Avatar billede phpmanden Nybegynder
07. juni 2006 - 14:31 Der er 9 kommentarer og
4 løsninger

Placering på Google, gør de noget galt ?

Jeg sad og kiggede lidt rund på google og lavede denne søgning:

http://www.google.dk/search?hl=da&q=sc-ht990&meta=lr%3Dlang_da

På 1. Pladsen lægger et firma som hedder sommer
på 5. Pladsen et andet firma

Men når man klikker på linket kan man lige nå at se den går ind på en anden side først, er det "lovligt" at gøre sådan for de ligger da langt oppe, og de har ikke rigtigt noget indhold osv ?
Avatar billede bufferzone Praktikant
07. juni 2006 - 14:39 #1
Det kan godt være lovligt, det kommer helt an på hvordan de gør. Det kunne dog se ud som om der er lidt ugler i mosen når man forsøger at se deres cachede sider i google hvilket tyder på en eller anden form for cloaking eller redirect. Om det opdages afhænger af hvor elegant det er lavet i løsningen der ligger bag
Avatar billede phpmanden Nybegynder
07. juni 2006 - 14:43 #2
Noget andet som jeg synes er underligt er link nr. 3 linket virker rigtigt nok når man trykker på det, men hvis du lægger mærke til linket som står under teksten så er der mellemrum i linket, og så virker det jo ikke hvis man copy/paste den ind i adresselinien, hvordan kan det være ?
Avatar billede phpmanden Nybegynder
07. juni 2006 - 14:48 #3
nu lægger den nr. 2 den jeg hentyder til...mystisk :)
Avatar billede goose Nybegynder
07. juni 2006 - 14:49 #4
Som udgangspunkt er der ikke noget der er ulovligt når man taler søgemaskineoptimering.

Søgemaskinerne opstiller nogle guidelines som så absolut bør følges, men hvis man ikke følger dem skal man blot være klar over konsekvensen af sine handlinger.

/Goose
Avatar billede goose Nybegynder
07. juni 2006 - 14:54 #5
Den side du henviser til (sommer) er en shop der er lavet så den automatisk laver nogle tekstsider for hvert produkt de opretter. På disse sider ligger der noget javascript der sender brugeren videre til den rigtige side såfremt de ikke har slået javascript fra. Søgemaskiner forstår ikke javascript, så de får jo den rene tekstside serveret som de så indekserer

I bund og grund er der tale om uvidenhed/dumhed fra shopudbyderens side da jeg tvivler meget på, at de gør deres kunder opmærksomme på denne lille "risiko" rent søgemaskinemæssigt.

/Goose
Avatar billede phpmanden Nybegynder
07. juni 2006 - 15:22 #6
Nogen der har forklaring med hvor Google laver mellemrum i linket, jeg har set det på flere links nu ?
Avatar billede goose Nybegynder
07. juni 2006 - 15:55 #7
Det virker da fint hvis du cut & paster det ind i adresselinien incl. mellemrummet. Du vil så blot blive sendt videre til deres forside.

Det er jo også en form for redirect sikkert baseret på javascript også.

Linket i google og linket de viser er forskellige. Selve det klikbare link er uden mellemrum og det skrevne er med.

Generelt kan du være sikker på, at hvis du ikke kommer til den side du burde komme til, så er der lavet noget "halløj" :o)

/Goose
Avatar billede phpmanden Nybegynder
07. juni 2006 - 16:03 #8
Ja men det er jo ikke tilfældet med siden med mellemrum ?! hvorfor sætter google lige pludselig et mellemrum ind, her er andre sider hvor jeg faldt over det:

justbuyit.dk/shop/productinfo-nocookie. asp?id=Panasonic+TH-42PV500
dk.pricerunner.com/sound-and-vision/ vision/tv/349225/details
godpris.dk/shop/ productinfo-nocookie.asp?id=TH42PV500
eksperten.dk/priser/movies/ afspillere-vis.asp?Kode=A001007

Det ser jo ud til det er noget google gør som man ikke selv kan ændre på ?
Avatar billede goose Nybegynder
07. juni 2006 - 16:20 #9
Det skal jeg ikke kunne sige, prøv og smid google en mail, det kan jo være de har lavet en fejl.

Hvis det ikke er Googles fejl, så er skaden jo ikke større end de får øjene op for en, måske, ny måde at snyde på :o)

/Goose
Avatar billede phpmanden Nybegynder
07. juni 2006 - 16:22 #10
Jeg forstår ikke helt hvad du mener med at snyde ? hvordan kan de mellemrum være at snyde ?
Avatar billede madx Nybegynder
07. juni 2006 - 20:07 #11
Vi sidder og kigger på nogle resultater, hvor konkurrencen er sølle 28 sider....

I diskussionen "lovligt/ulovligt" er jeg enig i at alt principielt er lovligt, men jo mere gråzone seo man bedriver jo højere risiko påtager man sig også. Det er der en del SEO-folk/firmaer, der "glemmer" at oplyse.

Google har mange filtre, og ofte vil man blive fanget i et filter, hvis maner lidt ufin i kanten. Det medfører IKKE nødvendigvis at man ryger ud, men blot ud i glemslen.... Når vi kigger på en konkurrence på 28, kan det ligesågodt være sider, der i en konkurrence på +100.000 lå på side 50 eller mere - dvs. ude i glemslen.

Google m.fl. læser javascript's som txt-filer, men kan mig bekendt ikke afvikle dem. Dvs. at de godt kan læse f.eks. URL'er, men man kan fikse det sådan at de ikke kan følge disse links.

Uanset hvad, så selvom man mener man har en lovlig løsning, så kan en "unaturlig" kodning let medfører at man falder i placeringer.

Google skriver i sine retninglinier, at "unaturlig" kodning bliver straffet. Jeg tror dem.... kender ikke nogen sites i hård konkurrence, der samtidig har topplaceringer. Og dem der er, risikerer som BMW i Tyskland helt at blive smidt af.

-> Google's mellemrum: Har en mistanke om at det er for at undgå andre, måske også dem selv kommer til at indeksere egne søgninger...
Avatar billede clsc Praktikant
16. juni 2006 - 18:38 #12
Mellemrummene er nogle som Google indsætter i deres egne web-sider. Det er kun i den grønne tekst under eksempelteksten at de laver mellemrum

Årsagen til at de gør det er at Googles sider ikke kun skal vises på store skærme. På mindre skærmarealer, (f.eks. i søgebaren i IE som åbner til venstre for browservinduet) er det ikke smart hvis URL-strenge bliver for lange, da det medfører at vinduet vil få et alt for langt "vandret scroll"

Så, nu ved du det. Giver det point?
Avatar billede clsc Praktikant
16. juni 2006 - 18:39 #13
tilføjelse: Det mellemrummet rent fysisk sørger for, er at en browser kan lave et linjeskift his der ikke er nok plads vandret til at vise hele siden.