Avatar billede hr_moeller Nybegynder
07. juni 2006 - 21:10 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Jeg har brug for hjælp til UNIX

Jeg måske godt tænke mig at skifte til UNIX.
Jeg ved godt det er nogle meget dumme spørgsmål, men jeg aner INTET om UNIX.
Kan man godt bruge UNIX til fx billedredigering, eller kan man kun bruge det som et program, hvor man skal skrive komandoer og lignende?

Hvis nogen kender en god bog eller et godt sted på nettet, hvor man kan lære om UNIX på et plan, så jeg kan fostå det (jeg aner absolut intet om det), så må i meget gerne skrive det.

På forhånd tak.
Avatar billede thaufer Nybegynder
07. juni 2006 - 21:19 #1
Jeg vil nok anbefale dig at lægge ud med Linux i stedet. Alt efter hvordan man ser på det er Linux en anelse mere tilgængelig end de forskellige udgaver af UNIX.

Når man siger UNIX siger man ikke bare UNIX. Der findens mange varianter, som alle er forskellige på mange punkter.

Starter du med Linux får du en bedre ide om hvad Linux/Unix er for noget. Prøv eksempelvis med Ubuntu som din første linux. Ubuntu kan du hente som en LiveCD så du ikke behøver installere det, men kan se hvordan det virker og fungerer.

Nogle udgaver af UNIX er traditionelt server systemer. Det gælder eksempelvis OpenBSD, FreeBSD og NetBSD (ikke sagt at de ikke kan benyttes til desktop opgaver). UNIX kan sagtens benyttes til fx billedbehandling. Husk på at Industrial Light & Magic bruger UNIX til at lave Star Wars og så meget andet ;)
Avatar billede hr_moeller Nybegynder
07. juni 2006 - 21:25 #2
Mange tak for det gode svar.
Inden jeg acceptere dit svar, vil jeg lige høre hvordan jeg downloader Ubuntu både som LiveCD og som instalations version (eller hvad man kalder det ;) )
Avatar billede leif Seniormester
07. juni 2006 - 21:35 #3
Avatar billede langbein Nybegynder
07. juni 2006 - 21:49 #4
Linux regnes vel også i praksis med som en UNIX variant. I alle fall så kan mesteparten av den kunnskap man opparbeider i Linux brukes på UNIX. Det er i prinsipp bare selve kernelen som er forskjellig, slik at om man sammenligner en Unix og en Linux distro, så er i prinsipp 98-99 % av det hele ganske likt og det samme (GNU)
Avatar billede langbein Nybegynder
07. juni 2006 - 21:50 #5
Men Linux har kanskje hatt mer trykk på utviklingen, og det har blitt mer brukervennlig, enklere å installere osv.