Avatar billede madsbofalk Novice
29. maj 2006 - 21:31 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Programmering for børn?

Jeg har en søn på 10 år, som gerne vil prøve at programmere. Det er nok mest spil, han vil lave. Selv har jeg ingen anelse om, hvor man skal ende eller begynde. Han er ret ferm med en computer generelt, men ved ikke noget om kode endnu.

Er der nogen, som har en idé om, hvor sådan en knægt kan "få fat"? Bøger/kurser/hjemmesider eller andet?
Avatar billede james_t_dk Juniormester
29. maj 2006 - 22:14 #1
Hvis det ikke var fordi du sagde spil ville jeg have sagt LEGO Mindstorms. Men det vil jeg nu alligvel. Vent dog til det nye Mindstorms kommer til efteråret, eller køb et billigt brugt sæt. (Det kan have lidt problemer med XP)

Hjemmesiden her er for den nye mindstorms: http://mindstorms.lego.com/?domainredir=www.mindstorms.com
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
29. maj 2006 - 22:17 #2
Spil er jo nok noget af en mundfuld at gå i gang med... Vil mene han ville have lettere ved at lege med hjemmesider - Starte med HTML og så tilføje css, javascript, php, databaser osv. desto mere han lærer.
Det er nok mere realistisk :) Jeg startede selv med HTML (via en WYSIWYG-editor) som 13 årig og har siden udviklet det til flydende at kunne webprogrammere og har fået lidt indsigt i et par andre sprog som c++ og delphi...
Avatar billede jannek_ek Nybegynder
29. maj 2006 - 22:31 #3
Når du nu siger programmere, lyder det ret stort... Der findes en del forskellige programmer, der kan lave kodningen for dig. De har dog ikke lige så mange mulighedder som hvis du selv skriver koden, men til at begynde med, er de gode. Jeg har selv brugt programmet Te Games Factory, som jeg har haft gode oplevelser med, men har også hørt om et, der hedder Click To Play. JEg ved der findes en masse andre rundt omkring på nettet. Men hvis han selv vil skrive koderne, vil jeg anbefale Java, da det hurtigt kommer til den grafiske del (http://javabog.dk). Men som elskermad.dk skriver, er det klart bedst at starte ud med hjemmesider (www.html.dk og www.webcafe.dk)
Avatar billede bertelbrander Praktikant
29. maj 2006 - 23:22 #4
Det er lidt uden for min boldgade, men jeg ville foreslå flash.
Man kan så vidt jeg ved rimelig let lave simpel grafik og spil, der findes en del danske tutorials.

Jeg har leget lidt med min søn på 10 og C++ til windows og java til mobilen, men det er kun en option fordi jeg ved en del om emnet på forhånd.
Avatar billede jakoba Nybegynder
30. maj 2006 - 08:45 #5
Jeg stemmer på JavaScript. Det sprog kommer automatisk indbygget i browseren og der er et utal antal tutorials på nettet (og sikkert også bøger).

Og man kan da lave rimeligt fintede spil med det: http://hjem.get2net.dk/Jakob.Aggernaes/javascript/pickman/pickman.html
Avatar billede james_t_dk Juniormester
30. maj 2006 - 09:00 #6
Drengen er 10, han vil ikke sidde og læse meget eller kode meget før der er noget der virker. Der er ikke nogen af standart programmerings sprogene (java, javascript, c, c++ osv.) der er lette at gå til uden viden om variable, loops og for løkker. (til dels pointere) Mindstorms bygger på en ren grafisk brugerflade, hvor man "tegner" programmet.
Avatar billede madsbofalk Novice
30. maj 2006 - 21:46 #7
Har rodet med HTML med ham her til aften. Det var han helt tændt på, og fattede systemet med det samme. Stor succes! Tak for tippet, elskermad.dk - og alle jer andre. Nu er vi kørende :0)
Avatar billede elskermad.dk Nybegynder
31. maj 2006 - 10:23 #8
Det var jo supert :) Fordelen ved at programmere web er også at det er langt nemmere at få hjælp - bl.a. her på eksperten!

Smider lige et svar, så du kan få lukket, når de andre også får lagt deres svar :)
Avatar billede lester_dk Nybegynder
31. maj 2006 - 10:31 #9
Hvis det alligevel er noget du skal sidde og hjælpe ham med, så bør du nok kigge nærmere på Colobot/Ceebot

http://www.ceebot.com/colobot/edu-e.php

Syntaksen er meget ala c#  alt er forklaret og det din søn nok vil synes er endnu bedre, er at koden resultere i noget grafisk.. faktisk er det et slags spil i 3D hvor man programmere sig gennem opgaverne.

Der er et par demoer man kan hente fra siden, og spillet er vist ikke så dyrt igen.
Avatar billede lester_dk Nybegynder
31. maj 2006 - 10:33 #10
http://www.ceebot.com/ceebot/index-e.php

Ceebot er en anelse anderledes, anbefales faktisk fra 10 år og op.
Avatar billede madsbofalk Novice
02. juni 2006 - 09:55 #11
Ceebot ser supergodt ud, det prøver vi også ved lejlighed :0)
Avatar billede warmouse24 Nybegynder
22. maj 2013 - 19:19 #12
Batch Programmering synes jeg ikke er så svært, jeg synes at det har været nemt at går til, men der skal du stadig kunne nogle variabler, men det kan også læres. håber du kunne bruge mit svar:)