Praktikant
27. maj 2006 - 19:59 #5
Jeg har nu fået lavet scriptet, og det virker fint hvis jeg køre det fra en shell med "php mitscript.php"

I crontab har jeg følgende linie
*/2 * * * * root php /etc/divscripts/mitscript.php

og det giver følge fejl-besked i loggen

"
Status: 404
Content-type: text/html
X-Powered-By: PHP/4.3.9

No input file specified.

"
Avatar billede Noone Nybegynder
27. maj 2006 - 23:09 #6
Du benytter CGI udgaven af PHP.. Der er nogle parametre du kan bruge til at få den til at opføre sig som CLI udgaven men kan ikke lige huske dem.

Det lader til at din crond, vælger at ignorere filnavnet. Prøv at skrive det i "" istedet.
Avatar billede straszek Praktikant
27. september 2006 - 09:02 #7
smid et svar chanoa
Avatar billede straszek Praktikant
09. oktober 2006 - 16:41 #8
lukker