Avatar billede dyrbye Praktikant
01. juni 2006 - 11:24 Der er 57 kommentarer og
1 løsning

Hvad er det modsatte ord

Modsatte ord:
sulten - mæt
lang - kort
tørstig - ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. juni 2006 - 11:27 #1
tissetrængende
Avatar billede dyrbye Praktikant
01. juni 2006 - 11:28 #2
ok - er der andre der mener det samme:)
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2006 - 11:28 #3
Der eksisterer ikke et modsat-rettet ord, men kun en "ikke"-bekræftigelse.
Altså: Tørstig - ikke-tørstig.
Avatar billede dyrbye Praktikant
01. juni 2006 - 11:30 #4
Hvor ved du det fra?
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2006 - 11:35 #5
dyrbye:
Hvem spørger du til?
Avatar billede korsg_ Nybegynder
01. juni 2006 - 11:39 #6
Ved ikke helt hvordan det staves men mit bud vil være læskefro. Hvis i kender følelsen af at man liiige har fået 1 bajer for meget, og der lige skal gå et stykke tid før man skal have den næste, så kalder vi det for læskefro der hvor jeg kommer fra.. altså ikke tørstig. =)
Avatar billede dyrbye Praktikant
01. juni 2006 - 11:42 #7
Hvor ved du det fra - extend?

Vi diskuterede det en aften med nogle venner.
De fleste kendte ikke noget ord.
En enkelt sagde ligesom extend.
En enkelt sagde at det modsatte ord er gyg?
Avatar billede martin_moth Mester
01. juni 2006 - 11:44 #8
syg - rask
rask - syg

Men følgende må også gælde:

forkølet - ikke forkølet
hovedpine - ikke hovedpine

For siger man bare

forkølet - rask
hovedpine - rask

er det jo alt for upræcist...

Eller?

______________

Hvad er det modsatte af rød?

Forstår ikke hvorfor du afviser extend?

Der er visse ord og sammenhænge, der ikke har en direkte modsætning...
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
01. juni 2006 - 11:46 #9
Har både hørt det skulle være læsk og sæt.
"Jeg er mæt og sæt"
Avatar billede martin_moth Mester
01. juni 2006 - 11:48 #10
på rigsdansk?
sæt?
læsk?
gyg?

Nu må I holde!
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
01. juni 2006 - 11:50 #11
Jeg bliver sandelig bakket op af videnskaben :-)
http://www.dsn.dk/oss_faq.htm#toerstig

http://www.math.ku.dk/muh/ask.html
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
01. juni 2006 - 11:52 #12
Martin hvad er det i øvrigt med dig og rød?
Ja, Rød er en god film!
Ja, rød er en pæn farve til mange ting, dog f.eks. ikke øjne.
Det modsatte af rød kan du sikkert få svar på i grafik-afdelingen af nærværende side :-)
Avatar billede dyrbye Praktikant
01. juni 2006 - 11:54 #13
jake the snake - smider du et svar.
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
01. juni 2006 - 11:57 #14
Værsågod.
Avatar billede norbert_ Nybegynder
01. juni 2006 - 11:57 #15
Det modsatte af rød må være blå, ligesom man siger at det modsatte af hvid er sort :-)
Avatar billede djmaster Nybegynder
01. juni 2006 - 11:57 #16
Rød's komplimentær farve (Den farve der ligger længst fra rød på farvaskalaen) er grøn :)
Avatar billede norbert_ Nybegynder
01. juni 2006 - 11:59 #17
Hvis du tager en rød farve og laver den til negativ bliver den blå. Og negativ er jo netop modsat :-)
Avatar billede martin_moth Mester
01. juni 2006 - 11:59 #18
;o)

Rød:

En stor rød bil - en lille xxx bil.
Skal vi have gang i komplementærfarver, eller bare regne afstanden fra kanten af farvespektret, og så tage den samme afstand fra den modsatte sige (altså måle afstanden fra kanten til den røde ring i en regnbue, og så aflæse den afstand fra den modsatte side, og se hvilken farve vi får?

:o)

Sæt findes ikke i retskrivningsordbogen, men har altså engang været brugt... Skal vi begynde at bruge det igen?

Tror den mest anvendte og egenligt mest korrekte måde er ikke tørstig...

___________________________________

Hvad er det modsatte af "at have hovedpine" - anyone?
Eller det modsatte af "et punkteret hjul"? - anyone?

Tror næppe det hedder et "upunkteret hjul", men et hjul der ikke er punkteret!
Avatar billede martin_moth Mester
01. juni 2006 - 12:01 #19
Så jeg vil stadig mene, at extend har det rigtige svar, selv om jake_the_snake har berettet om at der engang blev brugt et ord "sæt"

Nå - nu er den ged vist barberet....
Avatar billede norbert_ Nybegynder
01. juni 2006 - 12:03 #20
De talte jo også mærkeligt i gamle dage. Hvad hed f.eks. den elektriske ål, FØR elektriciteten blev opfundet? :-)
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2006 - 12:06 #21
Så "ikke tørstig" var altså ikke godt nok...?

Ser du:
Hvis nogen i går havde sagt "sæt" til dig, havde du ikke fattet noget, vel? Men hvis nogen havde sagt "ikke tørstig", forstod du det med det samme - ikke sandt?

Derfor spørger jeg igen:
Er "ikke tørstig" ikke godt nok...?
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2006 - 12:08 #22
martin_moth:

*GG* Ja, geden er vist barberet helt ned nu - og totalt blotlagt! ;-)
Avatar billede jake_the_snake Nybegynder
01. juni 2006 - 12:10 #23
Det er jo ikke det han spurgte om vel?
Han bad netop om at få det modsatte ord, ikke hvad man kunne svare hvis man blev tilbudt noget at drikke og ikke havde lyst.
I linket kan du se at ordet utørstig findes i Ordbog over det Danske Sprog.
Avatar billede djmaster Nybegynder
01. juni 2006 - 12:14 #24
Utørstig... sejt.

Sv #30: "Hvad hedder det når man ikke kan drikke mere?
F.eks. hvis man ikke kan spise mere, så er man mæt. Men hvad hedder det hvis man ikke kan drikke mere?

Jeg har skrevet ind til dansk sprognævn, som skriver til mig at det hedder enten "utørstig" eller "sæt". Begge er korrekt dansk."

Set: http://community.dr.dk/default.ns?strItemID=forum&action=viewcontribution&intContributionID=985554&intForumID=40
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2006 - 12:21 #25
...man bliver jo helt ikke-sæt af alt det her... *GG*
Avatar billede norbert_ Nybegynder
01. juni 2006 - 12:32 #26
Så er der jo en ide, når man sidder på et værtshus og bestiller et "sæt". Det er for at slukke tørsten :-)
Avatar billede martin_moth Mester
01. juni 2006 - 12:41 #27
utørstig - sejt! det skal jeg til at bruge!!!!

Men mine dæk på cyklen - er de upunkterede? Og er jeg uforkølet?

Sejt sporg, det danske
Avatar billede norbert_ Nybegynder
01. juni 2006 - 12:43 #28
Ja, og du åbner heller ikke døren, du LUKKER den op :-)
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2006 - 12:48 #29
Ja, og skal jeg betalt for 2, når jeg bestiller ET PAR bukser? ;-)
Avatar billede martin_moth Mester
01. juni 2006 - 13:02 #30
Et par bukser skyldes vist, at de i gamle dage ikke nødvendigvis hang sammen, men bestod af 2 stykker.
Og jeg åbner da døren tit :o)

En ring er vel pr definition rund - men en boksering er firkantet - og de går til "ringhjørnet" - der er sgu ingen hjørner i en ring :o)

Sådan er der masser af ting, og det er da helt sjovt.

Tænk på begrebet at "have ondt", fx. have ondt i armen. Det betyder - i bund og grund - at der sidder noget ondt inde i armen, der forvolder smerten. En lille ånd, måske?

Skrive op eller skrive ned?

Slikke - Slikkede
Prikke - Prikkede
Drikke - Drak... hvad går der galt her? Det skulle da hedde "drikkede"..., eller prikkede skulle hedde "prak" (det ord bruges vist i nordjylland;o)
Avatar billede norbert_ Nybegynder
01. juni 2006 - 13:34 #31
Ja - eller elastikken knak - det hedder knækkede :-)
Avatar billede bufferzone Praktikant
01. juni 2006 - 13:49 #32
Nu skal man huske at der på dansk også findes ureglmæssige udsagnsord. I gamle dage hed det hanen galer - hanen gol i dag hedder det galede
Avatar billede martin_moth Mester
01. juni 2006 - 14:39 #33
Og for bare få år siden var det ikke særlig fedt, når ens ven gjorde en en bjørnetjeneste...

Men det er det jo i dag - nu er en bjørnetjeneste en STOR tjeneste... Sikke de laver om
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juni 2006 - 20:20 #34
Vil da nødig have at mine venner gjorde mig en bjørnetjeneste - for bjørnetjeneste har den betydning det altid har haft.
Avatar billede martin_moth Mester
01. juni 2006 - 20:53 #35
Det betyder BÅDE en tjeneste, som bare gør tingene værrer (den oprindelige betydning), OG en stor tjeneste
Frit valg - skide smart ;o)
Avatar billede Slettet bruger
01. juni 2006 - 20:58 #36
...og så "the punch-line":
"Og så kan danskerne ikke forstå, at det virkelig skulle være så svært for udlændinge at lære dansk"? *GG* ;-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juni 2006 - 21:55 #37
http://da.wikipedia.org/wiki/Bj%C3%B8rnetjeneste

Det har aldrig betydet en stor tjeneste - det er en forvanskning af ordets oprindelige betydning.
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juni 2006 - 21:56 #38
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juni 2006 - 22:01 #39
Og dog...
Lige så forundret som jeg er over at finde ordet "fuck" i en retskrivningsordbog, lige så forundret er jeg over dette:
http://www.dsn.dk/oss_faq.htm#Forfordele%20mv
"Bjørnetjeneste
der traditionelt betyder 'en velment hjælp der imidlertid gør mere skade end gavn', men nu også betyder 'en stor hjælp eller tjeneste'.
Nå pyt - så kan jeg jo sagtens sige til konen at hun har knald i låget, for om 10 beyder det at hun er meget klog...

wtf sker der for det danske sprog...
Avatar billede johnstigers Seniormester
01. juni 2006 - 22:01 #40
"for om 10" = for om 10 år
Avatar billede dyrbye Praktikant
01. juni 2006 - 22:11 #41
Det var netop et ord for "ikke tørstig" jeg søgte = utørstig eller sæt så derfor points til jake the snake.

Avatar billede zagger Juniormester
02. juni 2006 - 10:57 #42
Nu vi er i gang med alt det ordkløveri. Er der så nogen der kan fortælle mig om sætningen "Godt og vel" betyder næsten eller mere end.?

F.eks.
-Hvor mange penge har du tilbage?
-Jeg har godt og vel 100 kr.

Har man så lige knap 100 kr. eller har man lidt mere end 100 kr.?

Har diskuteret det mange gange med mine venner, og vi bliver altid delt i 2 lejre.
Avatar billede martin_moth Mester
02. juni 2006 - 11:16 #43
Det betyder naturligvis mere end

Har du godt og vel 100 kr har du lidt over 100 kr

Hvordan kan man næsten være i tvivl - det ligger jo i ordet "godt" og "vel"

Det står i øvrigt også her: http://www.meningsdanner.dk/?m=200507
Avatar billede Slettet bruger
02. juni 2006 - 13:26 #44
ligesom martin siger..

Det ligger i ordet godt og vel.. at det er mere end.. og hvis det er udner 100kr. må det være "knap og nap" :)
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. oktober 2006 - 07:40 #45
Godt og vel betyder, at det kan ligge både under og over 100,-. "Godt og vel" er et ikke-præcist anslag, som angiver hvilket leje man taler om.

Det kan godt være, man i gamle dage var sæt, når man ikke var tørstig. Men jeg vil give extend ret i, at enten er man i den tilstand, at man er tørstig, eller også er man det ikke. Jeg har heller ikke hørt nogen sige "Nej tak, jeg er sæt" :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
06. oktober 2006 - 07:47 #46
02/06-2006 11:16:08 - Martin, der findes mange sider, og mange mennesker har det med at tillægge hvad der står på en given side for værende den endegyldige sandhed. Jeg kunne jo i realiteten have købt meningsdanner.dk og skrevet på siden hvad jeg mener der skal stå på den. Der står på http://www.meningsdanner.dk/?page_id=6, at "Meningsdanner.dk er Per Thiemanns personlige weblog." :o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
06. oktober 2006 - 19:05 #47
Godt og vel betyder kort og godt ca.
Avatar billede martin_moth Mester
07. oktober 2006 - 06:46 #48
nej, det betyder det ikke.

Har du f.eks. 101 kr, har du godt og vel 100 kr. Altså på den "gode side" af 100 kr.

Og nu er denne tråd vist færdig?
Avatar billede steen_hansen Forsker
07. oktober 2006 - 15:39 #49
godt og vel = sådan cirka :o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
07. oktober 2006 - 20:24 #50
Har jeg 99 kr. har jeg også godt og vel 100 kr.
Avatar billede martin_moth Mester
08. oktober 2006 - 07:27 #51
nej, john og steen, dwet har I ikke ret i

Har du 99 kr, har du KNAP OG NAP 100 kr
Har du 101 kr, har du GODT OG VEL 100 kr.

Ordet "godt" og "vel" i "godt og vel" er positivt ladede, og "godt og vel" kan tilnærmelsesvis oversættes med "lidt mere end". Og det er ikke det samme som "sådan cirke", for "sådan cirka" kan også betyde lidt mindre end.

NU er denne tråd vist død
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. oktober 2006 - 09:50 #52
Prøv at spørge dine bedste/oldeforældre hvordan det bruges. Du har ret i, at knap og nap er mindre end. "Knap" benyttes, når et eller andet ikke rækker. "Nap" er et selvopfundet udtryk, som har været sjovt at sætte efter "Knap". "Godt og vel" mente jeg helt bestemt betød mindre end, altså knap og nap, på et tidspunkt. Indtil jeg blev korrigeret af en bedstefar. Nu kan jeg desværre ikke huske hvordan han formulerede forklaringen, men den fik mig bestemt til at se lyset.

Godt og vel 100 kroner betyder sådan cirka 100 kr. Vi taler altså ikke om hverken 500 kroner eller 1000. Vi taler sådan cirka, lige omkring 100 kroner. Og det kan lige så vel være 99 som 101 :o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. oktober 2006 - 10:12 #53
martin - du er helt forkert på den - og dog ;)

http://www.dsn.dk/nfs/1999-2.htm#godt

Det er et faktum at de gamle generationer brugte udtrykket på én måde, mens nutidens bruger den på en anden.

Jeg tolker mit link, som at når ikke engang dansk sprognævn kan give en endelig forklaring - ja så er det op til den enkelte at bruge det som han/hun lyster.
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. oktober 2006 - 10:17 #54
http://www.dsn.dk/oss_faq.htm#Forfordele%20mv

Godt (og vel)
der betyder 'lidt over' hos de ældre, men 'lidt under' hos de yngre (jf. Nyt fra Sprognævnet 1999/2).

Kan de mon selv finde ud af det...
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. oktober 2006 - 10:47 #55
Godt, John. Så fik vi vist endelig styr på det :o)
Avatar billede steen_hansen Forsker
08. oktober 2006 - 10:48 #56
Det kan være farligt med det ordkløveri, det kan få folk op af stolene :oD
Avatar billede martin_moth Mester
08. oktober 2006 - 15:26 #57
tak for link - jeg var nu 110 % sikker på at jeg havde ret, godt jeg ikke fik gang i væddemål. Synes bare det er så logisk, at "godt" betyder på den gode side, altså lidt over... Sådan har jeg (og min omgangskreds) altid brugt udtrykket...

Så du gjorde os en bjørnetjeneste ved at finde det link - med den nyeste betydning af ordet "bjørnetjeneste"

:o)
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. oktober 2006 - 16:00 #58
Hæhæ - Bjørnetjeneste er og bliver bjørnetjeneste - det ord kan aldrig få ny betydning :)

GGG ;)