Avatar billede karstein Nybegynder
08. maj 2001 - 21:52 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Windows 98 og NTSF

Hej

Jeg sidder med et mindre problem. Jeg skal have installeret Windows 98 og Win2K.

Jeg har formateret mit C drev til NTSF, men nu kan jeg ikke få gang i windows 98 installationen, eftersom at den skriver følgende:

Fejl! SU-0013

Installationen kunne ikke oprette filer på startdrevet. Windows 98 kan ikke installeres.

Opret en MS-DOS-bootpartition, hvis du har...bla...bla...bla....

Og så har jeg kun mulighed for at trykke på AFSLUT INSTALLATIONEN.....hvor fedt er det?

Sååå....lidt hjælp vil da nok være på sin plads..!

Karstein.dk
Avatar billede techno_dk Nybegynder
08. maj 2001 - 21:54 #1
Du skal have formateret din harddisk til Fat32 for at køre Win98
Avatar billede mortenka Nybegynder
08. maj 2001 - 21:56 #2
Du kan ikke installere Win98 på NTFS.
Win98 SKAL installeres på første partition på din harddisk, så dit C drev skal altså være FAT(32).

Når du har installeret Win98, kan du så evt, installere Win2k på dit D drev.
Avatar billede karstein Nybegynder
08. maj 2001 - 21:56 #3
Techno>>

Jeg ved det kan lade sig gøre, eftersom at jeg har brugt den løsning før! Men hukommelsen svigter lidt på det her område....
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
08. maj 2001 - 21:56 #4
Du skal køre fdisk... og slette NTSF partitionen!
Avatar billede jdaugaard Nybegynder
08. maj 2001 - 21:57 #5
karstein:> Det kan IKKE lade sig gøre at at installere win98 på en NTFS partition!
Avatar billede karstein Nybegynder
08. maj 2001 - 21:58 #6
Jdaugaard>>

Det er sku da ikke min NTSF partition, som er problemet!

Jeg mener...jeg ved sku godt hvorledes jeg fjerner den igen!
Avatar billede techno_dk Nybegynder
08. maj 2001 - 21:58 #7
Er du sikker på at du ikke kørte Win2k og Win98 på Fat32 eller Fat partition før?
Avatar billede karstein Nybegynder
08. maj 2001 - 21:59 #8
Det skal måske lige tilføjes at jeg har del min 30 gb hd i 3 således at:

1 partition = NTSF
2 partition = FAT32
3 partition = FAT32
Avatar billede nopper Praktikant
08. maj 2001 - 22:01 #9
Jo, det er netop NTSF som er problemet.
Win98 kan kun installeres på FAT32.
Avatar billede mortenka Nybegynder
08. maj 2001 - 22:01 #10
Læs mit svar tidligere - hvis du vil køre med Win98, SKAL den første partition på din HD være FAT16/32 !!!
Det hedder NTFS...
Avatar billede mortenka Nybegynder
08. maj 2001 - 22:02 #11
Nopper >> Win98 kan nu sagtens installeres på FAT16 :)
Avatar billede karstein Nybegynder
08. maj 2001 - 22:05 #12
Jeg henviser til følgende side:
http://www.eksperten.dk/spm/61668

Hvor det ikke ser ud til at være noget problem!
Avatar billede mortenka Nybegynder
08. maj 2001 - 22:15 #13
Bortset fra at der tilsyneladende ikke kom noget svar på, hvordan man rent faktisk gør det..

Men hvorfor kan du ikke bare konvertere den første partition, og så installere Win98 på den?
Avatar billede karstein Nybegynder
08. maj 2001 - 22:17 #14
...og så gøre mit d drev til en NTFS partition?

Avatar billede mortenka Nybegynder
08. maj 2001 - 22:21 #15
Lige præcis - det er langt mere elegant IMHO..
Avatar billede karstein Nybegynder
08. maj 2001 - 22:23 #16
Damn....virker bare ikke som min tidligere løsning, men det blir sku nok således...!

Fandt følgende side: Dhttp://www.homestead.com/arvind4/tech.html (Det med rødt)
Avatar billede goulduck Nybegynder
08. maj 2001 - 22:31 #17
1) Windows 98 kan kun køre på en FAT partition.
2) Hvis Windows 98 skal kunne boote, skal boot partitionen (C:) være FAT.

Hvis overstående er opfyldt, så kan du godt køre det som du vil have det!
Avatar billede karstein Nybegynder
08. maj 2001 - 22:33 #18
MortenKa...

...ydede den bedste support, så det må være ham der løber af med sejeren.....!
Avatar billede mortenka Nybegynder
08. maj 2001 - 22:33 #19
Oki - så havde du lidt ret :)

Men jeg vil dog til enhver tid foretrække NTFS til Win2k ! (Det vil jeg egentlig også til Win98, men det kan, som bekendt, ikke lade sig gøre)
NTFS er KLART overlegent i forhold til FAT..
Avatar billede mortenka Nybegynder
08. maj 2001 - 22:34 #20
karstein >> takker & bukker.. :)
Avatar billede Slettet bruger
08. maj 2001 - 23:20 #21
Når jeg skal geninstallere hele bardulien på min pc\'er så fjerner jeg først alle partitioner med fdisk. Giver det fnider, og der er en partition, som ikke vil slettes, så bruger jeg pogrammet super fdisk.

Så starter jeg med at formatere første partition til NTFS og nr. 2 ligså, hvis der er behov for dette ( Windows 2000 og Windows XP) Herefter følger så en fat 32 partition til mit windows 98Se. Nu kan windows 98 installeres direkte på den partition med fat 32 og den vil automatiks blive kaldt for C.

Hvis man har behov for at efterfølgende partitioner, skal ligge ens under alle operativsystemer, så skal alle partitioner formateres inden installationen af disse.

Efter installation af windows 98 følger så installationen af windows 2000 pro/server og til slut Windows XP, hvis man også ønsker dette system.

Ved at installere windows 2000 på først partition sikre man sig , at Pagefile.sys som bruges af windows 2000, ikke installeres på C. Her bliver kun installeret NT loader og Boot.ini.