Avatar billede henriktha Nybegynder
06. juni 2006 - 23:48 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Alternativt til relæer - hvad kan man gøre?

Jeg har et kredsløb der kører på 12 volt, der er bla. en NE555 timer på printet der i øjeblikket trækker et relæ som kontakt.

Nu er det så jeg gerne ville høre hvad man kan bruge som alternativ da et relæ fysisk fylder meget og det eneste der trækkes på kontaktsætter er ca. 600-700 mA

Kan man evt bruge en optocoupler (eller hva den hedder) eller er der andre og bedre løsninger ??
Avatar billede skaw Nybegynder
07. juni 2006 - 01:21 #1
thyrister er det ikke en switch
Avatar billede oz3tl Nybegynder
07. juni 2006 - 04:03 #2
Der fåes relæer der ikke er ret meget større end 555'eren og bygget rigtigt op (uden at kende konstruktionen) så kan en transistor kobling også gøre det.

M.V.H.
TLV
Avatar billede henriktha Nybegynder
07. juni 2006 - 08:50 #3
Kan en transistor godt trække så meget ??

Problemet er bare at jeg ikke kan finde ud af at bruge en transistor, de der 0,7 volt forskel på emitter og base (eller hvordan det nu er) fatter jeg ik meget af...

Nogen Ideér til en opstilling ??
Avatar billede henriktha Nybegynder
07. juni 2006 - 08:51 #4
Hvad hedder de der "små" relæer egentlig ??
Avatar billede peet49 Nybegynder
07. juni 2006 - 08:54 #5
camrelæèr
Avatar billede henriktha Nybegynder
07. juni 2006 - 09:13 #6
Camrelæer syns jeg ik jeg kan finde, er det dem de kalder REED ??
Avatar billede rynke10 Novice
07. juni 2006 - 14:37 #7
Du kan jo bruge er FET-transistor eller også 2 transistorere i Darlington kobling. De kan købes samlede, så de er i et hus. En alm transistor kan også sagtens trække 700mA
http://www.kpsec.freeuk.com/components/tran.htm#choosing
En BC875 kan trække 1A og er i darlington kobling.
Avatar billede langbein Nybegynder
07. juni 2006 - 18:20 #8
Thyristorer brukes vel mest i forbindelse med vekselspenning og forholdvis høy spenning som typisk 240 V ?

Transistorer kan vel trekke så mye, men det blir vel forholdsvis komplisert.

Reed rele er så vidt jeg husker en kontakt som lukker ved hjelp av en ytre bevegelig magnet. (Brukes til måletekniske oppgaver.)

En optokopler kan vel nærmest beskrives som en sammenbygning av en lysdiode og en fotocelle. Brukes i automasjonssystemer for å gi "galvanisk skille". Neppe egnet i den aktuelle sammeneheng.

Den beste og mest praktiske løsning vil vel være et elektromekanisk mini rele slik som allerede foreslått.
Avatar billede langbein Nybegynder
07. juni 2006 - 18:22 #9
Hvis du har budsjett til det så kan du også kjøpe en Telemchaniqe Zelio PLS. Pris ca kr 1000,- Har innebygde timer funksjoner og 4 reller som kan klare opp til 240v/8 Ampere
Avatar billede oz3tl Nybegynder
07. juni 2006 - 19:28 #10
De hedder dil relæeer, en optoobler kan ikke klare den store strøm, jeg bruger selv nogle 5A relæer som fylder så meget som et dil 16 hus dog i ca. dobbelt højde.

RYNKE10: En alm transistor kan også sagtens trække 700mA hmmmmm og straks går du til en ikke "alm" transistor du skriver BC875 hmmmmmmmm det er en darlington type og en darlington type vil jeg ikke kalde en alm type kva at det er 2 transistorer i et hus.

M.V.H.
TLV
Avatar billede henriktha Nybegynder
08. juni 2006 - 01:00 #11
Vil det sige at det i princippet er den bedste løsning jeg bruger nu eller ??

Hvis jeg istedet skulle forsøge mig med transistorer, hvordan skal det så kobles sammen for at virke ??
Avatar billede oz3tl Nybegynder
08. juni 2006 - 01:10 #12
En 11 kOhm modstand i serie med en 1 kOhm fra tænd benet på 555 og til stel på midt punktet (imellem modstandene) skal du montere basis benet på transistoren emitter sætter du til stel og collektor til der hvor relæet sidder nu gælder for en NPN transistor.

M.V.H.
TLV
Avatar billede rynke10 Novice
08. juni 2006 - 07:34 #13
De små printrelæer fylder jo ikke ret meget, måske kan du bruge dem.

http://www.rsonline.dk/cgi-bin/bv/rswww/searchBrowseAction.do?N=4294961035&forwardingPage=browse&name=SiteStandard&callingPage=/jsp/browse/browse.jsp&BV_SessionID=@@@@0522872263.1149744211@@@@&BV_EngineID=ccckaddhmflijjecefeceefdffhdfgj.0&cacheID=dkie&Nr=avl:dk

Vil du alligevel bruge en transistor, så er det lettere at finde ud af hvilken du vil bruge først, så er det nemmere at lave et diagram. Det afhænger nok mest af hvilke du kan få fat i til billige penge.

oz3tl-> Jeg linkede skam til de alm. transistorere og skrev netop at darlington kunne fåes samlet i et hus, netop som 875 ;-)
Avatar billede henriktha Nybegynder
08. juni 2006 - 17:40 #14
oz3tl >> Jeg har fået det til at virke på din måde i et simulerings program, så det ser jo godt ud.... Hvilken transistor vil du foreslå bruges, Jeg har ik meget forstand på elektronik og ved da slet ikke hvad forskellen på de forskellige typer transistorer er....

Smid et svar !!
Avatar billede oz3tl Nybegynder
08. juni 2006 - 20:36 #15
Et hurtigt bud ville være en BDX33C eller BD135 men i begge tilfælde skal du have køling  på mest køling skal der på BD135 i forhold til den strøm som du trækker.

M.V.H.
TLV
Avatar billede oz3tl Nybegynder
08. juni 2006 - 20:37 #16
havde ikke set at du bad om et svar så det kommer her.

M.V.H.
TLV
Avatar billede henriktha Nybegynder
09. juni 2006 - 00:13 #17
Takker mange gange for hjælpen.....

Brugte nogle BD137 da jeg opdagede at jeg havde nogen på lager, nu virker det fint ;-)
Avatar billede oz3tl Nybegynder
09. juni 2006 - 02:38 #18
Det er også næsten den samme transistor der er kun spændingen til forskel ellers har de de samme data.

Takker for point.

M.V.H.
TLV
Avatar billede henriktha Nybegynder
09. juli 2006 - 01:22 #19
Hov, det virker når jeg bruger et 9 volts batteri, men når den kommer til 12 volt trækkes transistoren stadig ??... hvad er der så galt her ???
Avatar billede oz3tl Nybegynder
17. august 2006 - 15:17 #20
wird send et diagram så skal jeg se på det.

M.V.H.
TLV